HDV kamera - Uppdaterad!

Robintrolin

Medlem
HDV kamera - Uppdaterad!
Jag har just fått hem min Sony HDR-HC7 och än så länge är jag riktigt nöjd med den!
En sak jag undrar bara är om jag kan använda min gamla kamera för att föra över klippen på datorn, och ändå få lika bra filmkvalité (och HDV format) som om jag använt Sonyn? Jag tänkte nämligen försöka "spara" lite på kameran.

Är tacksam för svar!

Här är några klipp som är filmade med kameran.
Är det någon mer än jag som lagt märke till att björkarna på "HDV test 016" blir alldeles buliga och suddiga? Isånnafall, skulle någon kunna förklara varför det blir så och vad jag ska göra för att slippa det? En kille sa att det kanske kunde vara någonting med att jag använde mig av automatiskt fokus.

http://rapidshare.com/files/48305666/HDV_test_016.m2t.html

http://rapidshare.com/files/47958046/HDV_test_015.m2t.html

http://hosted.filefront.com/Robintrolin/

/Robin

Senast ändrad:
HDV kamera - Uppdaterad!
najs, nej det går inte..ifall din gammla kamera inte är en hdv kamera

fast spelar du in i sd format på din hc7 så går det
men då får du inte hd kvalitet

och hdv bandare är inte billigt:/

har en lite fråga, ifall du rör kameran ganska hastigt upp och ner vobblar bilden då ?
alltså bilden blir lite gele liknande och trycksihop och dras ut? så blir det nämligen på hv20

Senast ändrad:
HDV kamera - Uppdaterad!
artisty sa:

har en lite fråga, ifall du rör kameran ganska hastigt upp och ner vobblar bilden då ?
alltså bilden blir lite gele liknande och trycksihop och dras ut? så blir det nämligen på hv20
Okej, jäklar vad synd!
Menar du att bilden vobblar på LCD skärmen eller när man har lagt in det på datorn? Jag antar att du menar på datorn men det är bäst att fråga..

Senast ändrad:
HDV kamera - Uppdaterad!
Robint sa:
artisty sa:

Okej, jäklar vad synd!
Menar du att bilden vobblar på LCD skärmen eller när man har lagt in det på datorn? Jag antar att du menar på datorn men det är bäst att fråga..
alltså, bilden vobblar...det syns inte på lcd för skärmen är så liten..men sen på stor skärm ska man se det vädligt väl, undrar bara om du märkt av något?

HDV kamera - Uppdaterad!
Den där gele-effekten lär väl ha att göra med SuperSteadyShoten? Alltså bildstabiliseringen.

Vad får man pröjsa för en såndär? Är själv jäkligt sugen på angingen HC7 eller varianten med hårddisk istf minidv.

Och har den a/v in så man kan koppla in helmetcam?

HDV kamera - Uppdaterad!
artisty sa:
Robint sa:
artisty sa:

Okej, jäklar vad synd!
alltså, bilden vobblar...det syns inte på lcd för skärmen är så liten..men sen på stor skärm ska man se det vädligt väl, undrar bara om du märkt av något?
Okej, jag fick kameran igår så har inte hunnit lagt in några klipp ännu. Jag återkommer när jag vet det

HDV kamera - Uppdaterad!
FF sa:
Den där gele-effekten lär väl ha att göra med SuperSteadyShoten? Alltså bildstabiliseringen.

Vad får man pröjsa för en såndär? Är själv jäkligt sugen på angingen HC7 eller varianten med hårddisk istf minidv.

Och har den a/v in så man kan koppla in helmetcam?
Mm, jag tror det. Det är optisk bildstabilisering på denna kamera, som det INTE är på HC5 an.
Jag betalade 12000för min, och den har inte av-in, ganska konstigt med tanke på priset på den..

HDV kamera - Uppdaterad!
HDV kamera - Uppdaterad!
Hmm fin upplösning och färg och så... men den verkar vara rätt kass på att återge saker som förflyttar sig? Eller är det bara för mig som det ser ut som man tittar på blomman igenom en persienn hela tiden som den rör sig?

