Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Skulle inte lita på extruderand 3d-printat plast för att stå pall för någon som helst belastning!Härligt moddatSåg att det finns 3D-skrivare för drygt 2lök (Sjukt sugen) som gör bra jobb numera. Kanske kan vara värt det
![]()
Arbetet fortskrider, väldigt överraskad att dynafittårna lirar med standard rostfri M6 insex. Tänka framförallt på skalltypen
Visa bilaga 2578
Visa bilaga 2579
Visa bilaga 2580
Fick hem mina "nya" F2 Proflex/Carve RS bindningar och satte genast igång med att bygga mina "Spark Dyno DH"-DIY EDT. Inbyggd canting på 3° mot centrum av brädan och allt. Visst dom väger inte 409 gram som Dyno DH styck men sen kostade dom runt 700 kronor komplett mot Spark:s 2800-3000 kronor!
Visa bilaga 2653
Visa bilaga 2654
Visa bilaga 2655
Prövat Salomon Malamute? Ska vara smalare och styvare än Driver XSkaffade mig ett par tlt5or här för ett tag sedan och drog ut på en sväng på Åreskutan idag.
Jag kommer från en skidande bakgrund och har smala och låga fötter. I mina 92mm läst racepjäxor sitter jag perfekt utan att behöva göra något arbete på skon. Köpte ett par Burton Driver X men kände inte att jag hade den responsen eller passformen jag önskade i dessa trots att dessa ska vara de smala och styva bootsen.
Åter till tlt5orna. Jag har inte fått mina Plum bindnignar ännu så tog bort highbacken på mina vanliga bindningar och spännade fast pjäxorna som med vanliga boots. Det var sjukt nice att åka i detta! Äntligen kändes det som att foten satt fast och att jag hade någon slags respons från brädan.
Började dagen i bräcke och parkåkning, brände sedan av några laps i 8an för att avsluta dagen med stökig offpist i gondolen och Östra ravin. Safe to say, jag gillar onekligen att åka i hardboots!
Det måste byggas en canting då man nu står rätt hjulbent och ska ev. göra denna modden för att få aningen med flex i sidled. Med det beror lite på hur styv Plum SOK bindningar kommer vara.
Visa bilaga 2824Visa bilaga 2825
Inte intressant att åka i softboots på splitboard oavsett. De går alldeles för dåligtPrövat Salomon Malamute? Ska vara smalare och styvare än Driver X
Jag har inte prövat då jag tror de skulle bli för mjuka framåt för mitt tycke. Men från vad jag förstår verkar folk som åker med lite mjukare boots tycka att det gör underverk!Kul att se! Jag gick på missen att fila ut forward lean som första mod på mina TLT 6 och de föll inte mig i smaken, vände håll på platen och vips blev det perfekt, nu kommer man ju bakåt i pjäxan. Har skalat av ytterst lite plast, ska ta och kapa ner lite mer för jag upplever mig jäkligt stel fortfarande, får väl ta lite eftersom.
Är det nån som har provat att borra hålen som endel gör i skalet?
pierregignoux.fr
Jag kan inte svara för övriga men jag är 27 i alla fallUndrar på snittåldern i den här tråden?![]()
Tänkte om hardboots är för hängpungar eller inte men du har tydligen bevisat motsatsen.Jag kan inte svara för övriga men jag är 27 i alla fall![]()
Kul! Jag åker på SOK och så när som på att det inte finns cantingmöjlighet på bindningen är den perfekt!Hej på er hardbooters. Är hjärnan bakom Stranda Snowboards och splitboards och vi är sedan en tid tillbaka sales rep för Plum splitboardbindningar i Norden. SOK är deras variant för HBs och det finns även connector kits så att splitbindningen går att använda på en solid bräda. Ni har säkert koll på läget... Men nu finns det mesta i lager här i Sverige.
