Haute route - Chamonix till Zermatt

Olichor

Medlem
Hej,

Kommit igång med tanken på att köra Haute route till nästa vår. Även om idéen inte är ny för mig så är just denna rutt ny.

Någon som kan berätta lite om resan?
Har turat en hel del, dock endast som högst 9-10 timmars turer.
Noll erfarenhet av stegjärn, klättring.

Är det något jag behöver sätta mig in i innan jag hoppar på en rutt som denna eller är det viktiga, den allmänna lavinkunskapen och allmännt fysiken till att genomföra det?

PS. Tar gärna emot tips på rekommenderade guide-företag som kör turen.

/ Oliver

Såg en dokumentär om den för ett tag sen. Blandad grupp, inkl. Dominique Gisin och en annan f.d. elitåkare samt en äldre herre med sin vuxna dotter bl.a. Vad jag minns var det bara ett ställe där delar av gruppen valde att fira istället för att åka ner i en brant ränna med en hel del sten. Men varierar säkert år från år beroende på snöläget.
Finns visst en (lite äldre) artikel här på Freeride också: https://www.freeride.se/haute-route-ett-aventyr-fran-chamonix-till-zermatt/

Övervägt skier's haute route annars, Andermatt - Engelberg? https://www.freeride.se/hytta-till-hytta-mellan-andermatt-och-engelberg-urner-haute-route/

Såg en dokumentär om den för ett tag sen. Blandad grupp, inkl. Dominique Gisin och en annan f.d. elitåkare samt en äldre herre med sin vuxna dotter bl.a. Vad jag minns var det bara ett ställe där delar av gruppen valde att fira istället för att åka ner i en brant ränna med en hel del sten. Men varierar säkert år från år beroende på snöläget.
Finns visst en (lite äldre) artikel här på Freeride också: https://www.freeride.se/haute-route-ett-aventyr-fran-chamonix-till-zermatt/

Övervägt skier's haute route annars, Andermatt - Engelberg? https://www.freeride.se/hytta-till-hytta-mellan-andermatt-och-engelberg-urner-haute-route/
På Urnerturen (skiers haute route) tog vi på stegjärn och gick inknutna (med isyxa i handen) några få gånger just när vi skulle upp över några pass. Kanske 50-100 höjdmeter. Det hade nog gått i princip lika bra utan stegjärnen, men om det hade varit lite isigare o sämre steg hade vi fått problem. Det var dock inte någon klättring eller firning….
Däremot använde vi skarjärn på skidorna rätt frekvent eftersom vi gick upp på solsidorna och åkte ner på skuggsidorna.
Rent generellt var det rätt långa dagar med ihållande gång uppför. Ofta började man tidigt, men slutade redan på tidig eftermiddag eftersom solen ökade lavinfaran…
Men detta gäller Urner haute route, så det går förstås inte att översätta direkt till turen mellan Chamonix och Zermatt!
Hoppas du får ytterligare svar från dem som gått den turen!!

Någon som gått haute route och urner haute route som kan beskriva lite?
Urner verkar ha bättre skidåkning vilket är uppskattat

Jag såg en frän dokumentär därifrån som gjordes under coronavåren.
Han den kände schweiziske friåkaren var med; han som heter något liknande som Andermatt (fast inte skidorten såklart, men nåt liknande).

Hej, turen är en grym klassik upplevelse av att traversera från Chamomix till Zermatt på skidor. Viktigt att förstå är att prion på turen är att ta sig mellan olika hytter varje dag och fokusen ligger inte i att hitta skidåkning. Man behöver först ha lite tur med väder och vind och ta sig i mål, därefter om man även har tur med snöförhållanden så kan det erbjudas några fina utförsåk i bra snö. Jag har varit med flertalet människor som varit buttra efter första dagen då man plötsligt inser att skidåkningen utför inte är fokuset med allt hårt arbete. Men andra som varit lyriska med transporten i bergen man gör.

Återigen, vill man lägga fokuset på bra snö och utförsåkning så bör man göra andra upplägg i bergen. Vill man däremot genomföra en ikonisk travers på skidor i Alperna så är det en av dem att ticka av.

Vill man genomföra turen med en guide så krävs det en god grundfysik, dvs kunna röra sig i lugn takt över många timmar i bergen flera dagar i sträck. Att kunna åka utför i varierad offpist-förhållanden (det är inte perfekt lössnö alltid) med en ryggsäck på ryggen i god skidteknik. De alpina delarna tar guiden hand om och de flesta klarar av dem utan problem med hjälp av guiden.

