Nya topptursskidor Atomic Backland 95

Piglet55

Medlem
Hej

Jag tänkte kolla om det är någon som har förstahandsinfo om Atomic Backland 95 och främst skillnaden mellan 177 och 185.

I min jakt efter nya turskidor så har jag zoomat in på Atomic Backland 95. Tanken är att använda dem med en lätt tech-bindning, Dynafit superlight eller ATK HR tex för att sen driva hela paketet med ett par TLT6P.
Dvs fokus här är att få det lätt och behagligt på vägen upp. Dock vill jag ju kunna njuta även på vägen ner.

Det jag inte kan bestämma mig för är längd. Rent krasst tror jag mig känna att jag borde köpa 185 men jag vill hellre ha ett par 177 för att få en liten smidigare skida vid turandet, kick-turns osv.

Till saken är hör ju att jag ligger på ca 100 pannor i torrvikt och 184 cm vilket givetvis talar för den längre modellen. Frågan är ju om någon har gjort liknande jämförelse och skulle kunna göra en uppskattning om ett par 177 skulle kunna funka.

Som referens åker jag idag på Dynafit Denali 184, ca 20 toppturer per säsong

Någon som skulle kunna hjälpa en vilsen man ? Kanske @Vattendroppe, @xviggenx @Mountain_Man

Jag skulle kört 185.
+1.

Den kommer åkas och upplevas som betydligt snärtigare och smidigare än dina nuvarande Denali (årsmodell på dom?). Med tanke på din längd/vikt så skulle jag verkligen inte våga gå ner på en så kort skidan som 177 för den typen av skida du vill ha. Jag har inte åkt på just Backland 95an, turar och åker på K2:s Wayback 96 i 186 som är ganska lik i typen av skida dock.
Jag har en kortare/lättare skida, Salomon MTN Explore 88 i just 177, den är helt klart mer begränsande i sin åkbarhet jämfört mot mina wayback bara för att den är kortare. Skidan blir betydligt mer känslig för hur du står på den, din balans och teknik.
Jag är ungefär lika lång som dig vid 186cm men ligger runt 85kg.

Jag hade också kört 185 till dig. Hur känns dina nuvarande 184, för långa?

Till mig själv hade jag valt 177 och jag är 172cm/75kg.

Jag hade också kört 185 till dig. Hur känns dina nuvarande 184, för långa?

Till mig själv hade jag valt 177 och jag är 172cm/75kg.
Åkmässigt är dom helt rätt men även här är det ibland (brantare terräng) ibland lite småknixigt med kickturnsen.

Det är väl eg det som gör att jag gärna skulle ha testat ett par kortare skidor. Hade Atomicen legat på 181-182 hade ju saken var solklar men nu känns det ju som ett svårare val.

Sen ska man väl inte sticka under stolen att dom där 100gramen som skiljer mellan 177 och 185 lockar ju också :D

Men jag får väl inse faktum och gå på 185 istället.

Åkmässigt är dom helt rätt men även här är det ibland (brantare terräng) ibland lite småknixigt med kickturnsen.

Det är väl eg det som gör att jag gärna skulle ha testat ett par kortare skidor. Hade Atomicen legat på 181-182 hade ju saken var solklar men nu känns det ju som ett svårare val.

Sen ska man väl inte sticka under stolen att dom där 100gramen som skiljer mellan 177 och 185 lockar ju också :D

Men jag får väl inse faktum och gå på 185 istället.
Vilken del av kickturnen är det du tycker är knepig?

Det är mest att få runt tippen. Tycker oftast jag tar i hälen.
Så sjukt mycket lättare att få till "kicken" med en kortare skida.

Med min 164cm skimo-skida är det aldrig ett problem :D
Ska inte säga att det är ett problem med Denaliskidan men upplever att Bilizzard 185 känns betydligt längre och krångligare än Denali 184.

Det är mest att få runt tippen. Tycker oftast jag tar i hälen.
Så sjukt mycket lättare att få till "kicken" med en kortare skida.

Med min 164cm skimo-skida är det aldrig ett problem :D
Ska inte säga att det är ett problem med Denaliskidan men upplever att Bilizzard 185 känns betydligt längre och krångligare än Denali 184.
Första eller andra skidan?

Då är jag inte med på hur du har problem :P Är det för att skidan är "jämntung" så att den vare sig tippar framåt (=> lätt att kicka tailen och få allt i position) eller bakåt (=> kick onödigt eftersom tippen redan kommer upp till knäet)? Men det har ju ingenting med längd att göra, utan skidans balans! (Om det är problemet kan du trimma stighudarna lite för att justera vikten)

Jag frågar eftersom jag vill komma med tips btw, det enda jag "kan gå med på" är ett problem med långa skida vid en väl utförd kickturn är att själva "klivet" ut med första kan bli väldigt långt, vilket också gärna leder till att det är svårt att få över vikten på toppskidan.

@AndersWingqvist How about den där videoserien med turtips jag tycker skulle vara en bra grej? ;P

Jag tycker det kan vara svårt att få runt andra skidan om tailen fastnar i första skidan eller i snön eller att toppen fastnar i snön. @Piglet55 det låter ju som att du är mer sugen på den korta skidan. Den kommer vara bättre upp men sämre ner. Bara att välja :P

Precis, men inte bara på andra skidans mitt utan även på tailen.
På mitten köper jag, det är helt rimligt, men tailen? Jag får det inte att gå ihop, antingen så pratar vi om varandra på nåt vis eller så gör vi kickturns på två HELT olika sätt xD

Som jag gör så lyfts skida nummer två ganska rakt upp, sen sparkas den till så att tippen kommer upp mit knäet samtidigt som skidan vänds runt sig själv. Enda tillfället när tailen på skida 2 är i närheten av skida 1 är när jag tar första steget upp efter kickturnen.

