Hard boot tråden, till spiltboard

Härligt moddat :) Såg att det finns 3D-skrivare för drygt 2lök (Sjukt sugen) som gör bra jobb numera. Kanske kan vara värt det :)

asd.jpg

Vissa grejer belastas inte så mycket. Eller kräver stor tillit till hållfasthet. Men sjukt fränt.
@Vattendroppe

Prototyp en kömpis skrev ut åt mig, han klämde in "köpp" på eget bevåg. Så man slipper få stavspetsarna i ryggen lr nacken om man ramlar när man åker ner.

Arbetet fortskrider, väldigt överraskad att dynafittårna lirar med standard rostfri M6 insex. Tänka framförallt på skalltypen :)
IMG_20200204_222229.jpg

IMG_20200204_231031.jpg

IMG_20200204_230819.jpg

Jo men absolut, jag har inte stått i en skidverkstad i nästan 5 år och satt QK-inserts i alla mina skidor och inte lärt mig ett jota om vad för skruv som brukar användas :P
Men det är tyvärr rätt dåligt med t-muttrar/blindmutter i M5 storlek, i alla fall i butikerna runt mig. Så jag blev glatt överraskad att standard M6 funkade.

Den här lilla gömda godbiten trillade jag över på wildsnow, Karakoram jobbar på en egen harbootbindning som ska funka med deras infästning som dom använder till deras andra splitbindningar. Hoppas den kommer peta ner priset lite tillsammans på gänget: DynoDH, Plum SOK osv.
"Karakoram hard boot riding plate
Our merry band of skiers stomped our way through the Outdoor Retailer trade show and viewed hundreds of ski products with often questioning lenses. I personally took on our splitboard related meetings in hopes of providing our snowboarding readers with some valuable content. The Karakoram team has been working on a hard boot plate for a while now, and I was given a sneak peak of the prototype along with the green light to release this photo into the wild. The prototype Karakoram plate weighs in at about 380 grams- roughly 30g lighter than the competitor’s offering. The plate uses their 4-point connection system and is compatible across their line. Meaning hardbooters can use the plates on any existing pucks and their solid deck via the connect system. The plates also contact the deck in 4 additional points with a very dense vibration dampening rubber. This exact prototype pictured has been in the wild with our own hardbooting expert, Jonathan Cooper. Stay tuned to WildSnow for a detailed review from Coop. Retail option coming next season, if not sooner."
Karakorum-hard-boot-plate.jpeg

Skaffade mig ett par tlt5or här för ett tag sedan och drog ut på en sväng på Åreskutan idag.

Jag kommer från en skidande bakgrund och har smala och låga fötter. I mina 92mm läst racepjäxor sitter jag perfekt utan att behöva göra något arbete på skon. Köpte ett par Burton Driver X men kände inte att jag hade den responsen eller passformen jag önskade i dessa trots att dessa ska vara de smala och styva bootsen.

Åter till tlt5orna. Jag har inte fått mina Plum bindnignar ännu så tog bort highbacken på mina vanliga bindningar och spännade fast pjäxorna som med vanliga boots. Det var sjukt nice att åka i detta! Äntligen kändes det som att foten satt fast och att jag hade någon slags respons från brädan.

Började dagen i bräcke och parkåkning, brände sedan av några laps i 8an för att avsluta dagen med stökig offpist i gondolen och Östra ravin. Safe to say, jag gillar onekligen att åka i hardboots!

Det måste byggas en canting då man nu står rätt hjulbent och ska ev. göra denna modden för att få aningen med flex i sidled. Med det beror lite på hur styv Plum SOK bindningar kommer vara.

Screenshot_17.png
20200219_123052.jpg

Skaffade mig ett par tlt5or här för ett tag sedan och drog ut på en sväng på Åreskutan idag.

Jag kommer från en skidande bakgrund och har smala och låga fötter. I mina 92mm läst racepjäxor sitter jag perfekt utan att behöva göra något arbete på skon. Köpte ett par Burton Driver X men kände inte att jag hade den responsen eller passformen jag önskade i dessa trots att dessa ska vara de smala och styva bootsen.

