har jag köpt för korta skidor?

EricG

Medlem
har precis införskaffat ett par völkl karma i längd 185. är 183cm/81kg. tanken med skidan e att jag ska ha den som allroundskida under min säsong i alperna. dvs åka puder så ofta det går och annars dra lite hopp i parken och köra lite pist. men förhoppningsvis mest puderåkning. jag har åkt skidor i två säsonger och ser mig som en hyffsad duktig åkare och åker hellre fort och aggresivt i stora svängar än små. men är skidorna för korta? och kunde jag kanske köpt bredare skis? va säger ni gott folk? har inte testat skidorna innan. någon som har gjort det?

Det kommer att funka prima tror jag. 185 och 87 brett är på intet sätt några små skidor ändå, men visst låter det i kortaste laget. Du kanske blir sugen på att komplettera med ett par riktigt breda och lite längre puderskidor för de allra bästa dagarna. Om inte annat så säger erfarenheten att det är en bra idé att ha med sig ett par billiga (eller dyra om man har råd såklart...) backupskidor att ta till om man skulle ha otur och köra sönder skidorna och/eller om man lämnar in huvudskidorna på slip/reparation. Det körs ju på en del sten under en alpsäsong och förr eller senare går något sönder. När man väl står där med kexade skidor och måste ha tag i nåt nytt kan det bli dyrt.

Tillbaka
Topp