Hel-/halv-storlek på pjäxa. Teori pjäxa/löparsko.

kebacken

Aktiv medlem
Rätta mig om jag har fel nu:
Sitter och funderar på vad jag borde ha för storlek på pjäxorna. Min vänstra fot är (ca) 28cm och min högra 28,5cm. detta gör att sist jag köpte pjäxor blev det 28,5.
Halvstorlekarna har samma skallängd (storlek på skalet) som helstorlekarna, men med en "tjockare" innersko för tightare passform.
När jag köpte mina Salomon från 2008 så gällde det tydligen alla märken, och alla modeller.
Resultatet blir ju att efter ett tags användae är innerskon inte lika tjock och tight längre, utan skon blir bra mycket större än vad en helstorleks-sko blir.

Om jag skulle gå ner på 27/27,5, då måste jag trycka ut höger skon framåt. Är det rätt väg att gå till väga?
Ja jag har formgjutna sulor. Haft både gjorda efter gipsavformning och dessa röda comfort fit eller va dom heter.
Hatar mina pjäxor som sitter som utslitna tumvantar. LÄNGTAR efter en hygien-handske-passform!

MEN, så kom jag att tänka på detta:

När jag köpte nya löparskor sist så rekomenderade flera butiker att ha ca 5-8/10mm framför stortån på grund av att foten sväller utav ökad blodtillförsel/svikt i fotbenen etc (rätta mig om ajg har fel).

Varför resonerar man inte lika kring pjäxor?

Skulle tro att skillnaden är att du sitter fast i pjäxan på en helt annan nivå och din fot behöver inte plats för att glida fram och tillbaks. Men nu är jag varken bootfitter eller löpare...

Hur tighta pjäxor du ska ha nästa gång är väl en smaksak med variablerna komfort och prestanda. Mina alpinpjäxor är såpass tighta som du beskriver och när man inte har dom spända ligger tårna emot skalet där fram. Och då har jag tryckt ut skalen lite. Dom sitter ju grymt bra, men frågan är om det verkligen behövs när man friåker... Så länge man har bra hälgrepp tycker jag det funkar, kanske går jag upp en storlek i nästa pjäxor, vi får se. Det blir ju också ganska kallt om tårna när det inte är mycket plats kvar vilket har varit jävligt jobbigt ibland.

Men hursom har jag inte upplevt att dom blir trängre under dagen... Snarare mjuknar dom upp lite och ger med sig efter några åk och känns lite rymligare.

27,5 låter ju kort om du inte vill ha en extremt tajt passform. Snarare gäller väl att hitta rätt pjäxa som sitter bra, rätt bredd etc. Sen går det ju att modda pjäxor rätt rejält också.

Kolla på Vacuum från fischer. jag har fötter som är 26.5 på vänster och 27.5 på höger. Med tanke på att de pressas ihop och formar pjäxan exakt efter din fot både innersko och skal så är det perfekt! Du kan även göra om de om det blir fel vilket har underlättat för mig när jag varit mitt i en säsong när fötterna inte sväller upp lika mycket längre. Dessvärre så kostar de ju en del men som man säger, Pjäxorna är där du ska lägga dina pengar.

Det är en svår fråga. Mina pjuck sitter som FF beskriver. Känns för korta tills jag spänner pjäxorna och åker skidor, då sitter dem som en smäck! Gjorde dock en sprutinnersko för en liten stund sedan (har dock inte provat den än), och vips så kändes pjucken längre än vad de gjorde innan....märkligt.
Jag får för övrigt knappt ner ett finger bakom hälen när jag sätter ner foten i skalet utan innersko..om det är "rätt" eller inte vet jag inte. Men, det funkar för mig.

Per sweet :) Du kommer uppleva en helt ny dimension av hälgrepp :D

Mina pjäxor sitter som FF och PNyberg beskriver, känns för kort då dom är uppknäppta, men sitter i princip perfekt när dom spänns hårt för åkning. Till saken hör att jag gick ner en hel storlek (26,2 -> 25.5) tills i vinter, och då tyckte jag att dom gamla satt helt okej, men inte var tighta nog. Planen var att köra på ett par som var lite för små från början, och sen trycka ut dem där det behövdes. Nu behövdes inte det alls, men det kan annars var en idé, särskilt om du har olika stora fötter.

De flesta pjäxtillverkare gör skalen i storlekarna 26,5 - 27,5 - 28,5 ... medan innerskorna görs i storlekarna 26,0- 26,5 - 27,0- 27,5 ... Dvs att en pjäxa i storlek 27 är ett skal på 27,5 och en innersko på 27,0. Innerskon i 27,0 töjer så småningom ut sig så du till slut har en 27,5 fast du köpte en 27,0. Alltså lika bra att rikta in sig på halvstorlekarna från början ...

Visst låter det konstigt. Men det är i alla fall vad jag hört! Rätta mig om jag har fel!