Åter till tlt5orna. Jag har inte fått mina Plum bindnignar ännu så tog bort highbacken på mina vanliga bindningar och spännade fast pjäxorna som med vanliga boots. Det var sjukt nice att åka i detta! Äntligen kändes det som att foten satt fast och att jag hade någon slags respons från brädan.

Började dagen i bräcke och parkåkning, brände sedan av några laps i 8an för att avsluta dagen med stökig offpist i gondolen och Östra ravin. Safe to say, jag gillar onekligen att åka i hardboots!

Det måste byggas en canting då man nu står rätt hjulbent och ska ev. göra denna modden för att få aningen med flex i sidled. Med det beror lite på hur styv Plum SOK bindningar kommer vara.

Visa bilaga 2824Visa bilaga 2825
Prövat Salomon Malamute? Ska vara smalare och styvare än Driver X

Väldigt nöjd med min setup. Funkar väldigt bra både uppför och nerför.
Komplett techbindning har gett bättre funktion vid skråande och smidigare hälhöjare.
Sparks plattbindning funkar mycket bra. Deras kantade puckar var ett lyft i jämförelse med Voilés puckar.
Mina La sportiva Sideral 2.0 kör jag helt omoddade så när som på en gummicord som håller övre spännet i låst läge så att bakkappan ger stöd. Övre spännet har jag öppnat upp så att det ger flex och stöd i rätt läge.

Idag blev det lite moddande av mina tlt5or. Borrade ur pivot-nitarna och har ersatt de med m6 islagsmutter, en 14x7x7mm plastbricka mellan islagsmuttern och skaftet, en bricka mellan cuffen och bottendelen.

På så vis har jag plockat bort det lilla glapp som var i skaftet och ersatt det med standard prylar, Detta gör även att det blir enklare att modifiera dem för att få en bättre känsla i dem.

Klippte bort ca 1 cm at topparna på bottendelen av skaftet och det känns som att jag fått ungefär samma styvhet i sidled som i mina Burton Driver X. Känns helt klart lovande! Om inte så är det bara plocka bort lite mera material.

Om jag lägger en 4-5mm shim under skon på yttersidan så står jag rätt neutralt i bindningen så nästa steg blir att fixa detta :) Ska nog flytta spännet så att de sitter fast i cuffen men tar det när jag fixat till flexet i skon.
88971438_493442224682867_3173297627001257984_n-jpg.2958
Screenshot_20.png

Bilagor

• 88971438_493442224682867_3173297627001257984_n.jpg
    88971438_493442224682867_3173297627001257984_n.jpg
    317.9 KB · Besök: 1,513
Precis som @tmlarsson har jag styrt upp mina hårdskor, dock TLT6or. Borrat upp pivot-niten och ersatt med M6-islagsmutter, maskinskruv osv etc mm. Passade på att flytta tåspännet så det blir ett klassiskt "scarpa-spänne" som håller ner hälen ordentligt. Lite temporärt fixat förlängning med paracord innan jag bytt ut den gummiklädda metallwire:n mot en längre. Alternativt så blir det en helt ny ögla i bara paracord. Boostern (expert) satte jag dit tidigare, en jävla skillnad mot dynafit:s tramsiga kardborre. Nu återstår bara att byta ut låsplattan i gåläget mot en som inte är utfilad så jag får tillbaka styvheten framåt i skon. Pjäxorna är så mjuka ändå så.
IMG_20200227_232349.jpg

IMG_20200227_232425.jpg

IMG_20200227_235813.jpg

IMG_20200227_235909.jpg

Jag skrev ihop ett inlägg som detaljerar vad jag gjort med mina TLT5or som nu börjar vara riktigt trevliga att åka med. Se länk nedan :)
TLT5 boot mod-21.jpg

Kul att se! Jag gick på missen att fila ut forward lean som första mod på mina TLT 6 och de föll inte mig i smaken, vände håll på platen och vips blev det perfekt, nu kommer man ju bakåt i pjäxan. Har skalat av ytterst lite plast, ska ta och kapa ner lite mer för jag upplever mig jäkligt stel fortfarande, får väl ta lite eftersom.

Är det nån som har provat att borra hålen som endel gör i skalet?

