Nu vet jag inte riktigt vad EE/EEE betyder rent praktiskt men ska försöka ge vettiga tips ändå. Som du skriver så är Atomic's Backland (hela serien från sport till pro) en bra sko för många med breda fötter, visst att dom anges av Atomic som "narrow fit". Upplever att deras memory fit-system där skal och innersko bakas tillsammans fungerar bra. Haft flera kunder med knölar/breda fötter som fått en bra passform. Det går dessutom bra att trycka skon om det skulle behövas i efterhand.
Annars är ju Dynafit's Speedfit (ersättaren till TLT 5/6 rent konstruktionsmässigt) en sko som är bland det rymligaste som existerar idag med en angiven läst på 103mm. Inte den allra vanligaste synen i olika shopar nu när TLT-serien är uppe i "8". Fortfarande en bra sko som är lätt att modda som jag och
@tmlarsson gjort med våra respektive 6 & 5:or.
En doldis är nog Scott:s Cosmos-serie so också är bred och rymlig med 103,5mm läst, jag har inte sett någon på nätet modda/åka i den. Men det borde inte vara speciellt knepigt att tillverka en egen "Link lever" alá Phantom om en vill ha flex bakåt på hälskär.