Head Supershape Magnum eller Völkl racetiger RC?

CharlieBonanza

Ny medlem
Hej!
Är i farten att köpa ett par nya skidor coh har kollat lite olika. Jag åker mestadels i pisten men hoppas kunna utvecklas i både parken och som offpiståkare. Har inte hittat nån bra recension på Head skidan så hoppas ni kan hjälpa mig :)

Det har lutat åt head skidan men började fundera när normalpriset var ca 1500 mer för völkl skidan.

Vilken väljer jag?

Tack på förhand!

Jag är 188cm lång, gammal tävlingsåkare, väger 95kg, har köpt Head Supershape Magnum 177cm till i år och är skitnöjd. Åkte förut på Fischer RC Worldcup SC som också var kanon, men lite smala under foten i mjukare förhållanden. Head är bredare (+5mm), något som faktiskt märks klart och tydligt. Den går helt enkelt som tåget i pisten, även vid mycket isiga förhållanden. Utanför pist och i park har jag inte provat dem, men tänker mig att det finns åtskilliga skidor som passar bättre för dessa aktiviteter, då Head är tämligen styv. Völkl Racetiger RC har jag inte provat.

MVH
Daniel

Ska du utvecklas mer i parken och i offpisten så köper du ingen av dem.
Båda skidorna är ruskigt vassa i en hård pist men utanför och i park är de inte mycket mer än värdelösa.

Om du kan tänka dig att skippa parkåkningen så skulle jag verkligen rekommendera Nordica's Hot Rod serie med Nitrrous och Hellcat osv.

testade head supershape magnum i våras - fin skida för åkning i hård balkad pist men sämre i lite mjukare snö.

men som sagt vill du utvecklas i offpist och park bör du välja en allround skida då de du väljer mellan är rena pist skidor.

Jag satsade på ett par head monster 82 som allroundskida..då jag mest åkt pist genom åren typ enbart pist men vill nu utvecklas på både offpist och lite park.

Efter endel läsning på nätet då jag inte har tillfälle att åka på skidtestar tillfällen.

Har dock inte hunnit testa dom :( men snart så!

Mvh

Tack så mkt för alla svar!
Jag ska kolla lite på head monster 82 då och kanske försöka pröva ett par innan jag köper nu när vi åker till sälen.

Hej

Jag har varit i samma situation som du, köpte ett par Rossignol z9 och dom funkar kanon i pisten, men också utanför. Jag tror också på Head 82, eller 88, men Rossen är grym i pisten.
micke

Vänta med att köpa om du ska till sälen så har dom gratis provning på skidor där iallafall i tandådalen brukar finnas på högfjället med tandådalen har onsdag till fredag mellan
12-14

Jag köpte nya skidor i år för pist valet var mellan head supershape magnum och völkl tigershark...jag tyckte att völkl racetiger inte var lika kvicka som head och tigershark.

Jag köpte tigersharken.

Men som andra har sagt det är skidor för Tysk hårdcarving, jag själv har ett par dynastar pro legend som jag plockar fram när jag lämnar pisten.

Ett alternativ kan ju vara att köpa två par !
beroende på hur mycket du åkte pist/offpist så kan du ju köpa ett par nya och ett par begagnade. Jag har tidigare åkt på kompromiss skidor (allround) och dom blir inte bra på något tycker jag.

Lycka till

Vet inte om denna tråd är aktuell längre men har nu kört 1 vecka med Head Monster 82orna och dom funkade mycket bra men när man kör lite hårdare och snabbare i pisten så kan dom kännas lite för mjuka då hade jag nog föredragit ett par supershape men somsagt som allround skida är monster serien bra!

Per, det är säkert Z12-bindningar på... Wow, 50k€ för Z12, då har man mycket pengar!

Som många säger, Supershapen och racetiger kommer på inga sätt köra dig till bättre park och offpiståkare, snarare sämre. Om du bara vill ha en skida måste du kolla efter något som mer allround, eller köpa dig ytterligare en skida, en allmountainskida med lite twintip.

Tjena!

Fan det här var ju precis det ämnet som jag letade efter..

Sitter nästan i samma sitts som "varforcalle"..

Det är nämligen så att jag under förra säsongen tog mig nerför diverse backar på ett par Völkl Racetiger RC som var 178cm långa..
Själv är jag 182 och väger ca 65 kg.

Tyckte att det var en jävligt shysst skida, de bjöd verkligen in till att bara släppa på så mycket man orkade med. (Längden som jag hade gjorde dock att det inte blev några riktigt snabba svänga, pallade väll inte trycka på :P)
Prövade även något hopp med dem, och det funkade ju. Var väll inga större problem, men som alla andra sagt så finns det ju speciella skidor för det.
Var väll inte så jävla kul att snedda i djupsnö mellan backarna, inge offpist alltså!

Men nu är det ju så att jag letar nya skidor för den här säsongen ;)
Och kom då in på Heads - Supershape Magnum..

Någon som kan uttala sig lite om dessa? Någon som har prövat både Racetiger och Supershape?

Vore bra att få lite info om dem..

Tack på förhand!

// Cj

Har endast provåkt magnum, och den rekomenderar jag varmt (endast till pist då självklart!)

Racetiger har jag som sagt inte provåkt, men har hört gott om den. Dock anser jag att HEAD ligger något steg före Völkl när det handlar om pistlagg. Titta bara på vilka tävlingsåkare som kör för dom. Men utanför pisten har HEAD inte så mycket att komma med, i alla fall inte jämfört med Völkl. Ska dock bli intressant att kika närmare på deras monster 102 i vinter :)

Okej då förstår jag.. :)

Ska åka och kika på dem (Head) idag tänkte jag..