Kul att se! Jag gick på missen att fila ut forward lean som första mod på mina TLT 6 och de föll inte mig i smaken, vände håll på platen och vips blev det perfekt, nu kommer man ju bakåt i pjäxan. Har skalat av ytterst lite plast, ska ta och kapa ner lite mer för jag upplever mig jäkligt stel fortfarande, får väl ta lite eftersom.

Är det nån som har provat att borra hålen som endel gör i skalet?
Jag har inte prövat då jag tror de skulle bli för mjuka framåt för mitt tycke. Men från vad jag förstår verkar folk som åker med lite mjukare boots tycka att det gör underverk!

Jag filade också ur lock lean först, men tyckte det blev alldeles för slappt så jag pratade med Dynafit Sverige och beställde ett par helt nya bläck (det är ju samma platta i nuvarande TLT Speedfit) och drog dit.

Har kapat väldigt lite i mina mot vad andra gör, tagit ner skaften i sidled runt 10-15 millimeter. Inte borrat några hål och känner absolut inte att det kommer behövas. Men så kommer jag ju också från +30 år av skidåkning och alpina pjäxor och inte softboots..

Klassisk hardboot snowboard sko som många turande splitboardåkare nere på kontinenten använder. Är det någon i Sverige som prövat denna?

Okej! Tack för tipsen

Jag är 29 två säsonger in med hardboots.

Ja är lite rädd för att de blir för mjuka om jag borrar hålen, men jag känner mig lite yxig fortfarande. Jag kapade ner skalen snålt typ 5-7mm så får nog utöka den kapningen lite mer först, de är främst i sidled jag känner mig stel.

Hej på er hardbooters. Är hjärnan bakom Stranda Snowboards och splitboards och vi är sedan en tid tillbaka sales rep för Plum splitboardbindningar i Norden. SOK är deras variant för HBs och det finns även connector kits så att splitbindningen går att använda på en solid bräda. Ni har säkert koll på läget... Men nu finns det mesta i lager här i Sverige.

Skulle absolut kapa ner 5-7mm (och mer) till innan jag funderade på att börja göra hål i skalet som definitivt skulle göra dig mer kall/blöt..

Har du nån canting på dina bindningar? Det gjorde en helt vansinnigt stor skillnad för mig kände jag.

Kul läsning med svenska dynasplittare! Har ni nåt bra tips på hur man kan prova på känslan med hardboots utan att punga ut allt på en gång om man inte kan knycka tlt6:or på jobbet? Ont om hardboot-splits på skidtestarhelger...

Är sugen på att börja tura med hardboots på sikt men är lite avskräckt av prislappen på att bara prova.. Inser också att dagarna med feta mål tyvärr är färre än dagarna när man är ett brädgäng som turar nån liten kulle i dimma.. Inser att trots de alla fördelarna uppför ändå är viktigt att det fortsätter kännas lekfullt nerför.. Hur lekfullt skulle ni säga att er åkstil är i hardboots?

Pratar bara för mig själv nu, men om en är någonstans i närheten av Åre-trakten så tror jag absolut att jag skulle kunna tänka mig att låna ut min tech-split (hudar och utförsbindningar med såklart) till någon som vill prova! Hänger mer än gärna på bredvid på skidor då det finns utrustning så det räcker här hemma..

Alla kan ju inte gilla mina formgjutna och moddade TLT6:or men ett par Atomic Backland, Salomon mtn slab/mtn explore eller liknande pjäxor går utmärkt att hyra på rätt många ställen och funkar bra helt ur kartong för att prova på. Både mina tech-tår och utförsbindningar passar nog i alla fall upp till 28,5/29,5.

Sen har ju Inlandet i Åre splittar att hyra, om en frågar snällt tror jag säkert dom kan skaka fram en med bindningar för hardboots.

Senast ändrad:
Hej på er hardbooters. Är hjärnan bakom Stranda Snowboards och splitboards och vi är sedan en tid tillbaka sales rep för Plum splitboardbindningar i Norden. SOK är deras variant för HBs och det finns även connector kits så att splitbindningen går att använda på en solid bräda. Ni har säkert koll på läget... Men nu finns det mesta i lager här i Sverige.
Kul! Jag åker på SOK och så när som på att det inte finns cantingmöjlighet på bindningen är den perfekt!

