Nya skidor, Atomic Pimp eller Line Prophet?

Weeder

Ny medlem
Tjaa

Jag ska nu så här sent in på sesången byta upp mig till ett riktigt par skidor..
Jag är väl rätt erfaren åkare, håller mej mest till offpist och pist, är runt 185 cm lång och väger runt 80 pannor. Jag är ute efter ett par mysiga Puder skidor som även går att åka i pist med. Just nu står det mellan Atomic Pimp 183cm
eller Line Prophet 100 179cm (eftersom 186cm inte finns?)

Någon som har erfarenhet av dessa?

Line skidorna har ju blivit utmärkt till 2008års skida så den borde ju hålla måttet?

Och Ja, jag har sökt runt på forumet men hittade inget vettigt.. Hittade något om att Line skidorna går sönder lätt? är det sant ?

Atomic skidorna hittade jag desto mindre om.. är de bra allround skidor eller mer mot freestyle??

Både 179 samt 183cm tycker jag låter rätt kort för att dom ska gå bra i puder, jag har iofs inte gjort något annat än att kika lite på måtten och åkt ett åk på ett par Prophet 100 i pisten så det är väl inte till så mycket hjälp. Men om jag skulle välja mellan dessa två skidor skulle jag nog gå på atomic fast 192cm långa.

Okej, men jag vill endå att skidorna ska va rätt lekfulla och inte kännas för lång
vilket nog ett par 190+ cm skulle göra?

Du ska nog egentligen inte lyssna på mig då jag inte har åkt skidorna men hur lekfulla dom är beror mycket på flex, skärning o.s.v. Vill du gå på en kortare skida för att det ska kännas "lekfullt" ska du kanske tänka på att kliva upp lite i bredd och välja en skida med mjukare flex. Kommer ju inte direkt att bli någon charge-skida men den lär göra jobbet i skogen.

Pimp är en kul och lekfull skida (men inget bra att köra hårt med i uppkört och bökigt före) perfekt på mindre berg, i skog och tight terräng. Har inte testat Line. Tycker du ska ha en större skida, båda alternativen är för små för dig.

Weeder sa:
Snowgod när du säger för små menar du då att dom ska vara längre än 190cm??
Ja, nästa storlek på Pimp är ju 192 och det borde vara lagom för dig. Ett par 183:or är inte lämpliga för någon som väger runt 80kg eller mer. Ska de funka utanför pisten så måste du ha lite flyt och stabilitet. Det är ju inget lok vi snackar om här, utan en lekfull skida som är lättkörd och ganska mjuk.

Jag säger som vanligt! Line Prophet 100 rockar fett!!!!!! Kan fortfarande vara en av de bäst allround skidorna jag har kört någonsin. Den är kul i både uppkörd hårt före, i pist och funkar hyggligt i puder(tyvärr så jämför jag med alltid med en renodlad puder skida så då blir det lite missvisande.) Line Prophet 100 i 186 räcker gott och väl för dig. Skulle tro att den har ungefär samma bäryta som Pimpen. Det borde stå i Fri Flyt om någon har tillgång till den.

//H

Måste hålla med om att Pimp i 183 är lite väl kort, den längre längden kommer vara mkt roligare för dig då du får mer bäryta och så får du mer stabilitet :D

line prophet 186 finns. om du inte hittar den kika efter karhu team 100 - samma skida fast med annan grafik

Tillbaka
Topp