Har jag köpt rätt skida?

SebastianS

Ny medlem
Har jag köpt rätt skida?
Jag är en hyffsad åkare...åker väll kanske inte de mest extrema backarna med de flesta..Jag har nu köpt mig ett par gotama 07/08 183 cm...skulle jag valt mantra istället? för det är ju inga problem att byta dom såfall....och någon som har efarnhet av hur de är i parken??

tack på förhand!

Har jag köpt rätt skida?
Gotaman ær en puderskida. Åker du mest pist och bara har Mantran och Gotaman att vælja mellan så ær nog Mantran mer læmplig...

Om det ær så att du mest ska åka pist och park hade jag satsat på helt andra skidor.
Så lægg till lite mer info om var du ska åka (sverige/alperna), hur mkt. du ska åka m.m. så får du nog bættre hjælp.

Senast ändrad:
Har jag köpt rätt skida?
Jag ska till österrike, där blir det ju mycke pudersnö sen ska jag till sälen och där blir det ju mest pist eftersom att det inte finns speciellt mycket puder där..så då blir det ju mest pist..sen om man ser med parkåkandet så hade jag tänkt mig att mest lära mig inte så att jag kommer gå in speciellt seriöst för det.

Har jag köpt rätt skida?
Personligen hade jag nog bytt till Mantran. Gotama och Sælen rimmar dåligt ihop... ;)
Ska sjælv till Østerrike med Mantran och det jag provat med den i puder så funkar det vældigt bra...

Har jag köpt rätt skida?
det som jag är gansak orolig för är att jag tycker att gotama verkar väldigt bred..är det svårt att åka med såpass bred skida som det nu är?

Har jag köpt rätt skida?
Har bara provat skidor med midja øver 100 ett par gånger som hastigast så kanske inte ær rætt person att svara på det. Fast ju bredare det ær, ju så svårare att åka i pist ær det som regel...

Men om du inte ær en avancerad åkare, inte ska spendera hela sæsongen i alperna utan bara nån vecka(!?), åker mkt. pist m.m. så hade kanske ett helt annat par skidor passat bættre...

Senast ändrad:
Har jag köpt rätt skida?
Sälen och gotama låter inte som nån vidare kombination, men komplettera gotamasarna med några schyssta pistskidor eller twintips så har du en trevlig quiver! =)

Har jag köpt rätt skida?
låter som ett felval enligt mig, Gotaman ska man ju åka puder med.. e ingen parkskida direkt. Skulle jag ha en så bred skida skulle jag även ha en annan twintip av lite enklare modell typ K2 Silencer, Dynastar Nothing but Trouble (jag har), Trouble Maker eller K2 Public Enemy..

Men puder med feta skidor e oslagbart!

Jag åker hellre pist med puderskidor eller puder med pistskidor :)

Har jag köpt rätt skida?
Jag hade fjolårets (alltså likadana som årets) Gotama 190 cm (monterad 2 streck framför FR) som puder- och parkskida i vintras. Jag befann mig dock i Jackson Hole hela säsongen där snön för det mesta är mjuk och fin och ofta ligger djup.

Jag väger ca 78 kg, har 6 vintersäsonger samt 2 sommarsäsonger i bagaget och ser mig själv som en skolad fri skidåkare.

Det första jag märker med skidor med mer än ca 100 mm midja (om de är relativt raka i skärningen) är att de blir otroligt tråkiga på rent skär i stora svängar i pisten. Att rulla från kant till kant med fötter och knän tar en jäkla tid vilket gör att man istället får köra fort som fan och nyttja inåtlutning och höft som kantregulatorer istället.
I parken tycker jag de funkar fint, mer yta att landa på och ingen större skillnad än att snurra med ett par renodlade parkskidor. I pipen stöter man dock på samma långsamma kantbyte som vid stora svängar i pisten.
I kortsväng i pist tycker jag att de funkar helt ok om jag breddar stancen något och fokuserar mkt på mitt innerknä.
I puder finner jag Gotama väldigt lättåkt och lekfull. De är kvicka när man är i skogen och lattjar men ändock stabila då man släpper på i stora svängar på öppna fält.
Dessa reflektioner är alla ifrån Jackson Hole och om snön är tyngre och is (i pisten) inte är någon ovanlighet skulle reflektionerna i de flesta fall bli helt annorlunda.

Jämför vi med Mantra tycker jag att det lite styvare flexet hos de ger en mindre surfig/lekfull känsla i det mjuka och djupa. Åkningen på dåligt underlag både i och utanför pisten förbättras ett snäpp och park- och pipeåkningen får lite mer känsla av skicross.

Som några nämnt innan i tråden skulle kanske dock ett par helt andra skidor passa bättre för dig och dina önskemål? Många skulle nog säga att Mantra är lillebror till Gotama. Jag däremot skulle säga att de är en yngre kusin som är tyngdlyftare och Bridge är lillebror.

Enkelt förklarat handlar det egentligen om vad du vill tumma på Sebastian. Är det parkegenskaperna, är det pistegenskaperna eller är det puderegenskaperna?
Inga skidor är riktigt bra på allt men många är bra på mycket, vad vill du att det ska vara? Kommer du ha några andra skidor med dig?

Mvh,
Andreas

Har jag köpt rätt skida?
tack för alla svar!...men undrar bara om gotama är svåra att åka på tex i pisten? eftersom att jag inte är en expert så vill jag gärna ha lite information. För att ni säger att de inte passar bra i pisten, är det svårkörd då eller bara tråkiga?

Har jag köpt rätt skida?
Får jag fråga vad var din förra skida?

Orsaken att jag undrar är ju att man kör där det är roligast att köra. Har man en skida som är en väldigt pist orienterad skida så blir inte offpisten lika rolig som på en offpist skida.

Oavsett vilken skida du kör (Mantra eller Gotama) så kommer offpisten vara för j-vl- kul och du kommer nog köra mer offpist än innan.

Kommer penden svänga mer mot Offpist så kommer du vara jäkla nöjd med ditt Gotama köp.

Kommer du fortsätta åka mest pist så skall du nog byta till Mantra.

Vill du köra 33%/33%/33% pist/park/puder så kanske till och med Bridge är ett bättre val.

Tex

Har jag köpt rätt skida?
okej, känns lite som att jag valt helt fel skida...men vet fortfarande inte hur jag ska göra om jag ska byta tillbaka dom eller inte..

Har jag köpt rätt skida?
Oavsett vilken skida du köper kommer du få tumma på något. Vart vill du att dina skidor ska funka bäst? Har du ett par andra skidor? Vad åkte du på innan? Hur länge i Österrike resp. Sälen?

Har jag köpt rätt skida?
jooo, ska jag vara ärlig tror jag det kommer bli svårt att hitta ett par skidor som passa mig till allt det jag vill åka..för jag vill gärna åka näst intill allt.. dock har ju jag bara varit i åre och sälen innan..åre blev det ju endel puder inte inte mycket, men nu när man åker till österrike så hoppas jag ju bara på puder, sen när man åker till sälen blir det ju mycket pist och park... för mig känns det ganska onödigt att köpa två par skidor, tror inte min ekonomi håller för det ju nu heller så..men tack för alla svaren jag får iallafall :)

Tillbaka
Topp