Det stora problemet på turen de senaste åren är vintrarna varit snöfattiga och varma somrar, vilket har inneburit att glaciärerna varit täckta med tunna snöbryggor, många sprickor, etc...så vissa delar har varit väldigt komplexa att genomföra.

/Christian

Nån kom gått urnor och kan jämföra?
Jag har gått Urner i perfekt väder (sol och vindstilla varje dag) men tyvärr var snön som betong. Väldigt förenklat kan man säga att på Urner går man upp på sydsidor och åker ner på nordsidor. Det mesta på den turen stämmer även med vad @chrtur skriver om Haute Route, men kanske med skillnaden att du får ett långt och maffigt åk varje dag som belöning för allt hårt slit. För det är jobbigt varje dag! Och som jag förstod det på vår guide är det inte helt ovanligt att man kan behöva avbryta turen pga hårt väder, lavinrisk mm. Är man bara ute efter bästa möjliga åkning så kan man som @chrtur skriver få betydligt mer åkning med andra 5-dagarsupplägg med guide, men vill du göra lite av ett kraftprov, få sova i bergshyttor och samtidigt få bra åkning är Urner inte alls fel. Innan jag gjorde Urnerturen var jag också sugen på att genomföra ”riktiga Haute route”, men efteråt så insåg jag att jag numera som 50+are börjar bli lite för bekväm för att sova 5 dagar i bergshytta med begränsade möjligheter att hålla sig ren, halvtråkig mat, tidiga morgnar etc. Någon natt eller två kommer det absolut att bli även i framtiden, men nog inte långturer som HR. Speciellt inte långturer som inte belönar en med riktigt bra åkning….
(Fast jag måste också erkänna att det suger rejält att som passionerad skidåkare inte ha gjort den klassiska Haute Route!!!😉)
Hoppas du får en riktigt bra tur oavsett vilken av turerna du väljer att genomföra och att vädret och snön är på topp!!

Snyggt. Vad gick ni med för guide/företag?
Vi fick med den svenske bergsguiden Isaac Doude van Troostwijk.
En kul och trygg kille som vet vad han sysslar med. Lättsam också, inte en introvert typ som jag tycker en del guider är. Veckan efter vår tur skulle han guida ett gäng norrmän på Haute Routen, så han kan säkert hjälpa dig att välja det bästa alternativet avse två turerna….
Vi var dock en egen grupp (3 pers) så jag vet inte om han plockar in en ensam person om det skulle vara aktuellt för dig. Men kontakta honom och pejla läget…..

Senast ändrad:
För mig som gillar att gå i svenska fjällen, inte bra upp och ner - utan att röra mig över längre sträckor - så var Haute Route en fantastisk tur. Bland de bästa skidveckor jag haft. Trots ett par dagar som insnöad i Dix. Cham till Zermatt via Verbier. Det var nog 2008 eller 2009? Jag har gått hyfsat många turer i Alperna, Nordamerika, NZ, Norge, Sverige. Den veckan var nog nr 1 av alla turveckor.

Men man måste gilla gå långa sträckor, utan att sikta på så fantastisk utförsåkning. För många, de flesta, är själva utförsåkningen det viktigaste. Då finns det bättre turer.

Hej igen,

@Hawk100 beskriver bra att Urner turen erbjuder betydligt mer skidlinjer och norrvända aspekter, därav att man benämner den skidåkarens HR. Jag har inte gjort den turen, bara vissa etapper av den. Men kräver lite mer än HR fysikt.

Jag rekommenderar dock oftast att man gör ett upplägg med att att kanske använda 2 hyttor (max 3) för en veckas turer. Då kan man kombinera det bästa av dessa två delar: Man kan gå in i ett bergsmassiv med möjligheten att gå mellan hyttor och även stanna någon extra natt för att göra skidåkningsturer över dagen runt hyttorna. För det finns det nästan oändliga möjligheter och ett fint urval av fantastiska hyttor för 50+.... ;)

Alperna är stort med många möjligheter för turer, från Aosta/Gran Paradiso, Val Formazza, Maritima Alperna, Silvretta, Dolomiterna, Ecrin/Nevache, Val Maria.....

Tillbaka
Topp