Heliskiing några bra förslag på plats och guide?

Johan555

Ny medlem
Tjena!
Tänkte ta mig ut på Helikopter tur nästa säsong, nån som har lite tips o råd om plats, guide och priser?
tack för svar.

Bra priser har jag för mig att dom har i Kittelfjäll, Åkte där i februari och fick 3 lyft för 1695:-.
Skulle klart rekomendera det, men krävs att det finns gott om snö, när vi åkte var det vindpinat ner till trädgränsen...

Om jag skulle lagt pengar på heli skulle jag antingen gjort det i abisko/björkliden/gränsen-området eller nordamerika. Att spendera pengar på heli i alperna är mer eller mindre som att elda upp pengarna enligt mig...

Nojlas sa:
Om jag skulle lagt pengar på heli skulle jag antingen gjort det i abisko/björkliden/gränsen-området eller nordamerika. Att spendera pengar på heli i alperna är mer eller mindre som att elda upp pengarna enligt mig...
Nu råkar jag alltid åka till naturreservat (flygförbud) när jag åker till alperna men nog måste det kunna vara värt heli i alperna annars. Om man bara åker en vecka och det snöade veckan innan så tror jag nog att en heli-dag kan öka mängden minnesvärda höjdmeter med nästan 100%. Men nordamerika eller någonstans exotisk är väl bäst.

Heli i Sarek vore fint och hemskt beroende på hur man ser det...

Stafal vid Gressoney (guide monterosa) är prisvärt, Zermatt är prisvärt. Allt beror förstas pa "vader och vind".

Uzbekistan är ett alternativ. Billigt, men när vi var där förra året så kunde vi bara flyga 2 av 5 inplanerade dagar (väder) och det var tydligen ganska normalt. Skidåkningen när man inte kunde flyga var inte mycket att stå efter.

Georigen (Gudari) var mycket bra när jag var där, men har blivit dyrare de sista åren. Där fanns bra liftburen åkning när det inte gick att flyga.

Sen är Abisko/Björkliden/Riksgränsen faktiskt prisvärt om man lyckas få ihop fem åkare så att man kan ha helikoptern hela dagen. Konstnaden blir drygt 6000 kr per man. Vi har som mest hunnit med 16 lyft (i närområdet). Åker man till kebne blir det lite färre åk. Riktigt bra åkning.

Senast ändrad:
Iller sa:
Nojlas sa:
Nu råkar jag alltid åka till naturreservat (flygförbud) när jag åker till alperna men nog måste det kunna vara värt heli i alperna annars. Om man bara åker en vecka och det snöade veckan innan så tror jag nog att en heli-dag kan öka mängden minnesvärda höjdmeter med nästan 100%. Men nordamerika eller någonstans exotisk är väl bäst.

Heli i Sarek vore fint och hemskt beroende på hur man ser det...
Är vad jag vet väldigt sällan man har så stora valmöjligheter av olika toppar i alperna? Oftast bara en eller två vad jag har erfarit. Men jag har inte varit runt och frågat på samtliga företag i europa, så det kanske är något att lägga stålar på.
Men som sagt, av egna erfarenheter skulle jag bara välja det på tidigare nämnda platser. I norrland för att det ger en helt annan typ av åkning här uppe, som jag inte riktigt finner i systemen, och för att det kan vara relativt prisvärt.
I nordamerika för att... behöver jag förklara? :D
I alperna finns ca en miljard småorter där alla åker pisten hela säsongen och pudret ligger orört hela vintern om man bara kommer 100m bort från pisten. Här finns liftar i alla väderstreck och ofta olika höjd att åka på ,så det går alltid att hitta något skoj.
Därför resonerar jag så. Men det är ju bara jag det...

Jag har flugit både i Monte Rosa , Verbier, La Tuile och Val Grischense. Enligt min erfarenhet är Monte Rosa det sämsta alternativet. Val Grischense och Verbier klart bäst. Men allt är ju dyrt. Prisvärt beror ju på väder och snö

Har någon provat Heli i Funäsdalen, hur är det? Det är ju praktiskt när det är lite närmare.
Men om vi nu pratar om andra sidan Atlanten så är det inte fel med CAT-skiing, åkte i Canada i feb. betalade 400 CAD för en dag inkl skatter.
Tror att det kan vara billigare oxå om man får de sista platserna, de annonserar ut restplatser på hemsidorna dagarna innan.
Men risken finns att åknivån inte stämmer i gruppen, men vi fyllde hela CATen då behöver man inte oroa sig.
En fördel är att CATen är opåverkad av vädret, för en heli måste det vara flygbart.
Vet någon hur utbrett CAT-skiing är i Alperna, jag har aldrig sett någon annonsera om det?

I Sverige är ju heliskiing i Hemavan ett hett alternativ. Har inte gjort det själv, men har åkt skidor i både Tärnaby och Hemavan och vet att det är ofta fin snökvalitet här och fina fjäll.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp