Heliskiing i Sverige

FGoldwin

Medlem
Heliskiing i Sverige
Jag och några kompisar brukar göra en gemensam skidresa vart/varannat år. Förra året var toppen då vi spenderade 5 dagar i Tignes i Frankrike. Kanonåkning i alla fall 4 av 5 dagar och mycket offpist. I år blir det lite lugnade med tre dagar i Trysil.

För att toppa Tignes vill några åka till Canada och 'riktigt' offpist nästa år. För min det sticker priset i väg lite för mycket. Familj och annat att tänka på också.

Som alternativ funderar jag på heliskiing (dvs ingen lift utan helikopter i stället) i Sverige. Jag har noterat att Kittelfjäll har mycket offpist och erbjuder heliskiing. Jag har läst några trådar om Kittelfjäll - inte så positiva.

Har ni några bra tips på bra heliskiing i Sverige alternativt i Norge?
När är det bäst tiden på året att åka dit för bästa puderåkningen?

Heliskiing i Sverige
Hmm. Om jag är långväga släkt med Ingmar Bergman och har en Nikon D90 som man kan filma med räcker det?:)

Då skippar vi Norge och riktar in oss på Sverige. Vilka platser erbjuder Heliskiing?
Kittelfjäll och Riksgränsen har jag noterat. Kittelfjäll låter mer lockande i form av pris och avstånd, men det borde finnas fler.

Läste lite om Heliskiing i övriga Europa och noterade att det var förbjudet på många ställen.

Heliskiing i Sverige
Har för mig att det finns heli i Björkliden..
Kan vara värt att kolla upp. Finns några riktigt shyssta toppar däruppe.

Heliskiing i Sverige
dannedieharder sa:
Bilder från Heliski i Abisko i maj 2009.

http://flatljus.blogspot.com/2009/05/flop-flop-flop.html

Boka hos www.abiskomountainlodge.se

När det gäller Gränsen tar du kontakt genom hotellet. Jag har flugit en del där, det finns åkning för alla nivåer. Se bara till att ni är en åkmässigt jämn grupp som fyller helikoptern.

D
Vilken tid på året tycker du är bäst? Vi vill ha avancerad åkning, men inget 'värsta-som-finns'.

Heliskiing i Sverige
Hej!

Vi flög med Arcticelements från Björkliden och det var fantasktiskt bra.
Kolla med deras hemsida: www.arcticelements.se
Det finns även en kort film från denna resa på min sida.
(detta åk gjordes i Tarfala, Kebnekaiseorådet. det man ser är ca 1/6 av det totala åket...:))

Heliskiing i Sverige
FGoldwin sa:
dannedieharder sa:
Bilder från Heliski i Abisko i maj 2009.

http://flatljus.blogspot.com/2009/05/flop-flop-flop.html

Boka hos www.abiskomountainlodge.se

När det gäller Gränsen tar du kontakt genom hotellet. Jag har flugit en del där, det finns åkning för alla nivåer. Se bara till att ni är en åkmässigt jämn grupp som fyller helikoptern.

D
Vilken tid på året tycker du är bäst? Vi vill ha avancerad åkning, men inget 'värsta-som-finns'.
Mitten på April är klart bästa tiden, kallsnö, hyfsat stabilt väder och längre dagar.
Slutet April-början Maj kan vara sjukt bra men då finns risken att det blir lite slaskigt före.

Som sagt, åkning finns för alla kategorier åkare men det är viktigt att göra klart med guiden innan, så att han vet vad det är för åkning man vill åt.

Heliskiing i Sverige
CustomX sa:
Andreas på mountainguide är grym, ring honom och snacka lite, Heli i Riksgränsen är grymt mkt pga den unika och underbara miljön. http://www.mountainguide.se/default2.asp?Id=31&languageId=46

Gör det, är värt varenda krona!!
För dryga 40.000 kr + resan och 7 dagars åkning får det verkligen vara värt det. Mina kompisar hade som förslag Canada och jag tror att priset hamnade runt 25.000 för 8 dagar totalt och 5 åkdagar. Jag backade lite på det förslaget eftersom jag tyckte det var för dyrt. Tanken var att hitta något billigare.

