Helikopterolycka nära Abisko

Niblet

Medlem

En helikopter ska ha dragits med i en lavin i Kårsavagge, fem oskadda men två saknade inklusive piloten. Vad säger man. Hemskt.
Åkte hem från Riksgränsen för en vecka sen, tror stormen som började då var över igår eller i förrgår.

Ett räddningspådrag har inletts efter att en lavin dragit med en helikopter som stod på marken nära Abisko nationalpark. Två personer saknades efter händelsen men hittades efter 17, enligt polisen. Skadeläget är oklart.

20 mars 15.53, Fjällräddning, Kiruna​

Larm om lavin i Abiskotrakten, Kiruna.

Under eftermiddagen, klockan 15:53, fick polisen information om att en lavin ska ha gått i Abiskofjällen, Kiruna kommun.

Enligt initiala uppgifter ska en helikopter stående på marken ha glidit med i raset. Inga personer ska vara kvar i helikoptern.

Enligt den information som finns tillgänglig just nu ska två personer saknas efter lavinen.

Polisens vakthavande befäl i polisregion Nord har fattat beslut om räddningstjänst enligt LSO, lag om skydd mot olyckor. Resurser, bland annat fjällräddare samt helikoptrar, kallas till platsen.

Uppdatering 17:30: Två saknade personer har anträffats. Skadeläget är oklart.

Lavinprognos för: Abisko/Riksgränsfjällen
Publicerad: onsdag 19-03-2025 18:00
Gäller till: torsdag 20-03-2025 18:00
Betydande lavinfara (3)

Västvinden trummar på – fortsatt lavinfarliga förhållanden

Håll ut och håll fortsatt avstånd till brant terräng. Att stormen har avtagit betyder inte att snön nu är stabil. Även om snödrevet sakta minskar är läsidorna välfyllda med drevsnö. Flaken kan vara svåra att upptäcka, särskilt i dålig sikt. Vi har sett flera mycket stora laviner som nyligen gått spontant, vilket är tydliga bevis på farliga förhållanden. Välj flackare terräng för ökad säkerhet.

De saknade är återfunna och ingen verkar allvarligt skadad.
Men händelsen är märklig; aldrig hört om något liknande

(sen är det iofs märkligt att heliskiing tillåts i nationalpark 🤷)

[borttaget]. Kårsavagge ligger utanför nationalparken. Tror att de flyger över nationalparken men de landar inte där.

Senast ändrad:
Kallax flyg verkar det som.

7 personer har varit med och skrivit artikeln. Trots att olyckan hände bara någon km från Abisko vet vi i princip ingenting 15 timmar efter olyckan skedde. Norra Norrlandstystnaden.

7 personer har varit med och skrivit artikeln. Trots att olyckan hände bara någon km från Abisko vet vi i princip ingenting 15 timmar efter olyckan skedde. Norra Norrlandstystnaden.

I just detta fall kanske man iofs har inväntat att de anhöriga (inkl. de överlevandes anhöriga) underrättats. Antar att vi får veta mer så småningom.

Vill minnas de åtmn tidigare fanns en regel på hur fort man kan gå ut me förolyckade -om man inte hittat liken sgs. Innan dess brukar det heta försvunna/saknade

Uppdatering 21 mars, klockan 10:03:

Två personer har avlidit efter lavinen. De två är män, en i 50-årsåldern och en i 45-årsåldern. Båda är italienska medborgare. Anhöriga är underrättade.

Händelsen utreds som vållande till annans död och vållande till kroppskada. Ärendet leds av åklagare.

Jag följer Mountain guide travel och igår (innan olyckan alltså) hade äldre guiden Bengt Lundberg en lite pillimarisk videosnutt. Han sa något i stil med:
"det har snöat massor och idag skiner solen. Perfekt för skidåkning, men nej nej. Lavinrisken är väldigt hög just nu så håll dig borta"

Nu hittar jag inte den här videon på deras sociala medier.
Fler som såg den?

Abisko-1000x481.jpg

Under torsdagen inträffade en lavin några kilometer från Abisko, som svepte med sig en helikopter med skidåkare. Flera personer var inblandade i olyckan, och två italienska medborgare har tragiskt omkommit. Händelsen utreds som vållande till annans död och vållande till kroppsskada.

Läs hela artikeln:

Jag följer Mountain guide travel och igår (innan olyckan alltså) hade äldre guiden Bengt Lundberg en lite pillimarisk videosnutt. Han sa något i stil med:
"det har snöat massor och idag skiner solen. Perfekt för skidåkning, men nej nej. Lavinrisken är väldigt hög just nu så håll dig borta"

Fler som såg den?