Kul läsning med svenska dynasplittare! Har ni nåt bra tips på hur man kan prova på känslan med hardboots utan att punga ut allt på en gång om man inte kan knycka tlt6:or på jobbet? Ont om hardboot-splits på skidtestarhelger...
Är sugen på att börja tura med hardboots på sikt men är lite avskräckt av prislappen på att bara prova.. Inser också att dagarna med feta mål tyvärr är färre än dagarna när man är ett brädgäng som turar nån liten kulle i dimma.. Inser att trots de alla fördelarna uppför ändå är viktigt att det fortsätter kännas lekfullt nerför.. Hur lekfullt skulle ni säga att er åkstil är i hardboots?
www.phantomsnow.com
Kul! Jag skulle väldigt gärna ta en tur i vinter och prova! Jag bor i Östersund så bara nästgårdsPratar bara för mig själv nu, men om en är någonstans i närheten av Åre-trakten så tror jag absolut att jag skulle kunna tänka mig att låna ut min tech-split (hudar och utförsbindningar med såklart) till någon som vill prova! Hänger mer än gärna på bredvid på skidor då det finns utrustning så det räcker här hemma..
Alla kan ju inte gilla mina formgjutna och moddade TLT6:or men ett par Atomic Backland, Salomon mtn slab/mtn explore eller liknande pjäxor går utmärkt att hyra på rätt många ställen och funkar bra helt ur kartong för att prova på. Både mina tech-tår och utförsbindningar passar nog i alla fall upp till 28,5/29,5.
Sen har ju Inlandet i Åre splittar att hyra, om en frågar snällt tror jag säkert dom kan skaka fram en med bindningar för hardboots.
Kul! Jag åker på SOK och så när som på att det inte finns cantingmöjlighet på bindningen är den perfekt!
Pröva att hyra/låna ett par Atomic backland och åk i dina vanliga bindningar men utan highback. Jag kör mina resortbrädor i ett par vanliga snowboardbindningar utan highback. Fungerar hur fint som helst!
Ska du köpa sko är backland nog det bästa alternativet. Framförallt då man kan köpa Link levers från Phantom snow.
![]()
Link Levers
Phantom's game-changing tour/ride mode levers for the Atomic Backland boots. Designed for splitboarding, the Phantom Link Levers are a revolutionary dual suspension tour/ride mode that swap in easily for the stock levers on any Atomic Backland boots. Link Lever Spring Swap Instructions...www.phantomsnow.com
Om du ska skaffa ett par Dynafitpjäxor så kommer det behövas moddas en del innan det blir bra. Såldedes är det föga värt att köpa ett par nya pjäxor. Skulle säga samma med Atomic Backlanden. Hitta ett par beggade för typ 2-2500 sek (~1000 för tlt5/tlt6) och börja fixa. Tror ett par backland utan tunga och med link lever kan ge dig det du är ute efter
Jag åker allt i mina TLT5or. Park, rails, puder och hård chargande. Är kanske ingen riktig jibber men tillräckligt lekfulla för mig i alla fall![]()
Inlandet i Åre har redan Dyno DH på hyllan och den ser/känns riktigt fin ut!Kul! Jag skulle väldigt gärna ta en tur i vinter och prova! Jag bor i Östersund så bara nästgårdsHoppas snön är här för att stanna nu..
Ja just det, undra om Inlandet funderar på att ta in Dyno DHn, då kanske man skulle kunna få provåka själva bindningen via dem också...
Inlandet i Åre har redan Dyno DH på hyllan och den ser/känns riktigt fin ut!
Det som skiljer Backland NC från övriga backland serien är att den inte har något kolfiber i skalet (vilket en definitivt kan leva utan) sen är skaftet nitat på plats istället som för på dom dyrare: ihopsatt med skruv/insex så dom är enkelt "renoverbara" ur kartongen. Det löser en själv med en tripp till järnhandeln och ~200kr. Jag säger att dom definitivt är värda 1500kr för en helt ny sko.