Riksgränsen 3 dagar och ca 20.000 kr + resan jämfört med 5 dagar i Canada för 25.000 så tror jag att Canada smäller högre.
I Canada-alternativet är det ingen Heliski med och mycket är fixat på egen hand.

Heliskiing i Sverige
Hej,

Jag vet inte vad du läst om Kittelfjäll tidigare och vad de som skrev upplevde som negativt. Jag har faktiskt bara gott att säga om Kittelfjäll och har tillbringat påsken där de senaste tre åren.

Kittelfjäll är ett enkelt ställe i den bemärkelsen att det inte liknar en Skistar anläggning. Du har inga flashiga butiker eller restauranger, fokus ligger helt och hållet på skidåkningen.

Du kan bo på enkelt hotell eller hyra en stuga (både enklare och finare standard). Vi har åkt i stora grupper och bokat stuga via Kittelparken alla tre åren och har varit mycket nöjda.

Så för att gilla Kittelfjäll ska du vara där för att åka skidor. Två pistade backar är allt, resten är off-pist. Heliskiingen är billigast i europa (sägs det...) och jag har upplevt den som skoj och en underbar naturupplevelse. Både pilot och guider har jag upplevt som professionella. Däremot erbjuder ju inte Kittelfjäll några långa monsteråk, men för att vara i Sverige väldigt bra.

Kittelfjäll är överlag lite "Vilda Västern" och med det menar jag att allt inte känns hypermodernt eller planerat in i minst detalj, men det är också en del av charmen. Åker du med ett gäng grabbar vågar jag lova en kul resa!

Heliskiing i Sverige
Kalle74 sa:
Hej,

Jag vet inte vad du läst om Kittelfjäll tidigare och vad de som skrev upplevde som negativt. Jag har faktiskt bara gott att säga om Kittelfjäll och har tillbringat påsken där de senaste tre åren.

Kittelfjäll är ett enkelt ställe i den bemärkelsen att det inte liknar en Skistar anläggning. Du har inga flashiga butiker eller restauranger, fokus ligger helt och hållet på skidåkningen.

Du kan bo på enkelt hotell eller hyra en stuga (både enklare och finare standard). Vi har åkt i stora grupper och bokat stuga via Kittelparken alla tre åren och har varit mycket nöjda.

Så för att gilla Kittelfjäll ska du vara där för att åka skidor. Två pistade backar är allt, resten är off-pist. Heliskiingen är billigast i europa (sägs det...) och jag har upplevt den som skoj och en underbar naturupplevelse. Både pilot och guider har jag upplevt som professionella. Däremot erbjuder ju inte Kittelfjäll några långa monsteråk, men för att vara i Sverige väldigt bra.

Kittelfjäll är överlag lite "Vilda Västern" och med det menar jag att allt inte känns hypermodernt eller planerat in i minst detalj, men det är också en del av charmen. Åker du med ett gäng grabbar vågar jag lova en kul resa!
Tack för den positiva informationen. Jag tycker Kittelfjäll verkar helt rätt. Den som skrev om negativt verkade ha max oflyt helt enkelt.
Är April rätt månad att åka dit om man ser till vädret? och även till hur mycket folk det är?

Heliskiing i Sverige
Kebnakaise

Ett annat alternativ är även topptursvarianten som bör göras i maj i området Sunnmørsalperna, samt i området kring Romsdalen i Norge.

Heliskiing i Sverige
FGoldwin sa:
...Mina kompisar hade som förslag Canada och jag tror att priset hamnade runt 25.000 för 8 dagar totalt och 5 åkdagar. Jag backade lite på det förslaget eftersom jag tyckte det var för dyrt. Tanken var att hitta något billigare.
25000 för 5 skiddagar är helt åt helvete om ni inte tänkt bo på typ Banff Springs och åka limo överallt, det är 5000kr per skiddag, jag vet inte vad ni förväntar er av Kanada men det är absolut inte värt 3-4 ggr pengarna jämfört med Alperna

Heliskiing i Sverige
Jag har åkt med Anders i Abisko, http://www.arcticguides.com/, flera gånger. Om man fyller helikoptern och kör hela dagar så har man chans till åkning i världsklass till rimligt pris. Mycket seriös säkerhet. En helikopterdag kostar drygt 30000 och då ryms 5 pers. Rekommenderas starkt.

