Head monster 82

JLind

Ny medlem
Head monster 82
Hej igen.

Skriver nu ett ytterliggare inlägg om min skidinköpsångest.

Jag väger 76 kg, är 184 cm lång och har i princip bara åkt pist i Norden (en resa till Tinges har jag iofs hunnit med). Är 20 år och har åkt i iaf 10 år, och anser mig själv som medelgod-avancerad åkare.

Är lite ny på forumfronten här så jag visste inte om man skulle fortsätta på sitt gamla inlägg eller om man skulle skriva ett nytt som jag nog beslutat mig för att göra.

jag vill ha ett par skidor som framförallt lämpar sig till piståkning (ca 90%), men jag vill verkligen att dem ska funka att åka med nån gång i det mjuka. En radie på under 20 är ett krav.

Har idag ett par Head pist skidor med midjebredd 62 radie 15.

Har på nåt sätt fastnat lite för Head Monster 82, då dom har en lite bredare midja, SW och en bra svängradie.

Hoppas ni har förstått vad jag är ute efter, och att det finns nån som helst har testat Head Monster 82, eller vet mkt om dem. Är tacksam för alla svar som det har lagts lite tanke bakom.

Frågan är lite också om 82 räcker i midjebredd, då vissa tycker att 72 lyfter o andra säger att man ska ha iaf 90.

PS. någon som vet om man kan kolla när det är demodagar i fjällena?

Tack på förhand MVH JL

Head monster 82
Hejsan.

Jag är själv i hemavan nu och åker på ett par head monster 82.
är 183 och väger ca 70 kg och kör på längden 183.
jag tycker dom går mycket bra i pisten, dock har jag inte åkt på några isiga ställen än, men det går mycket bra att ligga på sköna carvingsvängar i pisten. har även blivit endel offpist och där flyter dom på bra i den ojämna terrängen.

Head monster 82
Om du ska åka pist 90% av tiden är det lika bra att köpa ett par rena pistskidor. Varför inte satsa på en storslalomskida om du vill uppgradera?! Med en storslalomskida kommer du att kunna utvecklas mer som skidåkare och lära dig att köra med fart. En skida för lite lugnare piståkning har du ju redan.

Om du köper en Head Monster 82 kommer du att få en skida som inte är bäst på någonting.

De övriga 10% då du ska åka offpist, kan du lika gärna hyra ett par riktiga offpistlagg = 100mm+ i midjan. Sedan om du ska säsonga och planerar att åka mer lössnö, är det dags att införskaffa ett par rena puderskidor. Du kommer efter att ha prövat några olika fetingar de gånger du hyrt, veta exakt dina preferenser vad gäller offpistlagg. På det sättet kommer du att bli mycket nöjdare i längden.

Eller så köper du ett par 82: or som inte är bäst på något, och blir medelnöjd i mellanmjölkens land.

Lycka till med ditt val.

Vänlig hälsning,
Micke

Senast ändrad:
Head monster 82
Om du skall ha ett par skidor kan Monster 82 vara ett korrekt val. Beror på så väldigt många faktorer och så. Du skriver inte var du tänkt åka i framtiden?

Sverige
1 skida: Monster 82
2 skidor: bef. pist + Monster 88 förslagsvis.

Om du skrotar bef. skida så skulle jag inte tveka att ha 82 som enda skida. Även i Sverige i pist kan det vara roligt att sjunka ner i vårslask (eller midvinterslask i år då :-) Eller nåt motsvarande som har lite mer midja. Stöckli Stormrider XL t ex eller Völkl Supersport Allstar.

Alper eller motsvarande:

Monster 88 eller nåt med ung. samma midja. Sannolikheten att du kommer offpist är större. Backarna är större liksom svängarna.

Själv har jag ett par 88. Funderar nu på att skaffa ett par XRC 1200 el. Supershape Speed (eller nåt) för piståkning.

mvh Roger

Head monster 82
Mickeee sa:
Om du köper en Head Monster 82 kommer du att få en skida som inte är bäst på någonting.

De övriga 10% då du ska åka offpist, kan du lika gärna hyra ett par riktiga offpistlagg = 100cm+ i midjan.

Eller så köper du ett par 82: or som inte är bäst på något, och blir medelnöjd i mellanmjölkens land.

