Har jag köpt rätt skidor?

KevinO

Ny medlem
Tjena!
Idag gick jag och köpte mig ett par skidor på ren impuls då jag från början tänkt köpa beg på blocket, men hittade vad som verkar vara ett klipp på stadium, de sålde "Head S Icon TT15 PR PL + Head Power 11 bindningar för 1200, nedsatt från 4499.
Enda sedan jag kommit hem och försökt hitta recensioner om skidan så har jag haft svårt att hitta någon eller så har jag sett att de ska vara ett ganska dåligt budgetalternativ för nybörjare.
Jag anser inte att 4499 är budget på något vis utan mer någonstans i mitten. Har jag gått på en nit nu eller är det så att skidorna fungerar för mig?

Skidan är 177cm lång.
Jag väger ca. 75kg och är 1.86m lång. Jag har inte jättegod skidvana, men jag kan åka svarta backar i olika hastigheter. Även opistat/offpist fungerar bra. Snälla hjälp mig med detta då jag inte vill komma upp till fjällen och inse att jag lagt en massa pengar i onödan.

Kan även tillägga att jag bor i blekinge.

Tack på förhand!

4500 är utan tvivel budget, men 1200 inkl bindning låter överkomligt. Frågan är väl snarare om skidorna är bra nog för dig. Är det ens träkärna i så billiga skidor? Bindningen är nog inget vidare, men är du nybörjare till medelgod håller de nog.

Summa summarum: jag tror de är okej, särskilt om du inte har jättehöga krav, men förväntar du dig grym prestanda riskerar du att bli besviken.

Ok, jag trodde 4500 var medel typ, men då hade jag fel :)
Så att åka hårt i svarta backar är inte att rekommendera?
Jag förväntar mig såklart ingen grym/"top notch" prestanda, men jag vill hitta ett par bra skidor för en billig peng helt enkelt, jag gillar att åka fort men det är inget måste då jag njuter av att ta lugna svängar också. Tror ni att de duger till blandad åkning? Inom vilken kategori hamnar skidorna föresten? Är de renodlade pistskidor eller fungerar de lite som all-mountain också?

Jag må vara snål, men du har helt rätt haha. Jag är född och uppväxt i småland!
Jag är arbetlös men jag känner ändå att jag vill ha ett par egna skidor för att slippa hyra. :)

Primary sa:
Som nybörjare känner man knappt någon skillnad på skidor! Själv tror jag du kommer bli nöjd!
Tack för lite positiv feedback, det uppskattas. Jag ska testa att åka på dem i en vecka nu och skulle jag mot förmodan inte vara nöjd så säljer jag dem helt enkelt.

Det är en skida som motsvarar bassegmentet hos dom flesta uthyrare och dom är dom flesta semesteråkare nöjda med. Min prognos är att dom har ett mycket lättfunnet isgrepp i lägre farter så du kommer att våga lita på skidan från första sväng. Dock när du drar på så kommer du märka att du relativt snart (i relation med mer avancerade modeller) når den övre gränsen för det fartområde som kan åkas med komfort. Du kommer med största sannolikhet att gilla skidan när du har åkt in dig på den.

Senast ändrad:
MnO sa:
Det är en skida som motsvarar bassegmentet hos dom flesta uthyrare och dom är dom flesta semesteråkare nöjda med. Min prognos är att dom har ett mycket lättfunnet isgrepp i lägre farter så du kommer att våga lita på skidan från första sväng. Dock när du drar på så kommer du märka att du relativt snart (i relation med mer avancerade modeller) når den övre gränsen för det fartområde som kan åkas med komfort. Du kommer med största sannolikhet att gilla skidan när du har åkt in dig på den.
Tackar så mycket för det svaret, jag ser fram emot att få testa dem i backen om några veckor.
Tackar även er andra som tagit er tid att svara!

Tillbaka
Topp