Mountain_Man
Aktiv medlem
Har Telemarken någon framtid?
Härligt utspårad (!) tråd ... tycks vara fler än jag som drabbats av omfattande abstinens ... om inte trådskrivandet hjälper kan jag rekommendera the noble art of Bowling!
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
gubbarna va väl trötta i benen... hahaTheOldSchool sa:Såg för ett par veckor sedan ett par skidlärare i Val D Isere som inte gjorde en enda telissväng nedför hela Cugnai!
jag har lärt mig i skolan att det steker bättre närmare solen...Gizmo-Quack sa:telemark är för vilsna naiva längdåkare som tror att dom ska få mer solbränna om dom kommer högre upp på berget..
Okej, efter noggrann analys av ditt inlägg tror jag mig ha kommit fram till att du tycker att telemark är meningslöst?Mountain_Man sa:Min syn är att telemarkskörning i stort sett är meningslös. Denna åsikt bygger jag på mer än femtons år knäböjade både i våra svenska fjäll och i alperna.
Vad som då blev helt uppenbart för mig var att jag i princip ingen situation körde bättre med knäböj än med alpin stil (med telemarksutrustningen alltså). Min slutledning blev att telemarkskörning i princip är meningslös! ...
...skära pist med telemarkssväng är inte bara i princip meningslöst utan totalt meningslöst.
...Några tillkommer varje säsong medan ungefär lika många inser meningslösheten i aktiviteten.
okey, jag kör med fast häl med tycker det är kul att variera mig och kör kanske 2-3dagar telemark per säsong, gäller även bräda.Glisseur sa:Kort svar på en gammal men ständigt återkommande fråga: <b>NEJ</b>. Av x antal tusen personer som åker knäböj i dagens skidvärld anser jag att det är runt ett tiotal som behärskar tekniken såpass bra att det är anledning får dom att hålla på, resten borde konvertera till fast häl omedelbums. Och nu får man väl den sedvanliga dosan med latrin hälld över sig av telemarkspuritaner.
Absolut! De bara tror att de har roligt ... helt och hållet en virtuell lycka som inte går att jämföra med den sanna glädje som genomsyrar kroppen med låg fästpunkt!centralbyrakraten sa:MM och Glisseur: Är det rent av så att den lycka som telemarksåkare känner i sin åkning är mindre värd än den lycka som vi andra känner vid alpin skidåkning?
Instämmer helt i vad mingusrude förklarar..mingusrude sa:Så efter ett par dagar med tellisar var valet gjort, det blir telemark. Inte för att det går snabbare, inte för att det lättare, inte för att det är modernare utan för att det känns mer. Pau rihktit liksom.
Hehe!Mountain_Man sa:dr-telemark!
Jag ser att du har alla symptom som kännetecknar en person som totalt och ohjälpligt fastnat i Telemarksträsket. Jag har varit där själv och som i alla beroende krävs en omvälvande och stark upplevelse för att förstå hur illa det egentligen står till.
Själv vaknade jag till insikt när min då nioåriga dåttor körde åttor omkring mig i den tunga blötsnön på ett av Hundfjällets brantaste partier. Sedan dess har jag med bara några få återfall kört med fast häl. Hade jag fortsatt i mitt knäböjarberoende hade jag sannolikt idag, sex år senare, innehaft totalt utslitna knän och höfter och troligtvis förflyttat mig med rullator eller i rullstol.
Men ... tack vare min insikt innan det hade gått allt för långt kan jag idag lättjefullt flyta utför alpernas och fjällens branter på feta lagg med fast häl.
Min uppmaning till dig dr-telemark. Sök hjälp innan det är försent ... annars riskerar du hamna längre och längre ned i beroendets isande bitterhet!
;-) / MM
Att vi som passerat vår fysiska topp inte orkar göra telissvängar längre säger knappast något om telemarkens framtid. Vi är väl inte framtiden direkt.centralbyrakraten sa:Tekniken är ganska svår att försvara, till och med den gamla bastionen Abisko Turiststation har kommit till insikt och tillåter numera sina fjällförare att köra på randogrejor.
Det finns en och annan här på freeride som åkt skidor med mig. Bl.a. flera i redaktionen. Du kan väl skriva ett PM till dom och fråga om dom tillbringade mycket tid med att vänta på mig i backen?Glisseur sa:Dr-Telemark, du säger själv att det gäller att ha kul på skidor. Sure thing mister. Men säg, är det inte roligare att ta ett par extra åk en puderdag istället för att simma i snön halva dagen och låta dina polare vänta? Free your heel and make your friends wait, det ligger en hel del sanning i det påståendet.
Klippa citat ur sammanhanget: Så hett just nu.dr-telemark sa:Det finns en och annan här på freeride som åkt skidor med mig. Bl.a. flera i redaktionen. Du kan väl skriva ett PM till dom och fråga om dom tillbringade mycket tid med att vänta på mig i backen?
Då ser jag fram emot att du (eller någon annan) åker ner till La Grave nästa år och sopar hem öppna klassen i Derbyt. I år verkar det ju bara ha varit värdelösa telis-åkare med eftersom den bästa telemarksåkaren är över en minut efter bästa alpinåkaren: http://www.tguillo.com/derby/?pg=result Eller ännu hellre, visa Cuche, Svindal och grabbarna var skåpet egentligen ska stå i Hahnenkamm nästa år...dr-telemark sa:Fafners inlägg ovan är kanon. Det enda jag inte håller med om är att man inte kan åka lika fort på telisar. Det kan man visst, det gör bara lite mer ont i låren.