Hard boot tråden, till spiltboard

skanken

Medlem
Härligt moddat :) Såg att det finns 3D-skrivare för drygt 2lök (Sjukt sugen) som gör bra jobb numera. Kanske kan vara värt det :)

skanken

Medlem
asd.jpg

Vissa grejer belastas inte så mycket. Eller kräver stor tillit till hållfasthet. Men sjukt fränt.
@Vattendroppe

Prototyp en kömpis skrev ut åt mig, han klämde in "köpp" på eget bevåg. Så man slipper få stavspetsarna i ryggen lr nacken om man ramlar när man åker ner.

xviggenx

Aktiv medlem
Arbetet fortskrider, väldigt överraskad att dynafittårna lirar med standard rostfri M6 insex. Tänka framförallt på skalltypen :)
IMG_20200204_222229.jpg

IMG_20200204_231031.jpg

IMG_20200204_230819.jpg

xviggenx

Aktiv medlem
Jo men absolut, jag har inte stått i en skidverkstad i nästan 5 år och satt QK-inserts i alla mina skidor och inte lärt mig ett jota om vad för skruv som brukar användas :P
Men det är tyvärr rätt dåligt med t-muttrar/blindmutter i M5 storlek, i alla fall i butikerna runt mig. Så jag blev glatt överraskad att standard M6 funkade.

Den här lilla gömda godbiten trillade jag över på wildsnow, Karakoram jobbar på en egen harbootbindning som ska funka med deras infästning som dom använder till deras andra splitbindningar. Hoppas den kommer peta ner priset lite tillsammans på gänget: DynoDH, Plum SOK osv.
"Karakoram hard boot riding plate
Our merry band of skiers stomped our way through the Outdoor Retailer trade show and viewed hundreds of ski products with often questioning lenses. I personally took on our splitboard related meetings in hopes of providing our snowboarding readers with some valuable content. The Karakoram team has been working on a hard boot plate for a while now, and I was given a sneak peak of the prototype along with the green light to release this photo into the wild. The prototype Karakoram plate weighs in at about 380 grams- roughly 30g lighter than the competitor’s offering. The plate uses their 4-point connection system and is compatible across their line. Meaning hardbooters can use the plates on any existing pucks and their solid deck via the connect system. The plates also contact the deck in 4 additional points with a very dense vibration dampening rubber. This exact prototype pictured has been in the wild with our own hardbooting expert, Jonathan Cooper. Stay tuned to WildSnow for a detailed review from Coop. Retail option coming next season, if not sooner."
Karakorum-hard-boot-plate.jpeg

xviggenx

Aktiv medlem

tmlarsson

Medlem
Skaffade mig ett par tlt5or här för ett tag sedan och drog ut på en sväng på Åreskutan idag.

Jag kommer från en skidande bakgrund och har smala och låga fötter. I mina 92mm läst racepjäxor sitter jag perfekt utan att behöva göra något arbete på skon. Köpte ett par Burton Driver X men kände inte att jag hade den responsen eller passformen jag önskade i dessa trots att dessa ska vara de smala och styva bootsen.

Åter till tlt5orna. Jag har inte fått mina Plum bindnignar ännu så tog bort highbacken på mina vanliga bindningar och spännade fast pjäxorna som med vanliga boots. Det var sjukt nice att åka i detta! Äntligen kändes det som att foten satt fast och att jag hade någon slags respons från brädan.

Började dagen i bräcke och parkåkning, brände sedan av några laps i 8an för att avsluta dagen med stökig offpist i gondolen och Östra ravin. Safe to say, jag gillar onekligen att åka i hardboots!

Det måste byggas en canting då man nu står rätt hjulbent och ska ev. göra denna modden för att få aningen med flex i sidled. Med det beror lite på hur styv Plum SOK bindningar kommer vara.

Screenshot_17.png
20200219_123052.jpg

unsuspected

Aktiv medlem
Skaffade mig ett par tlt5or här för ett tag sedan och drog ut på en sväng på Åreskutan idag.

Jag kommer från en skidande bakgrund och har smala och låga fötter. I mina 92mm läst racepjäxor sitter jag perfekt utan att behöva göra något arbete på skon. Köpte ett par Burton Driver X men kände inte att jag hade den responsen eller passformen jag önskade i dessa trots att dessa ska vara de smala och styva bootsen.

Åter till tlt5orna. Jag har inte fått mina Plum bindnignar ännu så tog bort highbacken på mina vanliga bindningar och spännade fast pjäxorna som med vanliga boots. Det var sjukt nice att åka i detta! Äntligen kändes det som att foten satt fast och att jag hade någon slags respons från brädan.

Började dagen i bräcke och parkåkning, brände sedan av några laps i 8an för att avsluta dagen med stökig offpist i gondolen och Östra ravin. Safe to say, jag gillar onekligen att åka i hardboots!

Det måste byggas en canting då man nu står rätt hjulbent och ska ev. göra denna modden för att få aningen med flex i sidled. Med det beror lite på hur styv Plum SOK bindningar kommer vara.

Visa bilaga 2824Visa bilaga 2825
Prövat Salomon Malamute? Ska vara smalare och styvare än Driver X

Smokey65

Medlem
Väldigt nöjd med min setup. Funkar väldigt bra både uppför och nerför.
Komplett techbindning har gett bättre funktion vid skråande och smidigare hälhöjare.
Sparks plattbindning funkar mycket bra. Deras kantade puckar var ett lyft i jämförelse med Voilés puckar.
Mina La sportiva Sideral 2.0 kör jag helt omoddade så när som på en gummicord som håller övre spännet i låst läge så att bakkappan ger stöd. Övre spännet har jag öppnat upp så att det ger flex och stöd i rätt läge.

tmlarsson

Medlem
Idag blev det lite moddande av mina tlt5or. Borrade ur pivot-nitarna och har ersatt de med m6 islagsmutter, en 14x7x7mm plastbricka mellan islagsmuttern och skaftet, en bricka mellan cuffen och bottendelen.

På så vis har jag plockat bort det lilla glapp som var i skaftet och ersatt det med standard prylar, Detta gör även att det blir enklare att modifiera dem för att få en bättre känsla i dem.

Klippte bort ca 1 cm at topparna på bottendelen av skaftet och det känns som att jag fått ungefär samma styvhet i sidled som i mina Burton Driver X. Känns helt klart lovande! Om inte så är det bara plocka bort lite mera material.

Om jag lägger en 4-5mm shim under skon på yttersidan så står jag rätt neutralt i bindningen så nästa steg blir att fixa detta :) Ska nog flytta spännet så att de sitter fast i cuffen men tar det när jag fixat till flexet i skon.
Screenshot_20.png

Bilagor

xviggenx

Aktiv medlem
Precis som @tmlarsson har jag styrt upp mina hårdskor, dock TLT6or. Borrat upp pivot-niten och ersatt med M6-islagsmutter, maskinskruv osv etc mm. Passade på att flytta tåspännet så det blir ett klassiskt "scarpa-spänne" som håller ner hälen ordentligt. Lite temporärt fixat förlängning med paracord innan jag bytt ut den gummiklädda metallwire:n mot en längre. Alternativt så blir det en helt ny ögla i bara paracord. Boostern (expert) satte jag dit tidigare, en jävla skillnad mot dynafit:s tramsiga kardborre. Nu återstår bara att byta ut låsplattan i gåläget mot en som inte är utfilad så jag får tillbaka styvheten framåt i skon. Pjäxorna är så mjuka ändå så.
IMG_20200227_232349.jpg

IMG_20200227_232425.jpg

IMG_20200227_235813.jpg

IMG_20200227_235909.jpg

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp