Jag hade fjolårets (alltså likadana som årets) Gotama 190 cm (monterad 2 streck framför FR) som puder- och parkskida i vintras. Jag befann mig dock i Jackson Hole hela säsongen där snön för det mesta är mjuk och fin och ofta ligger djup.
Jag väger ca 78 kg, har 6 vintersäsonger samt 2 sommarsäsonger i bagaget och ser mig själv som en skolad fri skidåkare.
Det första jag märker med skidor med mer än ca 100 mm midja (om de är relativt raka i skärningen) är att de blir otroligt tråkiga på rent skär i stora svängar i pisten. Att rulla från kant till kant med fötter och knän tar en jäkla tid vilket gör att man istället får köra fort som fan och nyttja inåtlutning och höft som kantregulatorer istället.
I parken tycker jag de funkar fint, mer yta att landa på och ingen större skillnad än att snurra med ett par renodlade parkskidor. I pipen stöter man dock på samma långsamma kantbyte som vid stora svängar i pisten.
I kortsväng i pist tycker jag att de funkar helt ok om jag breddar stancen något och fokuserar mkt på mitt innerknä.
I puder finner jag Gotama väldigt lättåkt och lekfull. De är kvicka när man är i skogen och lattjar men ändock stabila då man släpper på i stora svängar på öppna fält.
Dessa reflektioner är alla ifrån Jackson Hole och om snön är tyngre och is (i pisten) inte är någon ovanlighet skulle reflektionerna i de flesta fall bli helt annorlunda.
Jämför vi med Mantra tycker jag att det lite styvare flexet hos de ger en mindre surfig/lekfull känsla i det mjuka och djupa. Åkningen på dåligt underlag både i och utanför pisten förbättras ett snäpp och park- och pipeåkningen får lite mer känsla av skicross.
Som några nämnt innan i tråden skulle kanske dock ett par helt andra skidor passa bättre för dig och dina önskemål? Många skulle nog säga att Mantra är lillebror till Gotama. Jag däremot skulle säga att de är en yngre kusin som är tyngdlyftare och Bridge är lillebror.
Enkelt förklarat handlar det egentligen om vad du vill tumma på Sebastian. Är det parkegenskaperna, är det pistegenskaperna eller är det puderegenskaperna?
Inga skidor är riktigt bra på allt men många är bra på mycket, vad vill du att det ska vara? Kommer du ha några andra skidor med dig?
Mvh,
Andreas