Head Monster 82 ?

• Trådstartare Trådstartare abel
  • Start datum Start datum
A

abel

Guest
Head Monster 82 ?
Tjena! ny här på forumet!
Jag undrar lite vad ni tycker om head monster 82, en ny (?) skida i heads monster serie.
Eftersom jag bara åker typ max 4 veckor om året (som i år) och bor i skåne så blir det inte lönt med två par skidor (pist och puder) så jag har kollat lite på vilka kompromisser det finns och jag har hittat head monster 82:an. Verkar vara perfekta blandningen mellan pist och offpist, lite som dynastar 8000. Jag väger inte så värst mycket, typ 60-65 och är 180 lång, medelgod till avancerad åkare, åker som sagt max 4 veckor som jag vill utnyttja fullt ut. Twintip är verkligen inget krav, jag jibbar inte överhuvudtaget. Jag vill ha en skida som klarar det mesta, långsväng, kortsväng, snabbt, sakta, puder, is. Tutti frutti, vad tror ni, klarar Monster 82:an detta? Kan man få nog med flyt om man väger lika lite som jag?

Tack på förhand! :)

Head Monster 82 ?
Du är helt rätt ute!
Självklart finns bättre skidor inom respektive användningsområde men som "endaskida" tror jag att Monster 82:an är den bästa "kompromissen" av alla du kan välja..
Skidan funkar förvånansvärt bra till allt, lekfull och rolig i pisten, (inga problem att köra GS bana ect..) samt överraskande bra i offpisten trots att den är ganska smal..

Enda kruxet blir att välja rätt längd, den finns i 172 och 183cm. (några kortare längder finns också) Detta tror jag inte blir lika enkelt, jag skulle nämligen vilja ha det till att du skulle ha en skida runt 178cm och i Monster 82:an finns inte det .. här blir i så fall ytterligare en kompromiss, den kortare blir säkert roligare i pisten medans den längre funkar bättre utanför.. (snacka om I-landsproblem..:-))

Jag hoppas detta svar kan hjälpa dig en bit på vägen i val av skida!

Head Monster 82 ?
Tack för svaret, bra o nyttig info!
Jag tror nästan 172:an hade räckt för mig, eftersom jag vet med mig att jag är svag i benen, eller jag tror det åtminstone, för jag testade monster 88:an i vemdalen i typ 180 förra säsongen och dem känndes väldigt tunga då, kanske är det jag eller är det skidan?
Är 82:an tung att styra och åka på? Finns det alternativ till den isåfall?

Tacksam för svar!

ps, när testade du denna skidan? ditt svar ger sken av att du åkt på den :)

Head Monster 82 ?
Jo, den testades i St:Anton förra säsongen.
(Testades efter ISPO mässan i München, vecka 5)

Men, du skriver att du tyckte att Monster88:an kändes tung..
Nu har jag tyvärr inte testat 88:an MEN jag vill ha det till att 88:an och 82:an är "ganska lika" i känslan...
(samma konstruktion och snarlik svängradie.., 82:an är troligen något mer lättsvängd för den har lite smalare midja..)
Så med facit i hand.. Känndes 88:an "för jobbig" så kanske heller inte 82:an är det bästa valet för dig..

Alternativen då??
Salomon är ju kända för att ha lättåkta skidor, kolla på deras hemsida..

(Vill bara tillägga att jag själv kommer åka på ett par Monster 82:or i vinter som "enda skida" då jag inte längre "orkar" släpa med mig 2 par lagg..)

Hoppas detta (något förvirrade svar) hjälper dig vidare i sökandet på nya lagg!

Head Monster 82 ?
Jotack det hjälpte en del kan jag säga! Jag ska försöka köra lite försäsongsträning innan jag sticker till alperna så då får vi se! väntar troligen med att köpa monster, får hyra dem eller liknande för att testa mig fram nerer i Val thorens. Får helt enkelt bli mina fladdriga sx 7:or och farsans stora blizzard;)

tack o hej!

Head Monster 82 ?
förresten! Hur tror ni K2 seth är som ett enda par? har ju mina sx7:or om det bara är is o skit men klarar den pist osv på ett bra sätt? jag är jävligt rädd för allt med midja över 80 så om nån skulle kunna övertyga mig om att seth eller nån annan skida finns som går att köra pist och offpist en hel dag och ha kul på båda underlagen! Helst ngn skida från sport conrad då jag är en halvfattig student med många intressen...

Snödjup

Tillbaka
Topp