Hemmavideo

Bombero

Ny medlem
Hemmavideo
Är det någon som vet hur man kan få in film från videokameran till datorn (ingen digital kamera)?? Har hört att det skall gå.... Vill gärna oxå ha tips på något bra redigerings progg som jag kan använda för att skapa den ultimata hemma-bräd-filmen...

Hemmavideo
Du kan använda firewire om du har ett sånt kort i datorn ( kostar ca 1000kr) fråga din närmaste datahandlare om kablar mm. Ett redigerings program av bra kvalitet är ju inte att tänka på ifall du inte ska sälja filmen, finns nog massa program på internet där du iallafall kan lägga på musik, kanske tillochmed Windows Movie Maker funkar (gratis)

Hemmavideo
Kanske kan funka om man har ett grafikkort med tv in/ut?
Är inte säker på det men ang redigerings program så finns det många bra program att ladda ner, inte så lagligt men du sparar ju ett antal tusenlappar, kolla efter "Adobe Premier" på Direct Connect.

Hemmavideo
Det absolut proffsigaste redigeringsprogrammet med de flesta effekter och möjligheter är Avid, kan vara lite svårt att få tag på men har du en kompis som jobbar med video är det bara att trakassera honom. Men andra program som också funkar och är betydligt lättare att få tag på är Premiere och Final Cut. Om du vill ha snygga texter, animationer, färgkorrigering osv kan du använda After Effects.
//jossan

Hemmavideo
Mitt tips är att du köper ett analogt videokort till din dator där det följer med ett enkelt redigeringsprogram, det är enklaste vägen, glöm att köra avid på din pc, då behöver du för dyra videokort och det finns ingen anledning, om du vill använda något med möjlighet till färgkorr och slowmo etc och bra möjligheter så ladda hem premiere, final cut pro fnukar bara på macintosh och det tjänar du bara på att köra om du har en digital kamera med dv ut.

Men PC och enkel nivå, köp analogt videokort med redigeringsprogram.

Mvh David

Hemmavideo
Notera "ingen digital kamera". Firewire är alltså ingen lösning. Enda sättet är att använda ett kort med video in och köra capture.

Hemmavideo
Det finns ett redigeringsprogram som heter Pinnacle studio deluxe, där följer det med ett kort av noget slag som du kan kan koppla in analog video med rätt bra programvara ocksa.... det är bara att det är lite dyrt ca 5000 kr så jag hade hellre köpt en digitalkamera + ett billigare program (pinnacle har billigare program som man kan redigera digital video med)

Hemmavideo
På frågan om Ti200.

Kolla om det finns en videoingång. Rent fysiskt alltså, baktill på kortet.

Rent allmänt brukar videoingångar på Nvidias kort vara ganska dåliga. I alla fall visar mina erfarenheter detta.
De kort med video in brukar ha tillägget Deluxe efter modellbeteckningen tror jag.

Hemmavideo
Säger som tidigare, att du kan om du har 1394 portar, låna/hyra en DV kamera med analog ingång och sedan rippa dina klipp den vägen. Har inte provat så dyra analoga kort, men tycker att dom flesta är ganska mediokra och har fått klart bättre resultat med DV kamera.

Kameror som jag testat detta med är PC101`an och XM2an, men det finns betyfligt billigare varianter som har analog ingång... Vad gäller redigeringsprogram så har jag ingen koll alls, men har använt Såväl Pinnacle som Premiere tidigare, pinnacle är skitenkelt att använda och helt ok... Inget proffsprogram, men duger att köra skidfilm med...

Hemmavideo
Grafikkort med videoingång brukar vara riktigt sunkiga på att grabba video! Så köp ett billigt videograbberkort istället!

Och vill ni ha ett program som har allt så skippa avid, då är det Inferno och Fire som gäller...

Hemmavideo
Jag köpte ett Pinnacle tv-kort med video-in för 500kr. Fungerar bra att spela in både ifrån digitalkamera och videokamera.

Snödjup

Tillbaka
Topp