HDV kamera - Uppdaterad!
FF sa:
Hmm fin upplösning och färg och så... men den verkar vara rätt kass på att återge saker som förflyttar sig? Eller är det bara för mig som det ser ut som man tittar på blomman igenom en persienn hela tiden som den rör sig?
ser ut så fö rmig oxckså

HDV kamera - Uppdaterad!
Kan ju inte vara så jättebra, om man planerar använda kameran till att filma skidåkare som inte bara står och posar..

HDV kamera - Uppdaterad!
FF sa:
Jag håller faktiskt med dig.. Vilket program öppnar ni klippen med? Har för mig att VLC brukar "gegga ut" vanliga filmer också

HDV kamera - Uppdaterad!
"effekten" ni skackar om kan bero på två saker.. antingen har du inte "de-interlacat" videofilen innan du har rendrat o exporterat den eller att youtube har försämrat kvaliten för att den ska funka på nätet.

HDV kamera - Uppdaterad!
Kristjan sa:
"effekten" ni skackar om kan bero på två saker.. antingen har du inte "de-interlacat" videofilen innan du har rendrat o exporterat den eller att youtube har försämrat kvaliten för att den ska funka på nätet.
Okej, det blir även så när jag spelar upp den i fullt format, kan du förklara lite närmre vad "de-interlacat" är och hur man gör det?
Tack för svaren föresten!

HDV kamera - Uppdaterad!
ok.. vi skippar förklaringen, men om det e så också fullt format kan det bero på "de-interlace". Vad använder du för redigeringsprogram?
På de flesta semi-pro/pro program kan man markera (eller högerklicka) på klippet i tidslinjen o sen välja de-interlace i olika styrkor. detta bör fixa dit problem.

HDV kamera - Uppdaterad!
Kristjan sa:
ok.. vi skippar förklaringen, men om det e så också fullt format kan det bero på "de-interlace". Vad använder du för redigeringsprogram?
På de flesta semi-pro/pro program kan man markera (eller högerklicka) på klippet i tidslinjen o sen välja de-interlace i olika styrkor. detta bör fixa dit problem.
Jag använder mig av Sony Vegas 7.0b:)

HDV kamera - Uppdaterad!
Själv använder jag FCP (Final Cut Pro) men D borde va samma sätt i vegas. alternativt kan funktionen ligga under; effects /- video filter /- video /- Deinterlace

Lycka till..
Maila mig om hur d går

HDV kamera - Uppdaterad!
Fortsätt posta här vad som händer... jag klurar på om jag också skall investera i en såndär hd-kamera eller något annat.

HDV kamera - Uppdaterad!
Effekten är som redan sagts interlacing och det innebär att i PAL länder där vi visar film i 50hertz så blir det för bandbreddskrävande att visa 50 hela bildrutor per sekund istället kör man 50 fields där varannan linje har tagits bort, i ruta ett visas 1,3,5,7,9...osv och ruta två visas 2,4,6,8,10...och därmed har man halverat bandbredden. Alltså en frame i en 1080p-film är 1920x1080 och en field i en 1080i-film är 1920x540.

I stort sett alla billiga HD-kameror filmar i 1080i och utan möjlighet att filma 720p trots att bandbredden på 720p är i stort sett samma som 1080i. Det är för att kvaliteten blir så bra med 720p att då kan man göra seriös film och det vill inte kameratillverkarna ska hända utan att man betalar för det, alltså är det bara proffskamerorna för 70papp som har 720p och leksakskamerorna för 4-5 tusen men de har andra brister så att man ändå inte kan göra film med dem.

För att bli av med interlacing finns funktioner som tar bort det både i uppspelningsprogram och redigeringsprogram som någon sa, leta efter de-interlacing nånstans i programmet. Kvaliteten blir betydligt bättre men aldrig lika bra som progressivt på grund av tidsskillnaden mellan rutorna. Det blir lite suddiga kanter på det som filmats.

Tillbaka
Topp