Såg också den videon frå MTG.

Är det någon som vet om det var en svensk guide eller om den italienska gruppen hade egen guide och bara ”hyrde in sig” i helikoptern?

Nu har det nått italienska media som kanske inte är lika finkänsliga. Jag hittar inte så mycket nytt mer än att de avlidna var två namngivna bröder från trakten av Turin, 45 och 50 år gamla. Och detta (via Google Translate): "Helikoptern, tillhörande företaget Kallfax Flyg, hade precis landat och hade släppt skidåkarna, när snömassan bröt sig loss från bergssidan och träffade både turisterna och flygplanet. De två offren, som ursprungligen rapporterades saknade, drogs senare under snön men överlevde inte innan de anlände till Tromsö sjukhus."

Fler som såg den?
Jag såg den också. Åkte med Bengt i Riksgränsen för 6-7 år sedan och han inledde då hela grejen med att prata respektfullt om laviner, så jag tolkar det som ett genuint inlägg igår. Men borttaget nu verkar det som, kanske av hänsyn till kollegor och drabbade.

Enligt mig en mkt märkligt vald plats att parkera helikoptern?
Nu har jag själv bara åkt heliski några gånger men man ser de då å bå.
Och alla dom ggr så har helikoptern stannat långt bort från branten ute på platten så man har fått staka fram till den.

Enligt mig en mkt märkligt vald plats att parkera helikoptern?
Nu har jag själv bara åkt heliski några gånger men man ser de då å bå.
Och alla dom ggr så har helikoptern stannat långt bort från branten ute på platten så man har fått staka fram till den.
Hur vet du hur långt bort helikoptern stod? Har flugit många gånger i Gränsen och de har alltid landat långt bort..

Enligt filmen här ovan landade helikoptern för nära. Eller är du ute efter någon distans i meter?
Är filmen i riktigt skala? I så fall är den på bra distans. Så borde helikoptern vara på bra avstånd.

Men om hela sidan släpper så kan den komma många hundra meter på platt mark oxå. Det har jag sett ett flertal gånger i alperna bland annat. Och i Gränsen.

Här ser man hur långt lavinen har släpat med helikoptern:

man ser oxå att den har blivit dragen in till där träden har börjat. Och att den har landat där det finns plats får en helikopter att landa på med säkerhetsavstånden. Om jag minns rätt sätt är det ungefär 100-150 meter från träden där vi landade sist jag flög där.

Är filmen i riktigt skala? I så fall är den på bra distans. Så borde helikoptern vara på bra avstånd.

Men om hela sidan släpper så kan den komma många hundra meter på platt mark oxå. Det har jag sett ett flertal gånger i alperna bland annat. Och i Gränsen.

Här ser man hur långt lavinen har släpat med helikoptern:

man ser oxå att den har blivit dragen in till där träden har börjat. Och att den har landat där det finns plats får en helikopter att landa på med säkerhetsavstånden. Om jag minns rätt sätt är det ungefär 100-150 meter från träden där vi landade sist jag flög där.
Då låg den för nära mao. Det kan bero på att piloten var oerfaren eller tror du att snön stack denna gång längre bort än den brukar?
Men varför vill du veta om Bultfeber visste hur långt ifrån fjället kopier parkerade?

Då låg den för nära mao. Det kan bero på att piloten var oerfaren eller tror du att snön stack denna gång längre bort än den brukar?
Men varför vill du veta om Bultfeber visste hur långt ifrån fjället kopier parkerade?
Nej den kan inte landa längre bort om du kollar på filmen? Vart skall den landa? I skogen? Varför jag vill veta vart helikoptern landade är för att det är alltid lätt att säga något utan att veta fakta? Jag googlade snabbt och fann filmen och kunde konstatera att den förmodligen landade där den kunde landa på behörigt avstånd. Det är det jag kan utgå från och inget annat? Filmen från SVT säger ju inget om avståndet eller hur stor lavinen var så den kan man inte utgå från.

Nu sitter vi här och spekulerar om något som vi inte vet något om. Guiden som var med har förmodligen betydligt bättre koll än någon av oss här inne. Och vad jag vet så säger guiden till var han vill ha helikopter står når de kommer ner.
Om det var ett misstag att köra det åket eller inte eller om det var otroligt otur med tanke på hur långt lavinen kom ner är svårt att säga för oss som inte var med.

