Nya Topptursskidor-för mycket att välja på!

ECrider

Medlem
Tjo!

Inför denna säsong är det dax att komplettera min K2 Sidestash (2013) med en lättare, lite smalare skida för långa turer i varierad terräng och blandade snöförhållanden.
Har insett att det är väldigt få dagar jag kommer få med bottenlöst puder, merparten av turerna kommer att göras i Norge under Maj månad med väldigt varierande förhållanden, allt från vårslask till is och puder. 1000-2000 hm flera dagar i sträck kombinerat med alpinklättring.
Är mycket van toppturare med bra flås, medelgod skidåkare, men tar mig ner för det mesta(mindre vackert kanske) vad det gäller branta rännor och stora sluttningar.
Mina Sidestash är lite otympliga och gillar inte flaksnö, skare och annat som tyvärr kommer i ens väg, men är finfina i pudret.
175 lång och 74-75 pannor. Skidorna kommer vara kring min egen kroppslängd och inte väga över 1500g/skida och kommer att utrustas med Dynafit Radical ST eller G3 ION bindning.

De modeller jag kikat på är många, så vill gärna ha hjälp med för/nackdelar på dessa.

* Black Diamond Helio 95 173cm
*Dynastar Mythic 97 171-177cm
*Salomon MTN Explore 95 177cm
*Dynafit Dhaulagiri 177cm
*G3 Findr 94 (102?) 175cm

bubblare: Extrem Opinion 98 Carbon.

Vad tror ni kan funka för de långa härliga turerna i Hurrungane, Sunnmöre, Lyngen, Lofoten fram på vårkanten där turerna blir långa och det gärna klättras till topparna?

Mtn explore är en riktigt härlig skida, men välj för bövelen en lättare bindning! Speed radical eller superlite 2.

Tillbaka
Topp