Heliskiing i Alperna - tips?

Hej,

Vi är några stycken som tänkte testa heliskiing i Alperna (så Frankrike är väl alltså uteslutet p g a heliski-förbud) kommande säsong, allra helst som en del av en vecka på en skidort där vi bokar det övriga separat.

Någon som har några tips på orter eller t o m inte alltför dyra heliskiföretag?

Johan

I Italien vet ja men i Schweiz? Det som ligger i närheten av Andermatt/Engelberg suger pung i alla fall. I alla fall det vi flög för två år sedan

Schweiz är väl rätt kass vad gäller heli. Det FINNS, men det är väl bara ett tiotal toppar i hela landet man får flyga på.
Italien vet jag inte mycket om. Värt att kolla upp är hur många toppar varje företag får flyga till. Man vill ju helst kunna välja och vraka...

Jag hade åkt heli i riksgränsen istället, tror det kan vara väl investerade pengar då det verkar finnas stora möjligheter och få restriktioner.
Men vill man bara flyga lite helikopter så är det väl bara att klippa till på första bästa.

La Thuile i Italien.

Har sjalv lite kluven installning till heliski i Alperna. Sjalvklart kul upplevelse, men samtidigt kanns det
som att kan na samma terrang med lift/rando/hike. Personligen skulle jag investera min budget for heliski i t.ex
Kanada.

Schweiz har ett antal bolag som flyger. Utgångspunkter (som jag vet) finns i Sion/Sitten (Vallis), Interlaken, runt Disentis och i Engadin.
Ett av bolagen är iaf: http://www.air-glaciers.ch/ dom flyger till ett 10 tal toppar vad jag vet.. Topparna kan dock ändra sig mellan åren.

I Schweiz hinner du väl oftast bara ett eller 2 lyft eftersom de maste ner till en viss höjd igen för att kunna hämta upp folk. I alla fall sa i Verbier. Har en kompis som körde heli i 3 dagar i valgrisenche och det var tydligen riktigt bra http://www.heliskivalgrisenche.it/ Haller dock med JanN att skulle hellre välja att aka till Valdez eller nagot annat nordamerikansk ställe när det gäller heliskiing.

Tillbaka
Topp