Nej den kan inte landa längre bort om du kollar på filmen? Vart skall den landa? I skogen? Varför jag vill veta vart helikoptern landade är för att det är alltid lätt att säga något utan att veta fakta? Jag googlade snabbt och fann filmen och kunde konstatera att den förmodligen landade där den kunde landa på behörigt avstånd. Det är det jag kan utgå från och inget annat? Filmen från SVT säger ju inget om avståndet eller hur stor lavinen var så den kan man inte utgå från.

Nu sitter vi här och spekulerar om något som vi inte vet något om. Guiden som var med har förmodligen betydligt bättre koll än någon av oss här inne. Och vad jag vet så säger guiden till var han vill ha helikopter står når de kommer ner.
Om det var ett misstag att köra det åket eller inte eller om det var otroligt otur med tanke på hur långt lavinen kom ner är svårt att säga för oss som inte var med.
Ja, men jag tyckte att det var ett tyckande utan att påstå något om fakta eller hur skulle man gjort.
Och som du säger vi spekulerar här utan å veta någon fakta vad som hände och hur det kunde undvikas.
Tråkigt är oavsett och jag lider med de anhöriga som blev drabbade av detta händelse.

Ja, men jag tyckte att det var ett tyckande utan att påstå något om fakta eller hur skulle man gjort.
Och som du säger vi spekulerar här utan å veta någon fakta vad som hände och hur det kunde undvikas.
Tråkigt är oavsett och jag lider med de anhöriga som blev drabbade av detta händelse.
Ja ett tyckande utan belägg. Var bara det jag reflekterade över när man kan finna mer info snabbt.

Ja de är riktigt tragiskt och sorgligt med tanke på att ena frun oxå var med och grävde upp sin man från lavinen. Man känner sig liten när en sådan här sak händer när det är så tätt på en egens verklighet.

Ingen svår matte eller logik.
Om helikoptern träffades av lavinen så stog den för nära.
Med andra ord för att vara säker så skall den vara på minst 1 km avstånd eller hur tänker du så den skulle varit på andra sidan träden? Har sett en lavin på Helags med en kägla på över 700 meter på platt mark. Vet att en lavin i Andermatt färdades över 2 km nere i en dal ned i byn för många år sedan.
Allt det där är ju fortfarande bara spekulationer om var helikopter skulle varit mest säker. Hade den landat på andra sidan skogen hade den eventuell kunnat löst ut en lavin på den sidan? Ingen som vet.

Och om du krockar med din bil så är det du som inte tagit tillräckligt högt säkerhetstänk heller med din tankegång med andra ord? Även om det inte är något man kan förutse?

Med andra ord för att vara säker så skall den vara på minst 1 km avstånd eller hur tänker du så den skulle varit på andra sidan träden? Har sett en lavin på Helags med en kägla på över 700 meter på platt mark. Vet att en lavin i Andermatt färdades över 2 km nere i en dal ned i byn för många år sedan.
Allt det där är ju fortfarande bara spekulationer om var helikopter skulle varit mest säker. Hade den landat på andra sidan skogen hade den eventuell kunnat löst ut en lavin på den sidan? Ingen som vet.

Och om du krockar med din bil så är det du som inte tagit tillräckligt högt säkerhetstänk heller med din tankegång med andra ord? Även om det inte är något man kan förutse?
Är inte tumregeln att laviner kan färdas lika långt horisontellt som vertikalt?

Är inte tumregeln att laviner kan färdas lika långt horisontellt som vertikalt?

Ingen svår matte eller logik.
Om helikoptern träffades av lavinen så stog den för nära.
Det är klart det är så men också mycket lätt att vara efterklok. Viss ödmjukhet är klädsamt, det är inga självklara beslut.

Den centrala frågan är inte om helikoptern stod för nära, det gjorde den ju bevisligen, utan om pilot och guide vidtog nödvändig försiktighet och fattade rimliga beslut givet den information som då fanns tillgänglig.

Det är något som polisen utreder med brottsrubriceringen "framkallande av fara" eller "vållande till annans död" och går inte att besvara i ett forum utifrån enstaka nyhetsklipp. Att spekulera leder ingen vart, det är snarast respektlöst mot den yrkeskompetens som både guider o piloter besitter. Men hoppas någon insatt kan posta en summering av slutsatserna när allt är klart.

Mycket tråkig olycka!

Tackar för förtydligande
Ja slarvigt uttryckt av mig.
Självklart så får man lavinen på sig om man står vid foten av en 45gradrers slänt.

Snödjup

Tillbaka
Topp