Hemsedal Säsongen 12/13

maraboue

Ny medlem
Hemsedal Säsongen 12/13
Nån som ska upp dit och jobba nu denna säsong.

Har ni vart där innan och vart ska ni jobba?

Vilka är ni och hur kassa är ni på skidor ?

Diskutera

Hemsedal Säsongen 12/13
Jag och en kille ska upp :D

Va där en vecka 2011, de va livet. Vi ska jobba på IDP. du? Ska på i Såta också. blir nog kul

Vi är sköna, och vi är väl helt okej på skidor skulle jag tro.

Senast ändrad:
Hemsedal Säsongen 12/13
Jag och en tjejkompis ska också upp dit och jobba för IDP i vinter ! :)

Väntar på att dom ska skicka papperna och välkomsbrevet så man vet vad man ska ha med dig haha
Jag är helt okej på skidor inte för att skryta, när ska ni åka upp och var ifrån ?

Senast ändrad:
Hemsedal Säsongen 12/13
Funderar på att åka upp som en forever alone några veckor bara för å softa, kanske med en polare. Kan man hyra in sig hos någon som är där å knegar med en madrass på golvet? :D

Hemsedal Säsongen 12/13
Å! Jag och en kompis ska också jobba för Idp och bo på Såta! har hört att det inte är så fräsha bostäder, någon som vet? Ni som ska jobba på idp, ska ni ha andra jobb utöver städjobbet för att få allt att gå ihop? :)

Hemsedal Säsongen 12/13
Tjena!
Har inte fått reda på vart vi ska bo men antar också att de blir såta? Huvudsaken där finns en go säng och värme sen klarar man sig :)
Jag har inte kollat på andra jobb men jag och min kompis snackade om att man kanske kan hitta något litet jobb när man är där uppe om man är rädd att pengarna inte räcker :) Sen ska man ha ett "startkapital" med sig eftersom lönen kommer vara innestående.

Hur gamla är ni och hur ska ni ta er upp? :)

Hemsedal Säsongen 12/13
Vi är 18 och 19! Tänkte nog försöka få skjuts men annars kollektivt! Ingen har körkort! Hur kommer ni upp? :) och hur gamla?

Jag har bara hört dåligt om Såta och skulle egentligen vilja bo i kollektiv, men som du säger- en säng är huvudsaken! Och det verkar mysigt med korridor som jag tror det är :)

Det kanske är klokt! Jag funderar på om man kan gå runt på det hela! Det som verkar tråkigt med IDP är ju att man missar allt helgliv, och det är typ då alla fester och allt socialt är verkar det som :) Men å andra sidan massa grymt tid för skidåkning!

Hemsedal Säsongen 12/13
Vi båda är 19 år gamla och kommer från Helsingborg var kommer ni ifrån? :)

vi har inte heller något körkort så vi ska kolla upp tåg eller bussar om man inte kan åka bil upp. Ja jag har försökt kolla lite om de och de verkar va sunkigt, och lite sådär.. hur "centralt" såta ligger hade ja velat veta haha.
Tror inte man missar allt helgliv, man jobbar ju inte hela natten ;) annars får vi lösa de på andra vis!

Kan nog bli bra om man är ett härligt gäng som bor ihop där för då blir allt bättre. Var på intervju i Göteborg och de lät som att man kommer få riktigt bra rabatt på liftkortet :) har ni tänkt ngt ang telefon, internet osv? Första gången jag gör något sånt här så har noll koll haha.

Har ni fått hem "kontraktet" och välkomsbrevet ? :D

Hemsedal Säsongen 12/13
Tittiii sa:
Tjena!
Har inte fått reda på vart vi ska bo men antar också att de blir såta? Huvudsaken där finns en go säng och värme sen klarar man sig :)
Jag har inte kollat på andra jobb men jag och min kompis snackade om att man kanske kan hitta något litet jobb när man är där uppe om man är rädd att pengarna inte räcker :) Sen ska man ha ett "startkapital" med sig eftersom lönen kommer vara innestående.

