Hemagjord konstsnö :D

man kan ju testa att sätta en vattenslang med vattenspridare på balkongen och spruta uppåt. ska testa nån kväll/natt

Jag provade med sån här ''fönsterputs'' sak eller vad man kallar det.

Det funkade i alla fall.

Typ sån här.

images

OwetZ sa:
Kan bli lite svårt med tanke på att en riktigt snökanon har en atomizer och en kompressor. Atomizern har elvärme som håller plusgrader i den. Det finns 360 munstycken annars kommer den att frysa sönder. Det finns även en kompressor som kyler ner vattenpartiklarna till mycket låg temperatur, sedan leds det till atomizern. Där bildas ispartiklar som från munstyckena sedan blir snö.
En kompressor höjer trycket på ämnen som är i gasform (vattenånga), för att höja trycket på ett ämne tillförs energi vilket medför en temperaturökning. Om man därimot "Flashar"/sänker trycket frigörs energi och temperaturen på mediet sjunker.

1. Om du skall höja trycket på flytande vatten används en pump.
2. En kompressor kyler ingenting utan tvärt om, höjer.
3. Det finns snökanoner med bara ett munstycke.

Hälsningar från kemisten

Är det bara kallt ute så e d bara till o ta en stor kanna med varmt vatten o kasta upp i luften så kommer det snöa ner små iskristaller. vill ni ha mkt snö så får ni åka till IKEA o köpa många kannor, annars går det inte.

det är faktist sant... om du kastar upp en kopp kaffe i luften när det är svinkallt så blir det kaffe-snö

Senast ändrad:
Jag testade att köra med högtryckstvätt rakt upp i luften förra året. Det var kanske 10 grader kallt och det som landade blev inte snö, det blev mer som is/frost. Fast visst funkar det att åka på. Något som jag upptäckte var att om man sprutar med högtryckssprutan på ett hopp som är helt löst och väntar nån timme, så är det stenhårt sen! Fast detta kräver ju dock att det är ganska kallt.

hola

MartinT sa:
Jag testade att köra med högtryckstvätt rakt upp i luften förra året. Det var kanske 10 grader kallt och det som landade blev inte snö, det blev mer som is/frost. Fast visst funkar det att åka på. Något som jag upptäckte var att om man sprutar med högtryckssprutan på ett hopp som är helt löst och väntar nån timme, så är det stenhårt sen! Fast detta kräver ju dock att det är ganska kallt.

hola
Det behöver inte vara jätte kallt. Det räcker med en minus och att snön som redan finns är torr. Jag åkte i våran hemmabacke igår och hittade en rail som någon sågat ned någonstans, den railen satte jag fast i backen med hjälp utav ett spett att göra hål i snön och sedan hällde jag på vatten och den satt som i berg en halvtimme efteråt. Sedan hällde jag också vatten på kickern och den blev också stenhård. Så resultatet blev som bäst en 5/0 till baksides 180 ut.

bara du har ett bra munstycke som du kan ställa in själv hur du vill ha det. om de funkar o blåsa såpbubblor som fryser till is i luften när de e minus ute bär ju de me funka.

Storlien sa:
Det funkar med kärchers T-raser (terasstvättare)
hur mycket snö får du per timme och vilken kvalite blir det på snön? (och vid vilken temperatur har du testat?)
låter ju helt klart som något vettigt att göra då vädret i sverige är så otroligt f****t nu för tiden.

HannesK sa:
Funkar det att använda vattenslagnen och göra hemmagjord konstsnö? om man sätter tummen på så att vattendropparna fördelar sig till mycket små partiklar? Någon som har testat?

Finns det något annat sätt att göra snö på?

MVH Hannes K
Det är omöjligt med en enkel vattenslang, iaf i snötillverkning x)
jag har ganska stor erfarenhet av detta och jag rekommenderar (om du vill) att kolla in mina ritningar på en kompressordriven snökanon på länk; https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=41466&p=1#r376244

Det är också omöjligt att tillverka snö med högtryckstvätt.
Så snälla alla andra, sluta för i helvete undra, jag lovar det är MYCKET effektivare att bygga en kompressordriven snökanon. "just saying"

crewthirteen sa:
man kan ju testa att sätta en vattenslang med vattenspridare på balkongen och spruta uppåt. ska testa nån kväll/natt
precis.. vore fett och bara kunna koppla på vattenspridar-munstycket till högtryckstvätten och till 8-bar's-kompressorn...:D hahahahahh

Senast ändrad:
jag byggde en i vintras med lite munstycken å skit som kopplades till kompressorn. provade den när det var -15. men det blev bara som väldigt blöt snö. men det var nog för att vattnet var för varmt (+10 ungefär). man måste ha rigtigt kallt vatten för att det ska funka.

jag har gjort snö med högtryckstvätt, ja sprutade uppåt och blåste med kompressor på strålen samtidigt.
det blir faktiskt rätt snabbt snö!

Onordling sa:
jag byggde en i vintras med lite munstycken å skit som kopplades till kompressorn. provade den när det var -15. men det blev bara som väldigt blöt snö. men det var nog för att vattnet var för varmt (+10 ungefär). man måste ha rigtigt kallt vatten för att det ska funka.
Haha, nej då. Du kan ha vattentemperaturer på upp till 20+ när du gör snö. Har inte så mycket med det att göra. Undrar vad du kokat ihop egentligen, -15 och du får blöt snö, jisses...

Anal-Og sa:
jag har gjort snö med högtryckstvätt, ja sprutade uppåt och blåste med kompressor på strålen samtidigt.
det blir faktiskt rätt snabbt snö!
Och du stod kanske där i vad, 10 minuter? Tills dina armar typ pajjade och du fick stänga av allt. Det jag menar är att om folk går efter dom planerna som jag lagt upp (nu är inte dom speciellt uppdaterade, och inte speciellt bra) men det är ändå bättre att han snökanon som du kan använda i -0 sträcket som sitter fast vid något som man kan ha på hur länge som helst. Det är inte så svårt, säg till om det är något speciellt du behöver hjälp med att förstå.

Tillbaka
Topp