Head XRC serien

Westminster

Ny medlem
Head XRC serien
Hej!

Jag ska köpa nya skidor i vinter och har lite funderingar. Jag är i första hand ute ett par skidor i Heads XRC-serie.

Dels för att dom får väldigt bra betyg och för att jag provkörde ett par en dag förra säsongen. Provade då XRC 800 i längden 170 cm. Tyckte att dom var väldigt lättåkta och att det gick väldigt lätt att svänga med dom. Nästan lite för lätt och när jag åkte riktigt snabbt så fladdrade dom framtill rättså rejält.

Vad beror det på att jag tyckte så om skidorna? Ska jag ha ett par lite mer avancerade skidor så att jag får jobba lite mer eller var dom för korta och att det påverkade mycket.

Jag ska enligt ett test på den här hemsidan ha 177 cm långa skidor. Min nivå är mellan medel och avancerad. Åker bara en vecka om året, men vill inte köpa billigaste skidorna bara för det.

Funderar på XRC 1400. Någon som kan säga något om dom kontra 800:an?

Jag är 187 lång, väger 82 kg. Åker nästan uteslutande i pist.

Senast ändrad:
Head XRC serien
Westminister!

Trevligt att du ska gifta in dig i XRC-familjen, ett mycket klokt beslut. XRC-skidorna är, som du säger väldigt omtyckta och riktigt bra. Gäller bara att hitta sin favorit.

Du säger att du finner XRC 800 lite för lättåkt, att den är kvick men inte klarar höga farter. Det är befogat eftersom XRC 800 passar bra för medelåkaren. Jag har provat XRC 500 och 1200 och jag kan verkligen känna en skillnad mellan dem två.

Jag tycker att du ska antingen köpa 1200 eller 1400. Det blir mer skida att jobba med och de har riktigt bra egenskaper. Jag har som sagt inte provat 1400 men vad jag förstår så är det en grym pistskida som verkligen ger dig en upplevelse om du jobbar med den. Prova 1200 och 1400 så får du se vilken du tycker om bäst, de skiljer 1000 kr i pris ungefär.

Alltså, 300, 500, 800 är för "enkla" för dig, det är antingen 1200 eller 1400 du ska ha.

/Högaktningsfullt.

Head XRC serien
Jag kör på fjolårets XRC 1200 SW i 177 cm och jag är sjukt nöjd med de. I pisten hanterar de alla förhållanden och mycket höga farter, utan att för den delen tappa kvickhet i mindre svängar. Pucklar går alldeles utmärkt och även puder om man har lite fart. De presterar när man behöver det men straffas inte speciellt mycket om man bara åker och slöåker.
Årets 1200 är en helt ny skida men den gamla 1200 har bevarats men bytt namn till Supershape Speed. 1400 har ju sånt där coolt chip och grejer, och sandwich som 1200.

Så gå inte lägre än 1200 tycker jag, då får du inte alls lika mycket skida för pengarna, sämre konstruktion, sämre isgrepp, sämre allt.

Andra bra alternativ är Fischer World Cup RC, Elan Speedwave 14-12

Senast ändrad:
Head XRC serien
Brannland (och nu andra!
Ni kan sluta leta!!! Den optilmala pistskidan är lokaliserad.

Skulle testa Supershape Magnum i Heads testcenter i Åre. Då de var upptagna testade jag lite av varje. Just Head CHIP var ett av de par som sattes under fötterna. Modellen var Superchape CHIP (sägs vara lite "vassare" än XRC CHIP). Redan på första transporten kändes att det var något annorlunda, och när jag sedan kom ut i pisten så kändes det bara härligt. De greppade precis när och var som helst. I t ex Lundsrappets övre del, där det allt som oftast är isigt och slagit gick det som på räls.

Planerna är absolut att skaffa ett par till nästa säsong då jag inte känt ett sådan "ha-begär" förut.

Tyvärr är de lite dyra men de är ju så snygga att det väger upp!

http://www2.head.com/ski/products.php?region=eu&tag=racing&id=899

/Bosse

Tillbaka
Topp