Har Ni mött dansken?

goahead

Ny medlem
Har Ni mött dansken?
Hej att inte danskar och tyskar har skidvett är väl allmänt känt, nu har även jag fått detta bekräftat. Var upp i och åkte i Lindvallen och Trysil Sön- igår i tisdags hände följande i Lindvallen i backen brevid stolsliften 303 express.
Hade åkt lite vid sidan av backen åkte ut i backen igen strax innan sista branten stannade upp och kollade ner i backen, ser då en som typ står stilla snett neråt till vänster, jag tar då sats till längst till höger och kör några goa svängar då jag helt plötsligt ser dansken framför mig typ 1 meter hinner inte göra något mer än att be till gud flyger långt fram tappar luften när jag sedan reser mig har jag ont, går upp för att hämta skidorna som pekar neråt och står snyggt brevid varandra dansken är oskadd så på något sätt måste hans skidor kommit över mina och löst ut mina bindningar en j-vla tur att jag inte krockade med honom, när jag kommer upp för att hämta mina skidor halvdöd så säger han att jag måste haft bra fart, visst men det kanske inte skadar att kolla uppåt i backen om man åker rakt över från ena sidan backen till andra sidan.

Höll på och svimma av smärtan lyckades åka upp med liften och ner till stugan, just denna dag var jag själv också fick på något sätt satt mig i bilen och åkt ner till Sälen byn och läkaren där. Som tur var ingen brutet en muskel har brist i baksidan axeln samt en rejält stukad tumme blev resultatet fick smärtstillande.
När jag pratade med killen som sköter liftet så sa han att detta inte var ovanligt.

Någon mer som träffat dansken?

Har Ni mött dansken?
inte träffad dansken bara sett han på avstånd, men OJOJOJ så ja har träffat tysken.. en liknande situation som din men ja fick en fet utskällning på tyska.. fatta inte ett dugg va han sa sen åkt ja därifrån.. =)

Har Ni mött dansken?
Japp man kanske inte ska åka så fort!!!
det är den som kommer uppifrån som ska den skiten kolla nogare !!!

Har Ni mött dansken?
ja när jag var mini i den åldern man körde störtlopp hela tiden och inte visste vad svänga betydde, då körde jag på en äldre dansk gubbe haha

Har Ni mött dansken?
Det där måste ha varit en av dom jobbigaste texterna att läsa..
Hört talas om Punkt? Det är något man använder för att få ett uppehåll.. Kommatecken finns det massor av men inga punkter.. Nåja

Har inte själv råkat ut för varken danskar eller tyskar och är glad över detta då jag sluppit undan kollisioner och dylikt.. Tur att de tinte var sådär jätte alvarligt, även om den dagens åkning blev förstörd?

Har Ni mött dansken?
Josslo sa:
är det inte den som kommer uppifrån som bär skulden vid en kollision?
håller helt med.. det är den som kommer uppifrån som ska ha koll så den här dansken gjorde inget fel.. så du får skylla dig själv att du har int..

Har Ni mött dansken?
då ska ni inte åka till isaberg på helgerna, lätt över 50% danskar i backarna. alla är galna och mycket fula.

Har Ni mött dansken?
haha föresten dra inte till isaberg den 10 mars om ni inte vill dela backen med massa danskar:

SKITUR RYKKET TIL 10/3!
Årets fedeste 1-dags skitur til Isaberg: Pris 550,- + evt. skileje. Du får: Bus t/r, liftkort, frokost i sneen, masser af jäger shots, mulighed for at vinde præmier fra Sportmaster og after-ski fest på Club Retro. Tilmelding i Sportmaster og i garderoben på Retro. Eller ring 25307307

Har Ni mött dansken?
jamen? om danskens skidor var överst så måste det ju vart dansken som kom upp ifrån i kollisionen. Ja menar, det är ju inte så lätt att åka och kila in sina skiodr under nån annans.

Har Ni mött dansken?
Danskar som fastnat med ankarliften långt in under den knälånga dunjackan och sedan ramlat och åkt me tills nån stanna liften, har man ju vart mä om nåra ggr!! xDxD

Har Ni mött dansken?
salomon92 sa:
Danskar som fastnat med ankarliften långt in under den knälånga dunjackan och sedan ramlat och åkt me tills nån stanna liften, har man ju vart mä om nåra ggr!! xDxD
kan inte vänta tills jag ser det;) har dock hänt mig en gång när jag åkte bräda som liten och det var inte kul! ^^

Har Ni mött dansken?
redrum sa:
salomon92 sa:
kan inte vänta tills jag ser det;) har dock hänt mig en gång när jag åkte bräda som liten och det var inte kul! ^^
Det är specielt kul för att dom skriker o har sej xD

Har Ni mött dansken?
blir lagom upprörd av att läsa detta !!!
Om jag tolkar det rätt hade du ingen koll på "dansken" efter du stannat !!! slutar du kolla när du åker ???? --- ----- TUNNELSEENDE !!!!!!!!!! ---- ----- ----
verkar som du använt all koncentration på dina "goa svängar". Om dansken rört sig tvärs över backen kan han knappast ha kört fort och bara dyka upp plötsligt hursomhellst !!!!??!!!
Tycker det är ruskigt dåligt att inte respektera att andra använder backen även om de inte kör som småungar, älskar att köra lite fortare själv jag med, därför är bästa skidåkningen före jul om man håller sig till pisterna då det i stort är folktomt (iaf där jag åkt) och oftast kan köra full fart utan att tappa översikten över pisten. sen kan det alltid hända olyckor iofs. mig med =)

håll ögonen öppna så klarar du dig nog fint.. och du !! - det var ditt fel - du borde bett om ursäkt hos dansken !!!

ps: kan bara inte låta bli: folk som söker en ursäkt för sina egna mistag hos andra e LÅGT !!

