Head supershape

IngridSP

Medlem
Head supershape
Hej!

Just nu åker jag på ett par gamla K2 all mountain rockerskidor som blev beskrivna som "ett par alldeles för mjuka tjejskidor för dig" i vintras av en skidlärare, så det är nog dags att skaffa nya! Tänkte först och främst ett par bra pistskidor!

Jag teståkte head supershape magnum förra vintern och älskade dem! Superstor skillnad från dem jag har nu, de verkligen bet i svängarna. Så, min fråga, är det någon som har erfarenhet av supershape serien? Vad är skillnaden mellan modellerna? Jag skulle nog säga att jag är över medel som åkare, och vill ha en svängig skida som klarar bra fart. Har ni några tips som liknar supershapen? :)

Tack på förhand!

Head supershape
Vad gäller Supershape så gillar jag Speed och en tidigare modell som bara hette i.Supershape. Övriga har jag inte testat. Men jag har hört gott om Magnum (bara de senste årsmodellerna) och särskilt Speed (men de har ju olika radier). Däremot har jag hört motsatsen om Titan och Rally.

Ett mer svängigt alternativ kan vara Head Worldcup SL (utan RD) men i typ 5-10 cm längre längd än man kanske väljer normalt, för mer stabilitet. Så kanske 170cm, även för en tjej? Jag gillar kortsväng så jag har 165cm (man). Och isåfall finns ju övriga skidtillverkare med erfarenhet från worldcup som har liknande skidor som Völkl etc.

Head supershape
Jag har ett par i.Supershape Speed anno 2014. Längd 177 cm, radie 15.5 meter. Speed är ju smalaste varianten (mina är 66 mm). Går som ett tåg i pisten så länge det är bra underlag, är det uppåkt så är de jäkligt tråkiga (men det gäller väl de flesta smala racecarvingskidor). Kantgreppet är fantastiskt på hårt underlag.

Om du ska ha dem som enda skida för pisten så skulle jag välja en bredare variant som funkar även när det inte är fantastiskt underlag. Om du har andra skidor som funkar i dålig pist och bara vill ha ett par för fin pist, då tycker jag att de är suveräna.

Som referens så är jag en medelgod åkare, alltså ingen expert på något sätt. Självlärd med allt vad det innebär med bristande teknik.

Senast ändrad:
Head supershape
Rekommenderar starkt Rally.
Senaste modellen är mest avancerad. Nya material som Grafen, och förbättrad form.
Två tidigare modeller skiljer bara grafik, och första modellen idag känns lite som rookie ;-) Kers I alla modeller.
Mycket lekfull skida som klarar alla typer av underlag och förhållanden.
Svängradie inte långt ifrån SL skidor, om Du väljer 163 cm.

Bara kolla recensioner på nätet. Tror inte Du hittar nåt negativt om Rally.

My number One :)

Tillbaka
Topp