Letar Toppturskidor! atomic backland? Armada locator?

HannaDE

Medlem
Dags för en lätt topptursetup! Kollat på atomic backland och armada locator då de ligger bra i pris. Har du åkt dem och kan säga nått om dem? Hit me med tips!
Vikt skidor ca 1200-1400 g (ca 170 cm långa) bindningar tänker jag lätta atk, kom med tips! Får gärna funka å dra ett par varv i liften med, men prio är lätt uppför.

Har du också tips på stighudar med bra glid?

Och tips om BREDA turpjukk i dammodell 😀

Dags för en lätt topptursetup! Kollat på atomic backland och armada locator då de ligger bra i pris. Har du åkt dem och kan säga nått om dem? Hit me med tips!
Vikt skidor ca 1200-1400 g (ca 170 cm långa) bindningar tänker jag lätta atk, kom med tips! Får gärna funka å dra ett par varv i liften med, men prio är lätt uppför.

Har du också tips på stighudar med bra glid?

Och tips om BREDA turpjukk i dammodell 😀
Jag skulle också titta på Völkl Rise beyond eller Black crows camox freebird. När det gäller bindning tror jag ATK crest 10 skulle kunna funka bra. Kör själv på den och den har fungerat utan problem och väger knappt något. När det gäller hudar måste jag nog säga att mina Colltex (blå, 70/30 mohair/syntet) faktiskt slår Pomoca (pro S-glide). Glider bättre och bättre lim.

Tack för svar! Völkl ser intressanta ut! Har blivit informerad av en kompis att storleken har betydelse, så lutar åt lite bredare, Armada locator 104 då de verkar funka i inbound också.
Är det någon som har erfarenhet av denna modell?

Storleken har även betydelse för uppvägen. Ska de vara rena turskidor? Eller användas liftburet också? Om rena turskidor skulle jag nog lägga mig mellan 90-100 i midjan.

Jo 50-70% tur, men vad jag läst borde Locator funka för just det. Just nu är det 100cm fluff där jag är så 100 eller 104 mm spelar som ingen roll, lika jävligt (eller härligt) på uppvägen ändå..
Mest nyfiken på om någon med erfarenhet av just locator kan säga om det är en så lekfull och rolig skida som jag hoppas eller om jag borde se mig om efter nått annat?
Kommer nog ändå kompletera med en smalare runt 95 mm senare om jag känner att det är för mkt skida. Läste att @Fatboy åker locator 104?

Eftersom du är inne på en lättare setup så rekommenderar jag som stighudar Pomoca free pro 2.0, efter att ha provat diverse hudar så är det uteslutande dessa jag använder nuförtiden. Väldigt bra glid och tillräckligt med fäste och framförallt har den låg vikt och tar extremt liten plats (då den är tunn och mjuk så därigenom är lätt att packa, eller t o m stoppa i jackficka).

Jo 50-70% tur, men vad jag läst borde Locator funka för just det. Just nu är det 100cm fluff där jag är så 100 eller 104 mm spelar som ingen roll, lika jävligt (eller härligt) på uppvägen ändå..
Mest nyfiken på om någon med erfarenhet av just locator kan säga om det är en så lekfull och rolig skida som jag hoppas eller om jag borde se mig om efter nått annat?
Kommer nog ändå kompletera med en smalare runt 95 mm senare om jag känner att det är för mkt skida. Läste att @Fatboy åker locator 104?
Locator är kul! Jag bytte från Backland 107 och Locator är mer livlig och mer lättåkt. Backland är stabilare och lite jobbigare att få runt när det är trångt. Locator tycker jag är kvick och rolig utan att bli fladdrig och instabil. Har kört Shift på mina och inte gått jättemycket men med en lättare bindning kommer det ju bli ok uppför och kul utför :)

Perfekt! Jag kör atris birdie till vardags och älskar den, och dethär låter ju som den liknar den. Vad kör du för längd? Jag tänkte 170 cm, är själv 173.
Har du gått så pass mkt tur så du kan säga om du upplever det markant tyngre och gå med en bred skida med rocker fram jämfört med en traditionellt spann?

Har tyvärr inte turat med smalare skidor så jag kan tyvärr inte bidra där. Det jag tyckte var lite jobbigt med lite bredare skidor var sttt gå på skrå på hårt underlag, blir mycket bryt på fotleden. Jag antar att det blir bättre med en lite smalare skida. Jag är 181 cm och kör 186. Om du ska ha en ganska lätt bindning och gå mycket låter väl 170 som ett bra val.

Tillbaka
Topp