Hur gamla är ni och hur ska ni ta er upp? :)
Dåså! Då har ni plats för en, alternativt 2 på en luftmadrass (eller 2 madrasser, delar inte säng med han om jag inte måste :D )

Förövrigt så tror jag ni som bor på såta har ett litet internetrum ni kan sätta i er gratis, dock når inte de till rummet vad jag vet.

Hemsedal Säsongen 12/13
Vi är från Göteborg :) Jo, men man kan ju börja med Såta och om det verkligen suger kan man ju leta annat. Läste en blogg om några killar som bodde i kollektiv i ett hus i Hemsedal, verkade sjukt nice!

Nej ingenting :/ Känns som att man borde börja kolla på sånt nu alltså! Jag är så rädd att jag ska sakna allt hemma så har nog inte riktigt börjat förbreda mig, men sånt borde man nog fixa ja! Det löser sig kanske när man är där!

Jo men precis, vi får ha egna episka veckofester annars haha :)

Inte ännu! Har du? Verkar det trevligt? :)

Hemsedal Säsongen 12/13
Gött, älskar Göteborg! haha

Ja, de kan man ju faktiskt. ju fler ju billigare blir det också om man delar. Men man kan ju ge såta en chans :)

Jag är skitnervös över allt jag behöver ha med mig för att klara mig, de är ju inte att man är på semester en vecka så man klarar sig utan saker man glömt utan man måste ha typ hårfön och såna smågrejer man inte tänker på ! vi tänkte även bunkra upp med pasta, konservmat osv sånt som håller sig så kanske man kan spara in lite pengar på de :) har ni tänkt "höra av er" till skatteverket i Sverige osv? Man ska ju ha norskt personnummer osv för att kunna få in lön osv :)

Nej har inte fått de, går och väntar på de så man vet va man ska packa ! :D

Hemsedal Säsongen 12/13
Haha gött! Jo go stad :)

Sant!

Åh vad skönt att höra! Jag med! Känns som att jag kommer sakna familj och vänner så mycket också! Men det kanske det är värt, och man kan ju ganska lätt hälsa på. Ah låter som en plan! Jag funderar på att åka till Ullared och köpa massa mat haha!

Åh. Inte ens tänkt på men det borde man nog verkligen göra. Sånt är så himla svårt ahh! Men det är nog dags att göra det. Typ nu.

Å nice, jag med!

Känns lite jobbigt att frakta allt via tåg/buss. Alla skidor och kläder/mat/saker för ett halvår!

Hemsedal Säsongen 12/13
Absolut, speciellt att man inte är hemma över julen ;/ men men, man klarar sig nog julafton kommer ju igen :p Vi sa de med, att vi drar en runda till ullared och köper nödvändiga saker :)

Ja, känner mig tvungen att ta tag i allt men de är så svårt att börja ! Har med funderat på de, så jäkla tungt med skidor, pjäxor och minst två resväskor haha. Skitkul att nån skrev så man vet om de är några roliga som ska upp, detta forum verkade ganska dött innan.. haha :D

Hemsedal Säsongen 12/13
Jo! Alla är ju i samma situation så jag tänker att man får ha egen julafton!
ELler hur! Billigt och bra. Känns ovärt att lägga den relativt lilla lön vi får på mat!

Jaa! Om man dessutom måste byta buss kommer det bli svårt... Men allt löser sig! Får väl lifta om det skiter sig haha :)

Ja! Jo kände samma! Har försökt googla och kolla efter grupper på fb osv men det känns oaktivt överallt. Men nu är vi ju fyra stycken iallafall :)

Hemsedal Säsongen 12/13
Ja, tänkte på de med :) får vi styra upp, packa ner lite glitter så man kan slänga på nån gran haha!