Kul läsning med svenska dynasplittare! Har ni nåt bra tips på hur man kan prova på känslan med hardboots utan att punga ut allt på en gång om man inte kan knycka tlt6:or på jobbet? Ont om hardboot-splits på skidtestarhelger...

Är sugen på att börja tura med hardboots på sikt men är lite avskräckt av prislappen på att bara prova.. Inser också att dagarna med feta mål tyvärr är färre än dagarna när man är ett brädgäng som turar nån liten kulle i dimma.. Inser att trots de alla fördelarna uppför ändå är viktigt att det fortsätter kännas lekfullt nerför.. Hur lekfullt skulle ni säga att er åkstil är i hardboots?

Pröva att hyra/låna ett par Atomic backland och åk i dina vanliga bindningar men utan highback. Jag kör mina resortbrädor i ett par vanliga snowboardbindningar utan highback. Fungerar hur fint som helst!

Ska du köpa sko är backland nog det bästa alternativet. Framförallt då man kan köpa Link levers från Phantom snow.

Om du ska skaffa ett par Dynafitpjäxor så kommer det behövas moddas en del innan det blir bra. Såldedes är det föga värt att köpa ett par nya pjäxor. Skulle säga samma med Atomic Backlanden. Hitta ett par beggade för typ 2-2500 sek (~1000 för tlt5/tlt6) och börja fixa. Tror ett par backland utan tunga och med link lever kan ge dig det du är ute efter :)

Jag åker allt i mina TLT5or. Park, rails, puder och hård chargande. Är kanske ingen riktig jibber men tillräckligt lekfulla för mig i alla fall :)

Pratar bara för mig själv nu, men om en är någonstans i närheten av Åre-trakten så tror jag absolut att jag skulle kunna tänka mig att låna ut min tech-split (hudar och utförsbindningar med såklart) till någon som vill prova! Hänger mer än gärna på bredvid på skidor då det finns utrustning så det räcker här hemma..

Alla kan ju inte gilla mina formgjutna och moddade TLT6:or men ett par Atomic Backland, Salomon mtn slab/mtn explore eller liknande pjäxor går utmärkt att hyra på rätt många ställen och funkar bra helt ur kartong för att prova på. Både mina tech-tår och utförsbindningar passar nog i alla fall upp till 28,5/29,5.

Sen har ju Inlandet i Åre splittar att hyra, om en frågar snällt tror jag säkert dom kan skaka fram en med bindningar för hardboots.
Kul! Jag skulle väldigt gärna ta en tur i vinter och prova! Jag bor i Östersund så bara nästgårds ;) Hoppas snön är här för att stanna nu..

Ja just det, undra om Inlandet funderar på att ta in Dyno DHn, då kanske man skulle kunna få provåka själva bindningen via dem också...

Kul! Jag åker på SOK och så när som på att det inte finns cantingmöjlighet på bindningen är den perfekt!

Pröva att hyra/låna ett par Atomic backland och åk i dina vanliga bindningar men utan highback. Jag kör mina resortbrädor i ett par vanliga snowboardbindningar utan highback. Fungerar hur fint som helst!

Ska du köpa sko är backland nog det bästa alternativet. Framförallt då man kan köpa Link levers från Phantom snow.

Om du ska skaffa ett par Dynafitpjäxor så kommer det behövas moddas en del innan det blir bra. Såldedes är det föga värt att köpa ett par nya pjäxor. Skulle säga samma med Atomic Backlanden. Hitta ett par beggade för typ 2-2500 sek (~1000 för tlt5/tlt6) och börja fixa. Tror ett par backland utan tunga och med link lever kan ge dig det du är ute efter :)

Jag åker allt i mina TLT5or. Park, rails, puder och hård chargande. Är kanske ingen riktig jibber men tillräckligt lekfulla för mig i alla fall :)

Tack för tips! Pjäxor i vanliga bindningar ska jag ta med mig!
Var faktiskt och provade ett par backland NC, såg att XXL säljer ut några ex för 1500kr. Känner mig lite skeptiskt till hållbarheten på dem dock, just NC förstår jag det som att det är en enklare variant? Nån som har erfarenhet? Väldigt mjuka i rumstemp, känns typ som att de skulle gå att köra omoddade iaf med hänsyn till flexen framåt.

