Head Monster, iXRC eller något annat?

rahldin

Ny medlem
Hej,

kör sedan tre år tillbaka på Head Monster iM 70 som jag varit mycket nöjd med. Men då jag blivit bättre som
skidåkare känns det som att jag behöver ett par nya skidor med bättre isgrepp och stabilitet.

Testade ett par Head iXRC 1200 häromveckan och de var sköna med mycket bra isgrepp och skön kick ur
svängen. Fast de är inte så allround och därför funderar jag på om Head Monster 77 är ett bättre alternativ?
Scott Aztec Pro verkar bra (och snygga) men är de för mjuka?

Kanske det finns andra alternativ på bra skidor?

Någon som har några åsikter och erfarenheter?

Är 179 lång och väger 70 kg. Kör snabbt med skärande sväng och gärna i branta backar. Ofta i pisten, ibland
off pist. Både i svenska fjällen (med barnen) och i alperna med polare.

mvh

Robert

Du skriver att du åker i svenska fjällen, i Åre har Head ett testcenter där du kan känna på skidorna själv. Om jag själv var i din situation skulle jag skippa Monster 77 och titta på 88an om du vill ha en allsidig skida, det lär vara svårt att komma i närheten av XRC1200s pistegenskaper med en Monster-skida oavsett modell.

Ska själv upp till Åre snart och tänkte faktiskt prova 88an för ett eventuelt köp, ska passa på att prova XRCn också, mest för att de troligtvs passar snöförhållandena bättre... -Återkommer.

Tycker personligen att du skulle kolla in Rossignols B3 som jag tyckte hade jäkligt fina pistegenskaper trots 83 bredd (inte så brett men dom känndes betydligt smalare imo) man fick otroligt bra skär på dom skidorna, fast jag väger å andra sidan 10 kg mer än dig och kanske kan få mer tryck på skidan.

Annars tror jag aztecen skulle passa dig bättre än monster 77:an tycker den har ett bättre klipp i pisten och man får en skönare carving kännsla av dom. om du är osäker på styvheten så kan du ju köpa aztec pron som har ett lager titanial under toppskicktet som styvar upp skidan ett snäpp, + att aztecen är lite bredare än M77 iaf om du plockar den i 185 längd, vilket jag skulle göra om jag vore dig.

Hursomhelst kommer du tycka det mesta är roligare än dina gammla skidor men om du söker något bredare som är likt XRC 1200 så kan du sluta leta, för det kommer du inte hitta.

Lycka till.

Rossignol Zenith Z9 eller Z5 (om plånboken skriker för priset på Z9) kan också vara värd att testa om du ramlar över ett par. MnO skrev lite om Z9 här http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=24597 och min lillebror fick ett par Z5 i julklapp som han är ruskigt nöjd med efter en veckas pistnötande i Sälen (inkl. lite lek utanför pisterna i östra Tandådalen).

Tillbaka
Topp