Har åkt helikopter i området i mars, april och maj och fått åka bra snö alla gånger.

Senast ändrad:
Heliskiing i Sverige
Hej, jag undrar en sak: Har du tänkt något ställe där man kan få ok liftburen skidåkning som toppas med några helikopterlyft, eller har du tänkt att ni bara ska åka helikopter under hela vistelsen? Om det är det senare alternativet lär det ju dra iväg i pris, oavsett vart ni åker.

Om man vill ha riktigt mäktiga och prisvärda upplevelser av orörd snö i skanderna (som vår och norrmännens bergskedja väl heter...?) vill även jag slå ett slag för att topptura. Gör det i stället vetja!

Heliskiing i Sverige
vflygare sa:
Hej, jag undrar en sak: Har du tänkt något ställe där man kan få ok liftburen skidåkning som toppas med några helikopterlyft, eller har du tänkt att ni bara ska åka helikopter under hela vistelsen? Om det är det senare alternativet lär det ju dra iväg i pris, oavsett vart ni åker.

Om man vill ha riktigt mäktiga och prisvärda upplevelser av orörd snö i skanderna (som vår och norrmännens bergskedja väl heter...?) vill även jag slå ett slag för att topptura. Gör det i stället vetja!
Tanken är att blanda liftburen åkning med Heliski. Mängden av det ena och det andra för väl styras av priset, väder och upplevelsen.
Nu är jag lite osäker på vad topptura är, men om det är att åka skidor upp och ner över fjället så går det bort. Jag åker enbart snowboard.

Heliskiing i Sverige
SSyk sa:
Jag har åkt med Anders i Abisko, http://www.arcticguides.com/, flera gånger. Om man fyller helikoptern och kör hela dagar så har man chans till åkning i världsklass till rimligt pris. Mycket seriös säkerhet. En helikopterdag kostar drygt 30000 och då ryms 5 pers. Rekommenderas starkt.

Har åkt helikopter i området i mars, april och maj och fått åka bra snö alla gånger.
Seriöst och bra intryck från hemsidan. Hittade inte riktigt var basen var och vilken typ av liftåkning som fanns däromkring.

Heliskiing i Sverige
FGoldwin sa:
Kalle74 sa:
Hej,

Tack för den positiva informationen. Jag tycker Kittelfjäll verkar helt rätt. Den som skrev om negativt verkade ha max oflyt helt enkelt.
Är April rätt månad att åka dit om man ser till vädret? och även till hur mycket folk det är?
Jag har inte upplevt att mängden folk har varit något större problem något år jag varit där, trots att det bara finns två släpliftar. Så, det behöver du inte oroa dig för! :) När det gäller vädret så varierar det ju från år till år och påsken ligger ju väldigt sent 2011 (tror jag). Jag tror därför att det finns risk för att förhållandena inte är de bästa om du åker en bra bit in i april. Vi har haft hygglig tur de gånger jag åkt, men trots det så var sista dagen vi var där under påsken 2009 förmodligen en av säsongens sista då snön smälte snabbt och släppte fram jord och sten under. För att få garanterat bra förhållanden bör man nog åka senast runt månadsskiftet mars/april.

Generellt när det gäller heliskiing, så måste man ju ha lite flyt med vädret. För mycket snö, vind eller dimma gör ju att flygningarna helt ställs in, vilket gör Kittelfjäll så bra eftersom du har så mycket off-pist alternativ direkt från liften. Med det sagt så har vi alltid fått flyga helikopter när jag varit där, även om enstaka dagar har haft inställda flygningar.

Heliskiing i Sverige
JL76 sa:
FGoldwin sa:
...Mina kompisar hade som förslag Canada och jag tror att priset hamnade runt 25.000 för 8 dagar totalt och 5 åkdagar. Jag backade lite på det förslaget eftersom jag tyckte det var för dyrt. Tanken var att hitta något billigare.
25000 för 5 skiddagar är helt åt helvete om ni inte tänkt bo på typ Banff Springs och åka limo överallt, det är 5000kr per skiddag, jag vet inte vad ni förväntar er av Kanada men det är absolut inte värt 3-4 ggr pengarna jämfört med Alperna
Nu vet jag inte exakt vad som är inkluderat i den budgeten, men jag misstänker att det var resa, boende och liftkort. Det var mina kompisar som räknade fram den.
Vi åkte skidor 5 dagar i Tignes förra året och då gick resa (Ryanair och hyrbil), boende, liftkort på dryga 10.000 kr.
Tänkte väl att Heliski-äventyret skulle hamna under 15.000kr för 3-5 dagars åkning. Kruxet är att resorna i Sverige är tokdyra.