Kul! Jag skulle väldigt gärna ta en tur i vinter och prova! Jag bor i Östersund så bara nästgårds ;) Hoppas snön är här för att stanna nu..

Ja just det, undra om Inlandet funderar på att ta in Dyno DHn, då kanske man skulle kunna få provåka själva bindningen via dem också...
Inlandet i Åre har redan Dyno DH på hyllan och den ser/känns riktigt fin ut!

Det som skiljer Backland NC från övriga backland serien är att den inte har något kolfiber i skalet (vilket en definitivt kan leva utan) sen är skaftet nitat på plats istället som för på dom dyrare: ihopsatt med skruv/insex så dom är enkelt "renoverbara" ur kartongen. Det löser en själv med en tripp till järnhandeln och ~200kr. Jag säger att dom definitivt är värda 1500kr för en helt ny sko.

Inlandet i Åre har redan Dyno DH på hyllan och den ser/känns riktigt fin ut!

Det som skiljer Backland NC från övriga backland serien är att den inte har något kolfiber i skalet (vilket en definitivt kan leva utan) sen är skaftet nitat på plats istället som för på dom dyrare: ihopsatt med skruv/insex så dom är enkelt "renoverbara" ur kartongen. Det löser en själv med en tripp till järnhandeln och ~200kr. Jag säger att dom definitivt är värda 1500kr för en helt ny sko.

Men vaf, har de det? Olika sortiment här i stan alltså... Får åka och höra med dem :)

Jaha okej tack! Ska kanske dra till xxl och klämma lite till..

Japp, dom kommer köra mer brädor/hyra/"hårda grejer" här i Åre av liiite småuppenbara-skäl. I alla fall enligt dom själva, sen kan dom ju plocka saker fram och tillbaka från stan och byn snabbt om det skulle vara så.

Absolut, dra dit och kläm/provflexa lite till! De första givna mods:en med Backland är att byta ut kardborrestrappen till en Booster i valfri hårdhet och att flytta spänne två (det över foten) till pivot-punkten (samtidigt som du byter ut hårdvaran där) för att få fast och ner hälen på ett gött sätt. Allt är mods som gjorts av andra och finns både här på forumet/www :)

Nice! Jag ska testa att kapa ner 5mm till. Beggade backlands + linklever känns som ett bra insteg om man är sugen på testa.

Jag kör dyno dh och canted pucks.

Det här med att börja splitta är något som mal i mig konstant. MEN, som en person med snorbreda framfötter (EE/EEE), är då hardbootvägen stängd? Atomic vänder sig till bredare fötter, men kanske inte riktigt så breda som mina. Några tips?

Nu vet jag inte riktigt vad EE/EEE betyder rent praktiskt men ska försöka ge vettiga tips ändå. Som du skriver så är Atomic's Backland (hela serien från sport till pro) en bra sko för många med breda fötter, visst att dom anges av Atomic som "narrow fit". Upplever att deras memory fit-system där skal och innersko bakas tillsammans fungerar bra. Haft flera kunder med knölar/breda fötter som fått en bra passform. Det går dessutom bra att trycka skon om det skulle behövas i efterhand.

Annars är ju Dynafit's Speedfit (ersättaren till TLT 5/6 rent konstruktionsmässigt) en sko som är bland det rymligaste som existerar idag med en angiven läst på 103mm. Inte den allra vanligaste synen i olika shopar nu när TLT-serien är uppe i "8". Fortfarande en bra sko som är lätt att modda som jag och @tmlarsson gjort med våra respektive 6 & 5:or.

En doldis är nog Scott:s Cosmos-serie so också är bred och rymlig med 103,5mm läst, jag har inte sett någon på nätet modda/åka i den. Men det borde inte vara speciellt knepigt att tillverka en egen "Link lever" alá Phantom om en vill ha flex bakåt på hälskär.

Tillbaka
Topp