Vänlig hälsning,
Micke
Jag är också lite sugen på ett par Head 82:or då de inte verkar vara bäst på något men är bra på allt.

Pistskidor vill jag ha i pisten, fetare lagg vill jag ha utanför pisten. De åk som görs både i pist och off-pist kommer jag vara rätt nöjd med om jag åker på en allroundskida.
Låt säga att den har 80% av de pistegenskaper jag eftesträvar och 80% av off-pistegenskaperna. Då är jag nöjd med 80% av åket.

Åker jag på en pistskida är jag missnöjd under offpistdelen av åket och vice-versa under pistdelen med fetinglaggen som är 100+cm i midjan.

Dessutom tror jag nog att 100cm i midjan blir svåråkt även utanför pisten. Det blir ju två meter brett mellan ytterkanterna. Hur är skistoppern konstruerad?

Head monster 82
Hej
Man kan ju alltid söka lite på forumet, eller kolla in under Tjänster/SKiddatabasen
Där skrivs följande om 82;an, jag kommer själv att skaffa ett par 82 alt 88:or

Leverantörsbeskrivning:
Nya stjärnskottet i Monsterfamiljen. Is eller lössnö, brant eller flackt? Spelar ingen roll längre, denna skida klarar verkligen allt utan problem. För duktiga åkare som känner att det får räcka med ett par skidor. Monster 82 finns med flera bindningsalternativ, pris avser komplett med Tyrolia LD 12.

Head monster 82
Provade Monster 82 under en dag i idre över jul och var riktigt nöjd med pistegenskaperna. Skidan var stabil och trygg samtidigt som den var roligt att svänga med. Isgreppet tyckte jag också funkade fint. Av förståeliga skäl kunda jag inte testa dom utanför pisten.

Head monster 82
Jonny_S sa:
Pistskidor vill jag ha i pisten, fetare lagg vill jag ha utanför pisten. De åk som görs både i pist och off-pist kommer jag vara rätt nöjd med om jag åker på en allroundskida.
Låt säga att den har 80% av de pistegenskaper jag eftesträvar och 80% av off-pistegenskaperna. Då är jag nöjd med 80% av åket.

Åker jag på en pistskida är jag missnöjd under offpistdelen av åket och vice-versa under pistdelen med fetinglaggen som är 100+cm i midjan.

Dessutom tror jag nog att 100cm i midjan blir svåråkt även utanför pisten. Det blir ju två meter brett mellan ytterkanterna. Hur är skistoppern konstruerad?
För att förtydliga, tycker jag inte att man ska köra på offpistlagg om man vill köra pist. Jag menar givetvis 100mm+ haha :-P

Givetvis är det fint om man hittar en skida som är 80% pistskida och 80% lössnöskida, men jag ställer mig tveksam till att en sådan skida finns. Jag har till exempel en Völk 724AX4 som motsvarar head monster från 04 ganska väl, med 83 i midjan. Det jag kan konstatera med den skidan är att den funkar i alla fören. Tack vare skidans hårdhet går de som på räls. Ska jag däremot jämföra dem med ett par puderskidor i lössnön eller ett par pistskidor på preparerat underlag, så står de sig ganska bleka.

Om man som JLind ska åka 90% i pisten och 10% utanför, finns det inte så stor poäng att köpa ett par mellanskidor. Om det däremot är så att du vill åka 50% pist och 50% offpist, och till det bara vill äga en skida, så kan det vara läge att köra på en kompromiss som 82: orna.

Angående skidor som är 100+ i midjan, så är det kanske avigt de första svängarna om man är van vid pistlagg och lagt sig till med ovanan att åka tätt med skidorna. Men efter att ha kört några åk bredare skidor och "breddat" åkstilen, så är det oslagbart.

Jag åker upp till Åre imorgon för några dagars åkning. Det blir inkörning av mina nyligen införskaffade Völkl Gotama. Med utvecklingen mot bredare skidor, räknas de numer nästan till allroundskidorna. Jag håller inte med om Gotama som allroundskidor, eftersom jag ser de som puderskidor, men jag kan konstatera att utvecklingen går mot bredare skidor. Jag återkommer med en recension på Gotama efter nästa vecka.

Mvh Micke

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp