har jag skaffat rätt pjäxa?

DanneL

Medlem
tänkte bara höra om någon kunde ge mig lite backup om ja gjort rätt eller ett mindre fel.

jag har ca 42-43 i skostorlek och provade lange fluid 100 27,5 men tyckte den var för lös vid mina tår och gick ner till en 26,5a. fanns inga 27or.

nu har jag kört 26,5orna i backen och dom gör för stunden sjukt jäkla ont på mina fötter. nog för att ja ska ha ca 60 skiddagar det här året så ja kan inte köpa en pjäxa som sitter skönt från början då ja behöver en performance pjäxa.

ja hade 28,5 på mina andra pjäxor för den delen och dom kunde ja stå på tå i.

antar att innersulan formar ut sig ganska snabbt när man börjar pressa den men eftersom det för stunden gör så sjukt ont så har jag blivit osäker på om det var rätt eller inte:

vad tror ni?

//D

Skaffa en formgjuten sula så du får stöd för hålfoten. Då trycker du inte ner fotvalvet och därmed så får du mer plats i pjäxan. Kasta den tillhörande sulan så långt du kan, för normalt sett är sulor man får med i pjäxor värdelösa.

Du skriver att du har 42-43 i skostorlek. Fick du inte hjälp med att mäta fötterna när du köpte pjäxorna?

jo det fick jag ju självklart! låg precis under 27 så dom tyckte 26,5 skulle funka bra

ps ja har en olmed ortoped sula hemma i sverige! (är i fernie) så jävla surt att man glömde den.

Senast ändrad:
jag har 40-42 där ikring i skostorlek och ja har 26.5 på min pjäxxor å dom sitter som smäck?

vafan dom töjer sig ju. jag har 41-42 men kör med 25,5. iochförsig gjorde dom inte ont i början som dina verkar göra menmen

aendrew sa:
vafan dom töjer sig ju. jag har 41-42 men kör med 25,5. iochförsig gjorde dom inte ont i början som dina verkar göra menmen
Töjer sig??? Ja 5 mm max......

Mät foten gå till en butik om kan.. Detta är det bästa... En riktigt butik mäter foten. Tar en pjäjxa och ser hur du känner i butiken. Sen justerar de efter det.

Var var du?

//H

jag mäte foten och ja låg som sagt precis under 27. lange har ju bara halvstorlekar som 26,5 27,5 osv.

aja men dom trycker som fan på en knöl ja har på foten. någon som vet hur man gör för att pressa ut och justera pjäxan lite där?

du kabn ju alltid ¨å till någon affär och be dom trycka skalet på pjäxan på dom ställen där du får ont, eftersom det är den som oftast är för liten. Innerskon töjer sig men inte skalet så mycket. Jag har tryckt mina och det funkar skit bra!

chipen sa:
jag mäte foten och ja låg som sagt precis under 27. lange har ju bara halvstorlekar som 26,5 27,5 osv.

aja men dom trycker som fan på en knöl ja har på foten. någon som vet hur man gör för att pressa ut och justera pjäxan lite där?
Skalen är samma på hel och halvstorlekar, bara olika mycket stoppning i innerskon.

Antingen går du till en bootfitter och så får dem pressa ut skalet eller så markerar du punkten där du har ont på innerskon och täljer bort lite av innerskon där. Hjälper det fortfarande inte täljer du lite till/sätter leukoplast/silvertejp/liggunderlag runt punkten där det klämmer för att avlasta. Har satt kniven i båda mina pjäxor för att de ska sitta så bra som möjligt.

okej jo jag får väll prova dom nån da till så ja gott kan markera ut vart smärtpunkterna sitter för att sedan få dom att trycka ut dom.

får väll lov att kolla på en bättre sula också antar ja eftersom ja även får sjukt ont under mina fötter.

Det kan ju va så att du har lite högre fötter o de klämmer, även om foten i övrigt passar. Gör det de så ska du gå till nån butik så kan de slipa i sulan så att du får mer plats i pjäxan...

Var köpte du dom?
Åk till en riktig skidaffär, typ Udéns Sport i Göteborg eller liknande.
Det skulle jag gjort!Jag köpte mina pjäxor där och dom är hur sköna och snygga som helst!Dom tar sig verkligen tid med kunden och hjälper till tills du är helt nöjd!

Jag har storlek 42-43 och kör 25 på pjäxorna. Bästa är ju att mäta hur lång och bred fot du har och sen testa massa pjäxor och se vilken som sitter bäst.
Pjäxor ska ta ont i början annars har man köpt för stora. Efter ca 10 dagar så börjar innerskon ha tagit "lite" form och då kan man känna om man behöver trycka pjäxorna nånstanns där det trycker för mycket. Men för en innersko ha gått ut sig helt behövs mer tid.

Senast ändrad:
Fått denna fakta av någon på detta forum. Kan vara lite hjälp på vägen för att se om din pjäxa passar din fot.

Några tips som ökar chansen till att du köper rätt pjäxa i rätt storlek.

1. Sätt på ett par normaltjocka skidsockor på fötterna.
2. Stick i fötterna i pjäxorna.
3. Stå upp.
4. Spänn skaftet löst.
5. Pressa benet mot plösen så att foten kommer rätt i skon.(Stå upp...)
6. Spänn löst över foten.
7. Spänn skaftet hårdare.
8. Spänn hårdare över fotet. (Du står fortfarande...)
9. Vandra omkring i butiken 5 minuter.

Om pjäxan är rätt till din fot ska den sitta tajt runt foten utan att "klämma".
Lutar du dig tillbaka ska tån ta i lätt och lutar du dug framåt ska tån vara fri.
Foten ska sitta fast och inte röra sig i skon. Observera att pjäxan ska kännas TRÅNG,
i stort sett alla skor töjer sig märkbart efter några dagars åkning och köper
du en "skön" pjäxa är den sannolikt för stor.

Tillbaka
Topp