/MM

Mountain_Man sa:
De flesta pjäxtillverkare gör skalen i storlekarna 26,5 - 27,5 - 28,5 ... medan innerskorna görs i storlekarna 26,0- 26,5 - 27,0- 27,5 ... Dvs att en pjäxa i storlek 27 är ett skal på 27,5 och en innersko på 27,0. Innerskon i 27,0 töjer så småningom ut sig så du till slut har en 27,5 fast du köpte en 27,0. Alltså lika bra att rikta in sig på halvstorlekarna från början ...

Visst låter det konstigt. Men det är i alla fall vad jag hört! Rätta mig om jag har fel!

/MM
Dom flesta pjäxnasare säljer enbart halvstorlekar av precis exakt just den anledningen.

Att jämföra pjäxor med löparskor funkar ju inte alls, blanda inte ihop dessa förr Guds å alla andras skull! En löparsko ska ju kännas perfekt direkt, gärna lite utrymme framåt (en del långdistansare byter dojja en bit in i löpningen till en ännu större då foten har svällt)! En pjäxa är ju någonting helt annat. De ska vara en direkt obekväm sak förutom vid själva åkningen...

Jag kanske letar efter något som inte går att få. En helstorlek med skal därefter :)

Vill ha den passformen som GOS, PNyberg och FF pratar om, men inte fullt så tight. Eftersom jag anser att en dag på berget spenderas mesta tiden med skorna uppknäppta. De få åken (ibland 1), tar inte så stor del av tiden.

Men med alternativet jag är given, att ha en sko som är ca 1cm för lång på ena foten är inte heller nån lyckad lösning.

Letar efter skor med gåfunktion och Quest är väl mest intressant eftersom jag haft deras skal på foten i 10 år. Gillar bredden men inte höjden framför vrist/mittendel av fot.
Quest i strlllek för liten och trycka framåt. Eller ska jag nöja mig med den storlek jag har användt?

Är det någon som har erfarenhet av att trycka framåt?

Nu med senaste QuestMax så formar dom hela nedre delen av skalet efter foten vilket borde lösa ditt problem med att den är för hög(?) vid mitten på foten.

Jag gick ner från 27.5 förra säsongen till 26.5 till kommande säsong med QuestMax. (hade shogun innan) Den tryckte lite på foten innan värmningen men känns väldigt tight men bekväm nu efteråt. Tycker du om Quest sen tidigare så kan QuestMax vara ett bra alternativ, jag gillar mina redan trots att jag inte åkt med dom än ;)

Salomon Impact 27,5 funkade ca 3-4 åk. Sen dess har jag haft Salomon Xwave i 3-4 år.
Antar att quest och wave har samma form? Ser ut som det iaf :)

questMAX = annorlunda skal alltså. Vet du om de går att forma i längd också?
måste plugga på mer här känner jag :) kan man forma dom själv eller måste man göra de hos en salo-dealer?

Längd går nog inte att göra mycket åt tror jag.

Kolla med "Carled" här på forumet han vet säkert mer om det än jag. Han hjälpte mig att värma skal och innersko på salomon butiken i sthlm.

Värma själv vet jag inte om det är en bra idé med skalet men innerskon lär inte vara nåt problem.

Man köper en storlek för litet, därefter lästar man där det behövs så att den värsta smärtan försvinner och om man vill ha det där extra så formsprutar man innerskon. :)

kebacken sa:
Jag kanske letar efter något som inte går att få. En helstorlek med skal därefter :)
Får väl bli ett par Scarpa då, har för mig att dom gör tvärtom mot alla andra och gör skalen i helstorlekar. Eller var det möjligen Garmont? :)

Men visst går det väl att trycka eller på annat vis fixa lite mer längd? Men det är väl bara att gå till en bootfitter och testa modeller och höra vad dom säger.

DrJ sa:
kebacken sa:
Får väl bli ett par Scarpa då, har för mig att dom gör tvärtom mot alla andra och gör skalen i helstorlekar. Eller var det möjligen Garmont? :)

Men visst går det väl att trycka eller på annat vis fixa lite mer längd? Men det är väl bara att gå till en bootfitter och testa modeller och höra vad dom säger.
De flesta märken gör sina skal i halvstorlekar precis som MM nämnde tidigare. Undantag är t.ex. Scarpa, Garmont och BD samt B-Tech serien till Atomic som görs i helstorlekar. Fråga mig inte varför, hade varit mkt enklare om alla var lika men så är det iaf. Hade också varit mkt enklare om det fanns en generell flex index skala där man kunde jämföra olika märken mot varandra vilket inte är fallet.
För dig "kebacken" låter det som att Fischer Vacuum vore en väldigt god ide, där har du möjligheten att göra höger vänster sko lite annorlunda om den ena foten är längre, den ena har högre vrist etc. Vacuum är faktiskt heller inte så dyrt utan ligger på 5-6000 kr vilket är samma pris du betalar för alla märkens toppmodeller av pjäxor idag.

Tillbaka
Topp