Head Xrc 500?

mcwede

Medlem
Head Xrc 500?
Tja!
Har ett par Head xrc 500-07 som jag började åka med förra säsongen,tycker dom känns tröga att komma in i sväng o inte alls lika kvicka som tidigare modell Head xrc 500 -06?såg att radius ändrats nästan 2m!
Är det fler än jag som haft svårt att anpassa sig från 06 till 07,el haft liknande skidor o gått upp i radius?
Funderar allvarligt på att byta ner mig i längd på skida,från 170 till 163 el byta märke.
Mvh Peter

Head Xrc 500?
Har idag provat:
HEAD XRC 500 - 163cm (radie 14,1)
HEAD XRC 500 - 156cm (radie 12,9)
HEAD XRC 800 - 156cm (radie 10,1)

Här lite hur jag tänker om dagen:
Jag håller med om det det fanns en tröghet i 500 jämfört med 800 men det ligger förstås i sakens natur att en ungefär likvärdig skida med kortare radie upplevs mer snabbsvängd. Om det är bra eller dåligt beror då på var och hur man åker.

Nu var jag i en måttlig backe med en krafig lite isig brant inledningsvis och båda skidorna kändes stabila och bra där. Och båda fungerade toppen även med lite högre men ändå måttliga farter. Jag trodde nog att de kortare skidorna skulle kännas nervösare vid högre farter men så var inte fallet. Och det är kul med kortare skidor då man kan "busa" lite mer med dessa och då det inte kostade stabilitet så faller jag för de kortare.

Och visst var 500 roliga med dess snabbsvängdhet men jag lutar ändå att att jag vill gärna ha en lite "trögare" skida om jag ska ta med mig dessa i en större backe då farterna kan bli högre och svängarna lite större. Så mitt val blir nog en XRC500 156cm med radie 12,9.

Om jag utifrån min uplevelse ska tipsa dig så ska du se till att få en kortare radie på en kort skida (inom rimliga gränser mot det du har idag).

Nuvarande XRC 500 har radie:
170 cm - 15,3
163 cm - 14,1

Nuvarande XRC 800 har radie:
170 cm - 13.20
163 cm - 12.1

Om du skall landa nära min radie så borde du gå på "Brännland:s" förslag och byta till XCR 800.

Men eftersom du bor i Umeåtrakten (?) så åk ut till Vännäsbacken och hyr skidor en dag (200 kr) och testa de olika varianterna live. Skillnaderna blir så tydliga och det är enklare att hitta rätt just för dina önskemål...

/Ola

Head Xrc 500?
Funderar starkt på att ta mig en sväng i Vännäsbacken,prova kortare xrc 500(163cm),xrc 800(163 o 170)o kanske Head supershape,lite dyr kanske....
Tack för era funderingar!

Tillbaka
Topp