Helio 105/opinion carbon 2/mtn explore 95?

Robert89

Aktiv medlem
Tjena! Är brädåkare sedan 15 år tillbaka som börjar köra mer och mer skidor. Det jag verkligen fastnat för är tillgängligheten när man turar. Testat splitboard men jag tycker tyvärr det är lite för mkt meck.

Kollat därför på ett par hyfsat lättåkta turskidor som ändå känns lekfulla och skulle kunna roa en medelgod åkare även i lite pist.

Då det är rea i den lokala butiken är det följande skidor jag kollat på som finns kvar i min längd

Black Diamond Helio 105 175cm
Salomon mtn explore 95 ca 175cm
Black diamond route 105 175cm
Soul tour 175cm
Extreme opinion carbon 2 177cm

Samtliga skidor ligger i samma prisklass förutom opinionen som är 1400kr dyrare. Dock är helio-skidan borrad en gång men aldrig åkt på. Känns sådär att köpa nytt som redan är borrat samtidigt som priset är väldigt bra! Skulle ni säga att det påverkar skidan något och avråda ifrån den?

Kan tillägga att bindning inte heller är bestämt men det lutar åt kingpin eller liknande.

Skulle var mkt tacksam för att få höra era tankar och åsikter kring valet av skida!

Är det under halva rek priset för helio 105 som ligger på 8500kr så är det ju en väldigt bra deal.

Tack för inputs! Jo precis, samtliga skidor ligger på 3000kr förutom opinion för 4300. Så frågan är om det är smartare att ta helio som för visso är borrad men till ett bra pris eller mtn explore till samma pris?

Att en skida är borrad en gång spelar väl ingen jätteroll egentligen. Worst case kan man ju fylla hålen ordentligt och sen köra vidare. Nu verkar du vara lite för kort för de jag har till salu men annars kan jag ju rekommendera Navis Freebird för det du verkar vara på jakt efter. Den finns ju i en längd som mer liknar det du är på jakt efter också.

Robert89 sa:
Tack för inputs! Jo precis, samtliga skidor ligger på 3000kr förutom opinion för 4300. Så frågan är om det är smartare att ta helio som för visso är borrad men till ett bra pris eller mtn explore till samma pris?
Sällan du får en "ny" helio för sånt bra pris så kör på den! Be butiken plugga hålen åt dig om du köper dom. Om du nu intr ska använda hålen.

kurono sa:
Robert89 sa:
Sällan du får en "ny" helio för sånt bra pris så kör på den! Be butiken plugga hålen åt dig om du köper dom. Om du nu intr ska använda hålen.
Då får det bli Helion! Tack för inputs. Tips på prisvärda tech bindningar mottages gärna!

Kör G3 ion 12 på mina helio och det funkar utmärkt, 370€ från SC. Annars hade jag nog letat efter ett par radical 2 ft.

gå på en lättare bindning, än motsvarande Dynafits Radical, du förlorar inget utför men vinner minst halva vikten.

Jag skulle tro att både Salomon och Extrems val här är bra mkt bättre och roligare på hård snö. Är mina 5 cent iaf. Skulle jag mest tura hade jag valt ATK-bindning, de har en del varianter under 200g som är riktigt bra allihopa!

LawndartGustav sa:
Jag skulle tro att både Salomon och Extrems val här är bra mkt bättre och roligare på hård snö. Är mina 5 cent iaf. Skulle jag mest tura hade jag valt ATK-bindning, de har en del varianter under 200g som är riktigt bra allihopa!
Premiäråkte mina mtn 95 med atk freeraider 14 idag. Mkt nöjd.

PatrickSthlm sa:
LawndartGustav sa:
Premiäråkte mina mtn 95 med atk freeraider 14 idag. Mkt nöjd.
Härligt! Fasen nu blir jag kluven, ska hämta ut skidorna imorg men det verkar finnas lika många åsikter om vad man ska välja som det finns skidor :p tänk om det alltid var vinter och skidtestardagar, vad enkelt livet skulle varit då!

Jag åker på lite olika skidor (Rando) och min erfarenhet är lite i linje med
@LawndartGustav
Mina Down (102) med mycket carbon blir på hård och slagig snö allt annat än roliga. De är så "keramiska" att vibrationerna nästan gör att man tappar tandplomberna...
Är det slush eller mjukt är det ingen fara, -då går de hur bra som helst..
Mina Dynafit (Broad peak) med enbart trä är mer dämpade, och absorberar vibrationerna mycket bättre

Jag var riktigt sugen på BD tidigare, men med erfarenheterna i från Down vill jag gärna få in liiite dämpning om möjligt (om inte lätt-lätt går före allt). Carbon har definitivt två sidor..

Senast ändrad:
jonny sa:
Verkar ju onekligen som att -2cm inte är en dum idé! Många bra inputs men det gör det allt annat än lätt att välja vilken jag bör köra på, börjar tvivla på ifall jag ska hämta ut Helion idag eller ta en av de andra...

Jag trodde MTN Explore 95 skulle kännas mindre lekfull än Helion då den har så lite tip rocker och är nästan helt platt bak?

Du kommer har roligare med en bredare skida i lössnön. Vikt skillnad för 10cm bredare är ca 100g för dem skidorna.

105mm börjar bli litet klumpigt att tura med. Det går men smalare är smidigare. Håller också med om att för mycket carbon skall man undvika speciellt om man tänker köra endel i pisten.

Som renodlad topptursskida och åkning i Sverige, är 95mm midja en bra allrounder. Finns lätta alternativ och shape’ar som funkar finfint även när snön går över pjäxkanten.
Sen ska du ju helst ha ett par pjäxor som matchar skidan.
Skulle satsa på lätt. Max 3kg/fot, för skida, bindning o pjäxa, utan att kompromissa särskilt mycket på åkglädjen?

Robert89 sa:
Jag trodde MTN Explore 95 skulle kännas mindre lekfull än Helion då den har så lite tip rocker och är nästan helt platt bak?
MTN 95 är inte den roligaste skidan jag åkt men jag upplever den som väldigt stabil och pålitlig.
Har turat mycket på den och det har aldrig varit skidan som begränsat åkningen.
Jag valde mtn framför heli efter provdagar, hade helst köpt SGN Hurrungane ( stavning?), rolig och stabil men lite dyr och lång eller kort.
Hoppas du kommer trivas med skidan!

Tillbaka
Topp