Har tänkt att tjacka nya skidor men vet ej vilka

R0b123

Ny medlem
Hej.
Som rubriken lyder så har jag svårt att välja vilka skidor som passar mej mest.
Har kollat runt en del men inte hittat dröm-laggen än :p

Jag åker ungefär överallt men med betoning på offpist.
Fördelningen ser ut så här; (på en höft) 50,6% off-, 32,6% pist o 16,8% park.
Alltså är en bra allround skida är att föredra.

Mina skillz ligger väl på 3,98 av 5. Längden på skidan bör vara mellan 173-180cm.

Är sugen på typ Salomon Teneighty eller Dynastar Big Trouble, kanske lutar mer åt dynastar då denna har en lite bredare midja och därför bär lite bättre i puder.

Hör av er med synpunkter och förslag.

Senast ändrad:
Vart någonstans kommer du att åka mest? Du skriver att du bara ska åka ca 1/8 i parken, men du vill ändock ha en twintip eller? Dina skillz ligger på 3.98 av 5 säger du, vad exakt betyder det, känner du t.ex. skillnad på Salomon Pocket Rocker och Salomon Gun? Vilka skidor har du åkt på innan? Hur trivs du med dina pjäxor?

Svara gärna på dessa frågor så kan nog fler hjälpa dig, ju mer info. du ger ju lättare blir det.hoh

Senast ändrad:
Köp ett par Fischer Atua, 186cm långa med TT...grymt bra i offpisten, kanon i pisten och i parken har jag ingen aning, men de borde ju funka tycker man...

Sunk sa:
Köp ett par Fischer Atua, 186cm långa med TT...grymt bra i offpisten, kanon i pisten och i parken har jag ingen aning, men de borde ju funka tycker man...
Ännu en egen utnämnd skidexpert eller? Varför skall han ha Atuan för? Varför är dom grymma? HUr vet du att dom passar för just han? Han kanske åker på dom nu eller?? Vet du hur lång han är? VAd han väger? Han vill ju inte ha skidor som var längre än 180 så?

//Hasse

Hasse sa:
Sunk sa:
Ännu en egen utnämnd skidexpert eller? Varför skall han ha Atuan för? Varför är dom grymma? HUr vet du att dom passar för just han? Han kanske åker på dom nu eller?? Vet du hur lång han är? VAd han väger? Han vill ju inte ha skidor som var längre än 180 så?

//Hasse
Utnämd skidexpert?
Han tycker väl antagligen att skidan är skön och att han vill dela känslan.
Sen om han inte vet vad r0b_head tycker om skidan är väl inte Sunk's problem?

Man kan tänka annorlunda om det där. :)

ontopic, kolla alla andra trådar... det finns väldigt många som har samma kategori

Senast ändrad:
xhill sa:
Utnämd skidexpert?
Han tycker väl antagligen att skidan är skön och att han vill dela känslan.
Sen om han inte vet vad r0b_head tycker om skidan är väl inte Sunk's problem?
Jo men vad han tycker är skönt och vad som är en bra skida för r0b_head är en väldigt stor skillnad. Det är ungefär som jag skulle säga till alla som skriver Hendryx bara för jag gillar den skidan. Men det gör jag inte och kommer aldrig göra det heller. Han frågade vad om hjälp och att rekomendera en skida utan att veta nåt om killen som skall ha den är en omöjlighet. Så därför ar det bättre att vara tyst så.

Är ju samma som på alla jibbskid frågor när alla bara kastar ur sig det märke dom tycker är bra eller coolt men inte har en aning om skillnaden på skidor överhuvudtaget.

//Hasse

niklasH har jag aldrig blivit men är bara lite less på alla som kastar ur sig massa strunt när dom inte vet vad dom snackar om istället för att ge lite vettig upplysning så som du gjorde eller hur? Både jag och Lima-Ko till exemple brukar vara ganska så sakliga och hjälpsamma med såna här saker så det är därför vi frågade om vi kunde få lite mer info. Sen om man läser så vill ha tex inte ha en skida över 180 så varför skriver man då ett tips på en skida som är 186 tex?

//Hasse

Orka! Hasse sluta gnäll så jävligt på att någon ger ett bra tips... Alla tips är ju bättre än ditt skit snack... Shape up!