Måste ta och kolla upp hur man ska ta sig dit, vi måste va där senast den 10 december. Tänk på att man inte får ha mycket alkohol med sig, om vi ens får de för vi är ju inte 20 år än.. haha Men adda mig gärna på facebook om du vill så kan alla fyra snacka ? :) http://www.facebook.com/titti.scottcarlsson

Hemsedal Säsongen 12/13
Tittiii sa:
Haha, får man göra så då? Kan väl tänka på saken MeXii :) har du varit där innan då?
Är där minst 4 weekends varje säsong :) Får och får, vad ska dom säga? "Nej! Ni får inte ha vänner på rummet!" Vi är ju bästa vänner, vet du väll?

Kommer förövrigt också från Göteborg, så det är ju som hittat ;)

Hemsedal Säsongen 12/13
MeXii sa:
Tittiii sa:
Haha, får man göra så då? Kan väl tänka på saken MeXii :) har du varit där innan då?
Är där minst 4 weekends varje säsong :) Får och får, vad ska dom säga? "Nej! Ni får inte ha vänner på rummet!" Vi är ju bästa vänner, vet du väll?

aha, nä måste ja ha missat de du ;) härligt ju! vem är du bästa kompis?

Senast ändrad:
Hemsedal Säsongen 12/13
Tittiii sa:
MeXii sa:
Tittiii sa:

aha, nä måste ja ha missat de du ;) härligt ju! vem är du bästa kompis?
Ha! Skojare där, både du och jag vet att jag är en 20 årig gosse från Göteborg som älskar att sova om dagarna! Så det behöver jag ju inte säga, best friends 4 ever..

Sen gillar jag mysiga hemmakvällar, långa skogspromenader och även ballet. Men även det visste du ju, givetvis.

Även väldigt bra på att städa, så tycker verkligen du ska tänka över möjligheterna på en extra luftmadrass på rummet ;)

Hemsedal Säsongen 12/13
Ja juste, de är ju du! Nu minns jag :) hahaha städhjälp är ju inte helt fel haha

Ingår fotmassage och dylikt kan jag tänka på saken döh :D

Hemsedal Säsongen 12/13
Tittiii sa:
Ja juste, de är ju du! Nu minns jag :) hahaha städhjälp är ju inte helt fel haha

Ingår fotmassage och dylikt kan jag tänka på saken döh :D
Är väl självklart att fotmassage ingår? Brukar ju massera dina fötter varje gång vi hängt de senaste halv året kompis, varför skulle det vara annorlunda i Hemsedal?

Nåja, nu ska jag inte smutsa ner denna tråden med våran chatt mer, känns väl lite väl. Vi hörs kompis! :D

Hemsedal Säsongen 12/13
Kan jo oppklare litt for dere :D

Såta ligger rett ved heisen ca 20min å gå inn til Sentrum. Det ligger en matbutikk på Lodgen i bunnen av bakken,men den har dårligere utvalg og dyrere priser en butikkene i Sentrum.

Ståa er gammelt og slitent. Det er vanlige annleggs brakker som står oppå hverandre fra tiden når de bygde masse i skisenteret. Leilighete har en soffa og et lite mini kjøkken,men kyl og en kokeplate ish. Et lite bad og et lite soverum. Man kan bo to i en leilighet,men da bør man være ekstremt gode venner og ikke være redd for å bo oppåhverandre = 0 privatliv. Det er to etasjer i 3 seksjoner. Hvor det er en liten "balkong" forran leilighetene som man kan gå fra leilighet til leilighet utendørs.

Når det kommer til Internett så tror jeg ikke det er noe internett rom der borte,men hørt snakk om at leilighetene nærmest kontoret kommer seg på nettet der.

For sesongere så er det bransjefest Søndag og Onsdag så dere får festet nok i ukedagene med likesinnede også. De festene rulerer mellom de forskjellige utestedene her oppe.