Heliskiing i Sverige
Inte för att det är heliski, men jag såg att dom har börjat med catskiing i Åre i vinter, prisvärt alternativ för alla som vill åka mycket offpist tycker jag. Jag testade det i Borgafjäll förra året och jag kommer garanterat att testa det i Åre i vinter!

JH

Heliskiing i Sverige
skibigger sa:
Inte för att det är heliski, men jag såg att dom har börjat med catskiing i Åre i vinter, prisvärt alternativ för alla som vill åka mycket offpist tycker jag. Jag testade det i Borgafjäll förra året och jag kommer garanterat att testa det i Åre i vinter!

JH
Intressant. Hur ser upplägget ut?
Hinner Snowcat'en med när man åker neråt eller blir det mycket väntan?

Heliskiing i Sverige
FGoldwin sa:
skibigger sa:

JH
I Borgafjäll funkade det finfint, vist fick man vänta i bland, men det är ganska stressfritt åkande som gäller.

Heliskiing i Sverige
FGoldwin sa:
skibigger sa:

JH
I Funäs som jag skrev här ovan har du både catskiing och Heliskiing. Kolla in på länken jag hänvisade till och skriv och fråga Fredrik angående alla dina frågor.

Heliskiing i Sverige
FGoldwin sa:
Seriöst och bra intryck från hemsidan. Hittade inte riktigt var basen var och vilken typ av liftåkning som fanns däromkring.
Basen finns i Abisko och där finns ju bara en mycket långsam lift, men de kan hämta i Björkliden eller Riksgränsen.

Heliskiing i Sverige
Jag har kontaktat Kittelfjäll för lite mer information och priser.
Just nu är det budgetvarianten med
- tåg till Stockholm
- Buss till Kittelfjäll
- Guide dag 1 i backen
- Heliski dag 2 och
- Fri åkning dag 3
- Buss och Tåg hem igen.
Lite beroende på vädret när Heliski nyttjas.

Heliskiing i Sverige
FGoldwin sa:
För dryga 40.000 kr + resan och 7 dagars åkning får det verkligen vara värt det. Mina kompisar hade som förslag Canada och jag tror att priset hamnade runt 25.000 för 8 dagar totalt och 5 åkdagar. Jag backade lite på det förslaget eftersom jag tyckte det var för dyrt. Tanken var att hitta något billigare.

Riksgränsen 3 dagar och ca 20.000 kr + resan jämfört med 5 dagar i Canada för 25.000 så tror jag att Canada smäller högre.
I Canada-alternativet är det ingen Heliski med och mycket är fixat på egen hand.
Tycker du läste in lite saker som jag inte skrev...

Resa till riksgränsen fixar du ju enklast själv så klart, boka flyg och boende själv så kommer du undan billigt. helikoptern bokar ni sedan separat se nedan prislista, kommer inte haman på 40 000. vilket jag aldrig skrev utan tipsade bara om en bra aktör.

Prislista Topplyft Heliski Riksgränsen 2011
Samtliga priser är per person i grupp om 5 personer.

Antal toppar Område Tid Pris
1 topp Riksgränsen 1,5 h 1550Kr
3 toppar Riksgränsen 2 h 2550Kr
5 toppar Riksgränsen 3 h 3750Kr

3 toppar Kåtotjåkka 2 h 3100Kr
5 toppar Kåtotjåkka 3 h 4200Kr

1 topp Kebnekaise 2 h 3500Kr
5 toppar Kebnekaise 4 h 5500Kr

Heli ski i midnatssol, 3 toppar
(från torsdag 13 Maj) Riksgränsen 2 h 2950Kr

smakar det så kostar det, lycka till!

ps. ska för övrigt själv en sväng både till Kanada och Riksgränsen i År..

Tillbaka
Topp