Har Ni mött dansken?
Och som det står i slao:s regler. Alltid den som kommer uppifrån som har ansvaret så de är helt enkelt ditt eget fel. Skyll dig själv och inte på Dansken.

//H

Har Ni mött dansken?
Har åkt skidor i 25 år nu utan att orsaka någon olycka. Vad jag menar är att om man åker rakt över från ena sidan backen och över till andra sidan backen borde man då inte titta uppåt om det kommer någon?
Detta var i varje fall bland det första som jag fick lära mig när jag började åka skidor.

Men som sagt är för mig fortfarande en gåta hur detta kunde hända i huvudtaget. Han måste på något sett kommit i min döda vinkel, annars brukar jag ha stenkoll på allt och alla i backen.

Skyller inte ifrån mig men tycker fortfarande att om man står i ena kanten av backen och ska över till andra sidan så bör man titta uppåt i backen.

Mvh
/Magnus

Har Ni mött dansken?
Givetvis brukar jag alltid kasta ett getöga uppåt om man legat och cruisat på ena sidan och tänker lägga en snabb carvesväng över på andra sidan (inte för att det är så troligt, men det kan ju komma nån och köra snabbare ;).
Dock är det helt klart personen som kommer ovanifrån som är ansvarig om det blir en kollision. Man kan inte bli förbannad på att folk är sämre åkare än en själv och plogar runt, kors och tvärs.. Det låter mer som att du körde lite över din egen förmåga.

Har Ni mött dansken?
goahead: Spelar ingen roll om man tittar uppåt. Är fortfarande DITT ansvar när du kommer uppifrån att anpassa farten så att du inte kolliderar. Håller med FF att du förmodligen körde över din förmåga.

//H

Har Ni mött dansken?
makafone sa:
jamen? om danskens skidor var överst så måste det ju vart dansken som kom upp ifrån i kollisionen. Ja menar, det är ju inte så lätt att åka och kila in sina skiodr under nån annans.
Håller helt med måste ju vara dansken eftersom att han gjorde så att goaheads skidor löste ut och stod prydliga bredvid varandra, och han säger ju att danskens skidor måste kommigt över hans. Måste inte dansken ha kört över goaheads tailar då iaf bakom foten. Om så skulle vara är ju dansken högre upp i backen vid kollison. Alltså finns det ju en chans att det kan vara danskens fel.

Senast ändrad:
Har Ni mött dansken?
Har bara lyckats landa på en dansk, åkte i småhopp vid sidan av backen, kommer ganska tätt, dansken faller efter kommer jag i 123 km/h och landar på danskens ben. Det var inte allt för uppskattat.

Har Ni mött dansken?
En i vårt gäng fick sin skidresa i Val D förstörd av en yngre åkare som kom för fort uppifrån utan kontroll och när han la om svängen lite oregelbundet så small det. Brutna revben och inre blödningar.

Blir lite oroad av vissas inställning här på freeride...

Dags att införa Körkort???

Senast ändrad:
Har Ni mött dansken?
Säger inte på något sätt att det är ok att bara bränna på och skita i alla som är i vägen.
Men det skadar inte med lite skidvett. Står jag still i ena kanten i backen och ska åka över till andra sidan där mina kompisar står, då kollar jag upp i backen och ser till så att ingen kommer innan jag åker över. Sedan att dom uppifrån har väjningsplikt visst det hjälper ju att säga det när man brutit bena. Jag antar att ni bara går över ett övergångställe också oavsett om bilen stannar eller inte, då kan ni ju när ni blivit påkörda säga att det var i alla fall inte mitt fel.

Nej fram för sunt förnuft. Har också börjar störa mig på senare år att alla ska åka i röda/svarta backar fast man inte kan åka skidor. Håll er till dom blåa/gröna tills ni lärt er.

Har Ni mött dansken?
Josslo sa:
är det inte den som kommer uppifrån som bär skulden vid en kollision?
Helt rätt...de som kommer bakom ska ha uppsikt över vad åkarna framför honom/henne gör för något...dessutom så är det kanske inte det smartaste att åka fort som satan när det är lite sämre folk i backen(inkluderar mig själv där)

Har Ni mött dansken?
goahead sa:
Säger inte på något sätt att det är ok att bara bränna på och skita i alla som är i vägen.
Men det skadar inte med lite skidvett. Står jag still i ena kanten i backen och ska åka över till andra sidan där mina kompisar står, då kollar jag upp i backen och ser till så att ingen kommer innan jag åker över. Sedan att dom uppifrån har väjningsplikt visst det hjälper ju att säga det när man brutit bena. Jag antar att ni bara går över ett övergångställe också oavsett om bilen stannar eller inte, då kan ni ju när ni blivit påkörda säga att det var i alla fall inte mitt fel.

Nej fram för sunt förnuft. Har också börjar störa mig på senare år att alla ska åka i röda/svarta backar fast man inte kan åka skidor. Håll er till dom blåa/gröna tills ni lärt er.
Jo klar man ska ha sunt förnuft men man ska ändå anpassa farten och ha uppskit. Skyll inte på någon annan. Allt är ditt fel helt enkelt.

//H

Har Ni mött dansken?
Kör man på nån bakifrån får man faktiskt skylla sig själv, ser man en dansk i backen har man som erfaren åkare utgångspunkten att dom åker helt utan logik och därför håller man ett getöga på dem. synd att du slog dig dock, hoppas du kvickar till snabbt!

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp