Hendryx Funkalistic med omvänt spann.

Undrar bara om det är någon som äger eller har provåkt skidan i fråga.
Skulle vara lite kul med lite tankar om funkalistic,.
/Danne

Jag har kört dem. iofs "bara" i Ramis under öppningshelgen (172cm) och i lofsdalen i januari (182cm). Jag är 179 och väger runt 82 pannor.

172'orna är brutala! Tyvärr körde jag dem nog för lite för att skriva en ordentlig recension, men det jag kände var att det inte går att fjösåka dem en sekund. Ju hårdare du pressar dem desto mer levererar de. På den korta tid jag körde dem var det en lätt hysterisk känsla, de kräver passnign konstant. Om skidor kan ha ADHD så har de här laggen det.
I halvtät skog med pjäxkantsdjupt puder (ja, puder i i sverige i december. ni som var där vet hur bra det var) gick det inte att hålla sig för skratt. Helt fantastiskt! Flyter som en dröm och tack vare rockern spelar det ingen större roll om man går in lite hett i trånga partier, det är bara att flytta bak tyngden en minismula så kommer spetsarna upp och bromsar lite. Sen är det bara att peka de dit du vill, flytta fram tyngden igen och hålla i dig. Formel 1 motor i en stridshelikopter var en av liknelserna jag hörde ...

Personligen gillade jag dock storebror 182'an lite bättre. Den är lite lugnare, inte fullt så stissig som 172'an. Återigen, det kan bero på att jag bara åkte nån timme på 172 jämfört med 3 dagar på 182. Precis lika stor respons från de längre, men lite lugnare som sagt. Ge på dem allt vad du orkar och du kommer inse att gymmet blir ett måste till nästa säsong, för det finns mer att hämta ur skidorna. I pist har de kantgrepp som ett par renodlade pistracers, ruggigt spårstabila. Det är inte skidorna som sätter begränsningen utan mer jag som inte vågar/orkar hålla kvar skäret. Oavsett lutning och underlag går de som på räls.

Lofsdalen är väl inte känt för sina storslagna offpistrepor, men det finns några ställen med riktigt trevlig skogsåkning och jaa, vad kan man säga. Jag åkte runt mellan träden och skrattade högt för mig själv som något slags förrymd gökboet-patient...

Jag rekommenderar verkligen att du försöker få möjlighet att testa dem, fantastiska skidor för den som vill ha en skida som kräver sin åkare. Vll man däremot åka lugnt och sladda omkring utan att ta i ska man nog titta efter något annat...

Vet inte om det är till någon hjälp, men det är iallafall vad jag tycker och tänker om dem.

::Göran

Tack för svaret Göran.

Jag har testat dom i Tandådalen men ville ha lite mer fedback om vad andra tyckte om funkisarna, jag tyckte att 172 som jag provade var grymma. Dock fanns det inga 182.
Tror att dessa lagg passar mig lite bättre..

Känner ingen mig i vad du skrev om gökborts-eufori, var som ett barn på funkisarna 172 tror dock att 182 passar mig bättre när dessa verkar lite lugnare.

Jag får tacka dig Göran för ett bra svara.

Mvh/Danne

Kul att man kan vara till hjälp...
Hoppas du hittar ett par 182'or att testa.

Mvh Göran

Tillbaka
Topp