Det är inte det att jag inte är nöjd med mina Racetiger eller så, de är riktigt sköna..

Förstår ditt resonemang om tävlingsåkarna också, de flesta kör väll heads pjäxor också. De har väll de hårdaste modellerna om jag inte minns fel..

Tack för svar!

Mvh Cj

Måste bara kolla vilken längd som ni rekomenderar i såfall..

Jag menar min Racetiger RC var 178cm.

Vad är skillanden på dessa två skidor, det kanske spelar in på valet av längd?

Ska välja mellan HEAD Supershape Magnum och Völkl Tigershark, vad tycks?

Mvh Cj

Senast ändrad:
Har testat båda. Tyckte Völkl´s belag var känsligare för repor än Head´s. Åkmässigt tyckte jag att de var ganska likvärdiga

Jag körde på Supershape Magnum för ett par veckor sedan när jag var nere i Österrike. De var fantastiska. Helt underbara skidor som fungerar både i kort och långsväng. Det ska tilläggas att jag väger mer än dig. Men jag tror inte det spelar någon roll, mina "lätta" eller kanske "mindre tunga" kompisar körde på supershapen och de tyckte samma som mig. En riktigt bra skida. Har dock inte åkt på Völkl skidan så den kan jag inte säga någonting om. Men du lär inte bli besviken på Magnum!

Låter som om det bara var possetivt om dem ändå, låter lovande :)

Men vilken längd tror ni skulle passa?

EDIT:

Mvh Cj

Är också kluven mellan en Head supershape magnum eller Völkl Tigershark! Åker i princip bara i pisten och då känns det som om Heads är lite mer mångsidig? Vad tycker ni som testat dem?

johan200000 sa:
Är också kluven mellan en Head supershape magnum eller Völkl Tigershark! Åker i princip bara i pisten och då känns det som om Heads är lite mer mångsidig? Vad tycker ni som testat dem?
Det ska jag nog låta vara osagt.. Jag menar när jag var och kollade på båda skidorna så sa säljaren att Völkl Tigershark var aningen bättre allround.. Men att det var marginellt.

:)

Mvh Cj

cj_swe sa:
johan200000 sa:
Det ska jag nog låta vara osagt.. Jag menar när jag var och kollade på båda skidorna så sa säljaren att Völkl Tigershark var aningen bättre allround.. Men att det var marginellt.

Mvh Cj
Okej tack =) till mig sa dom att Tigershark var mer anpassad efter att mest åka fort! Men av någon konstig anledning har dom sänkt priset på tigershark med 3500 på Stadium medan Supershape bara sänkts med en tusenlapp.. Är det en anledning att satsa på Völkl? har läst recensioner om båda och har inte hittat något negativt ännu.. :)

cj_swe sa:
Låter som om det bara var possetivt om dem ändå, låter lovande :)

Men vilken längd tror ni skulle passa?

EDIT:

Mvh Cj
När jag väljer skidor vill jag hellre ha en för lång skida än en för kort, främst för att vinna stabiliteten i en längre skida. Magnumskidan är i sig ändå rätt fartstabil, så en 170 längd kanske gott och väl räcker för dig som är 182? Detta beror ju helt och hållet på åkstil och smak... Den kortare skidan blir lite kvickare och piggare och kanske mer lättåkt och smidig än den längre. Den längre kommer kräva lite mer av dig...

Om du tyckte 178 på Völklskidan var i längsta laget är det nog klokt att ta 170 längden, men sånt där får man känna efter lite själv :)

johan200000 sa:
cj_swe sa:
johan200000 sa:

Mvh Cj
Okej tack =) till mig sa dom att Tigershark var mer anpassad efter att mest åka fort! Men av någon konstig anledning har dom sänkt priset på tigershark med 3500 på Stadium medan Supershape bara sänkts med en tusenlapp.. Är det en anledning att satsa på Völkl? har läst recensioner om båda och har inte hittat något negativt ännu.. :)
Ja men så kanske det är, men det han sa till mig var att den funkade bättre i puder på grund av att den hade en bredare midja (Völkl). Men att den var ändå styvare än vad HEAD'en var.

Det där med priset var ju ganska skumt. Jag har för mig att precis som du sa att de skulle gå för ungefär 10000:- egentligen..
Tror nog att det är ganska hugget som stucket i detta val. :)

Nej men när jag åker så brukar det väll oftast gå snabbt nedför. Ganska korta och branta svängar, vet inte hur jag ska förklara det :P

Så på så sätt så var det inga problem med mina 178'as Racetiger.. Det gick fort :)

Men borde jag då köra på 170 eller uppåt? Jag vill ju inte ha en fladdrig skida då jag gillar höga hastigheter...

Mvh Cj

Hur som helst så blir det mest troligt ett par Völkl Tigershark.

Varför vet jag nog inte, båda skidorna var ju fartstabila.

Men Tigersharken kändes ändå som strået vassare när det gäller höga hastigheter.

Dock så var ju HEAD'n mycket snyggare i mina ögon, men det är ju inte det man kör på så :)

Längden jag valde var 175 cm. Så jag hoppas verkligen att jag kommer bli nöjd

Tack för samtliga svar!

Mvh Cj

Tillbaka
Topp