Fan vad svårt det här är att förklara i text. Kommer jag ihåg får jag fixa en filmsnutt när ljuset kommer tillbaka...

Fan vad svårt det här är att förklara i text. Kommer jag ihåg får jag fixa en filmsnutt när ljuset kommer tillbaka...
Den här kan jag ju hålla med om. Sitter här och funderar på vad det eg är jag tycker blir krångligt med en längre skida men har svårt att formulera det även för mig själv.

MEN generellt upplever jag inte ett problem med kickturnsen utan det var snarare ett försök att beskriva att jag vill ha en lite smidigare skida för hantering både med dem på fötterna men även när man bär dem på ryggsäcken mm.

Jag uppskattar helt klart att ni försöker hjälpa till även med tekniken på kick-turns men efter några Keb-classic, houteroute, dvs turande i Alperna och en hel del i Sverige känner jag att tekniken finns där. Dock enklare men kortare skidor än längre ;-)

@herrgard har ju helt rätt i att jag egentligen är mest sugen på 177cm och hade ni sagt att "japp det funkar men kommer tappa lite flyt i djup puder" så hade jag redan tryckt på knappen. Nu måste jag nog älta detta några varv till.

@xviggenx Visst jobbade du på längdcenter i Björnen eller har jag missuppfattat det ? I så fall har ni Backland på hyran ? Skidsport hade det tyvärr inte så testmöjligheterna minskar ju.

@Piglet55 Okejdå ;p Dock är ju några av de slarvigaste kickturnsen som går att beskåda de som görs på skimo-tävling eftersom de är optimerade för att vara så snabba som möjligt på korta skidor (vilket inte nödvändigvis översätter bra till längre skidor), men jag förstår vad du menar ;p

Här kommer ett lite längre resonemang om skidorna. Absolut kommer det funka med 177 också, det skulle funka med 160 eller 150 med, och i rätt förhållanden skulle det vara riktigt roligt att åka på också. Och det går ju inte att förneka att en mindre skida är smidigare på vägen upp (även om jag motsätter mig kickturnproblematiken ;p).

Jag tänker själv att bredden och längden på en turskida ska ställas i relation till varandra. En "vardagsturskida" på ~95 mm kör jag själv i min egen länge (jag är 180 och har 178) eftersom det är där jag anser att sweetspoten för balansen mellan lätthet att tura och åkegenskaper ligger. Vill jag börja köra ett smidigare paket för större dagar kliver jag ner i både bredd och längd, för balansen mellan hur stor del av "upplevelsen" som handlar om själva turen/röra sig i bergen vs. "tjo vad kul det är att åka utför och svänga skidor" har skiftat. Mina (nya, soon to be mounted) stordagsskidor är bara 170 långa (-10 mot jag själv), men då också 76 mm i midjan (och knall-orangea med en ill-gul bindning, det kommer så så snyggt #modemedveten). Nästa kliv ner bli race-skidor, som ju är "döda" att åka på (och för mig -20 cm i längd), och i princip allt handlar om själva grejen att röra sig runt smidigt i fjällen. Exakt hur man lägger sig i den värderingen är personlig preferens och inget annat. Min, helt subjektiva, uppfattning är att du skulle tappa för mycket åkglädje ift vad typ av skida det är på att gå nästan 10 cm kortare än du själv, varför jag anser att 185 skulle vara rätt för dig. Men i slutändan är det en preferens och ingenting annat. Jag vet folk som kör 110-skidor i -10 cm och folk som kör 80-skidor på +10 cm. De verkar alla ha ganska kul när de är ute och åker hur som ;p

Jag sällar mig till skaran som tror på 185 utifrån dina data. när du är ute i lung och ro tror jag inte den längden spelar så stor roll. du får ta lite mer tid på dig. Trilskas det och du står i mycke snö kan du väl slå ett lappkast neråt vid det tillfället i stället. Men det beror väl egentligen på som tidigare i tråden nämnts vad som ger dig mest belöning, turandet eller åkningen nerför.

På mitten köper jag, det är helt rimligt, men tailen? Jag får det inte att gå ihop, antingen så pratar vi om varandra på nåt vis eller så gör vi kickturns på två HELT olika sätt xD

Som jag gör så lyfts skida nummer två ganska rakt upp, sen sparkas den till så att tippen kommer upp mit knäet samtidigt som skidan vänds runt sig själv. Enda tillfället när tailen på skida 2 är i närheten av skida 1 är när jag tar första steget upp efter kickturnen.

Det är precis när man ska börja lyfta andra skidan. Låt mig illustrera:
kickturn.png

Det är precis när man ska börja lyfta andra skidan. Låt mig illustrera:
Visa bilaga 2111
Vi gör kickturns helt olika - i min värld ska den blå skidans tail vara vid pjäxan på den röda skidan :p Jag upplever iaf att det gör det mycket enklare att komma ut i klivet ordentligt så att det problemet (men då på den röda skidans mitt) minskar/försvinner - som bonus står man stabilare samt får bättre vinkel in i nästa spår och det är mycket lättare att lägga över vikten på den blå skidan. Men ja, det är samma typ av problematik vi snackar om i grunden!

Stämmer att jag har jobbat där tidigare, men under dom åt jag va där hade vi inte Atomic:s skidor i sortiment. Om det har ändrats nu i vinter vet jag inte, men jag tror inte det.

Tillbaka
Topp