Fordelen med å bo på Såta er at det bor mange andre sesongere rundt dere på deres egen alder. Har man bod en sesong på Såta og kommer tilbake velger man fort å heller leie seg inn i et kollektiv inne i sentrum sesongen etter.

Håper dere får en bra vinter her oppe med masse snø og treffer mange hyggelige folk!

/OleK

Hemsedal Säsongen 12/13
Oj, har missat att disskussionen va igång... Tack för infon Ole

Ah, gamla baracker. Låter mysigt. Ang internet har Egle skrivit till mig att det finns ett rum där alla får vara som det finns wifi. Alltid något :cool:

Hemsedal Säsongen 12/13
Tittiii sa:
Gud va tråkigt att ingen ska till Hemsedal verkar de som ?!
Du får gärna höra av dig om det finns något ledigt jobb du kan ge mig, så kommer jag upp! :-D Ska dock börja med att boka 15-18 nov för att upp och åka lite. Hur blir det med mitt boende? ;)

Hemsedal Säsongen 12/13
MeXii sa:
Tittiii sa:
Du får gärna höra av dig om det finns något ledigt jobb du kan ge mig, så kommer jag upp! :-D Ska dock börja med att boka 15-18 nov för att upp och åka lite. Hur blir det med mitt boende? ;)
ska du redan åka i november ? vi åker i början av december ;) hur tar du dig upp om jag får fråga :)

Hemsedal Säsongen 12/13
Tittiii sa:
MeXii sa:
Tittiii sa:
ska du redan åka i november ? vi åker i början av december ;) hur tar du dig upp om jag får fråga :)
Det var väl jävligt onödigt att ni va så sega. ;)

Japp, tänkte ta en liten tidig tripp nu för att känna lite på snön. :D

Antingen brummar jag bil alt. köper en softresor/resdax resa.

Hemsedal Säsongen 12/13
Jag och en polare tänkte åka upp v46 några dagar. Softresor har tydligen slut på bussplatser, så då är det bil som gäller vad jag kan se. Känns dock sjukt ovärt att åka upp 2 st i bil.

Någon som vet några andra resealternativ från Göteborg-Hemsedal?:D

Senast ändrad:
Hemsedal Säsongen 12/13
Jag ska också jobba på Idp i Hemsedal!! Kul att folk skriver så mycket här:) Också från Götet, hoppas på nån bussresa upp... Tips mottages.

Tänkte på en annan grej, hur tänker ni göra med telefonabonnemang? Lite dålig koll där...

I övrigt är jag sjukt taggad, hoppas på fet lössnöåkning, go afterski och kul folk!

Hemsedal Säsongen 12/13
AmandaKarestrand sa:
Jag ska också jobba på Idp i Hemsedal!! Kul att folk skriver så mycket här:) Också från Götet, hoppas på nån bussresa upp... Tips mottages.

Tänkte på en annan grej, hur tänker ni göra med telefonabonnemang? Lite dålig koll där...

I övrigt är jag sjukt taggad, hoppas på fet lössnöåkning, go afterski och kul folk!
Du kan få lift upp på torsdag i nästa vecka, antar de e 2v för tidigt dock ;)

Hemsedal Säsongen 12/13
Ingen som är sugen på att haka med torsdag nästa vecka - söndag?

ca 1100:- + soppa på ca 400:- kanske. Så 1500:- för boende, liftkort och resa. It will be fun :)

Hemsedal Säsongen 12/13
MeXii sa:
Ingen som är sugen på att haka med torsdag nästa vecka - söndag?

ca 1100:- + soppa på ca 400:- kanske. Så 1500:- för boende, liftkort och resa. It will be fun :)
Har fortfarande jobbet här hemma och sköta men annars hade de varit sjuuuuukt kul att få komma iväg redan nu ! ;)

Hemsedal Säsongen 12/13
Tittii, du sa nåt om att man skulle få bra rabatt på liftkortet? Var har du fått det ifrån? Har inte hört något om det. Det vore ju najs iaf.

Tillbaka
Topp