Jolley_Roger sa:
Orka! Hasse sluta gnäll så jävligt på att någon ger ett bra tips... Alla tips är ju bättre än ditt skit snack... Shape up!
Jag ska ge ett tips så fort jag får alla info jag behöver så. Ge nåt vettig info du då om du kan det med infon som finns redan så.

Vad då alla tips är bättre? Så jag skall ge dig ett tips då tex? Köpa Head Mojo 105 för den är så jäkla bra!! Eller?? Ger dig ju ingeting som är objektivt om skidan, dess egenskaper. Men för att man skall kunna ge nåt vettig så måste man ha vettig input från början. Kolla här tex ett bra exempel på hjälp https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=31743 men du fick vi alla info som vi behövde.

//Hasse

Edit: Att jag orkar är väl bra så att det blir några vettiga svar på detta forumet.

Senast ändrad:
Nja inte än Jonathan,, men den kommer väl.... Inte ute och åker i i dag?? Slö eller??

Hasse sa:
niklasH har jag aldrig blivit men är bara lite less på alla som kastar ur sig massa strunt när dom inte vet vad dom snackar om istället för att ge lite vettig upplysning så som du gjorde eller hur? Både jag och Lima-Ko till exemple brukar vara ganska så sakliga och hjälpsamma med såna här saker så det är därför vi frågade om vi kunde få lite mer info. Sen om man läser så vill ha tex inte ha en skida över 180 så varför skriver man då ett tips på en skida som är 186 tex?

//Hasse
hmm head mojo 90 finns ju i 176cm också... eller?

Hörru Hasse, jag har upptäckt en sak, man ska inte skriva vettiga saker i forumet då man blir halshuggen och hatad illa kvickt!

Har man rätt och vet det ska man stå på sig. Punkt slut. Låt inte flummarna ta över forumet! :D

Din objektivitet(?) har en fin touch av en ledsen fjortonårig person rent attitydmässigt.
Skippa skitsnacket och säg bara att du vill veta vad han väger och hur lång han är.
istället för att skriva en dryg avhandling om föregående "felaktiga" inlägg, för så jobbigt kan det inte va att läsa dom två inläggen, annars måste jag nog instämma med Jwalerius.
Självklart är det relevant att veta hans vikt och längd, men du är bannemej jobbigare än dom som namedroppar några sköna skidor.

den skidan som jag tcyker e nice oavsett proffsen på denna tråd e salomon hot scarambler eller vad den heter04/05 och 05/06 bra skidor allround dock ej testat i aork (ej en park skida) men välldigt bra annars för killen!
om man har tur kan man hitta den beg på intenet/ eller nu under alpin rean för en billig penning!

niklasH: Hmm tror att vi har redan har skrivit att det var det vi ville ha reda på men du kanske inte läser hela inlägget eller? Klart att folk får skriva vad dom vill i sina inlägg lika väl som jag får skriva vad jag tycker eller? Är ju ett fritt forum. Men känns som att vissa personer kanske har lite mer att komma med när det gäller att hjälpa till med skid och pjäx val än många andra här.

monoski_kick_ass: Ja det är så sant att den finns i 176 cm. Men har jag klagat på denna person då angånde längd? När man skriver att en skida är bra överallt hur menar han då? Mojo 90 tex är inte lika bra i parken när den är monterad för off-pisten tex.

//Hasse

jag tycker han ska testa olika skidor innan han köper några! det är det bästa! att få massa svar från olika personer om olika skidor ger inte ett skit. ut och testa eller skicka ett mejl till mig :)

Håller med Hasse och Monis.

Är hyffsat trött på den låga nivån och dåliga feedbacken på detta forum. Frågor som "vilka byxor passar till min blåa jacka" eller "jag är 14 år och bor i flen, vilka skidor passar mig" känns ganksa uttjatade faktiskt.

Tycker det är skitbra att det finns ställen som Freeride där man kan snacka om skidåkning mm men man bör nog tänka efter lite innan man yttrar sig. Tänk på att råden ni ger kan leda till att någon stackare spenderar sina sista (eller oftast sina föräldrars pengar av snittåldern att dömma) slantar på ett par lagg/snowboard som inte alls passar speciellt bra.

Men va vet jag. Jag kanske bara har en 30:års kris?

Jeffa

Snödjup

Tillbaka
Topp