HitMe

freeride_nu

Aktiv medlem
HitMe
HitMe, Du som har koll på det mesta när det gäller skidor och längder på dylika. Jag är 180cm lång väger 88kg och åker aggresivt. små barn håller antalet skiddagar nere på c.a 30.
Jag åker på ett par Scream Series 187cm idag. Skidan är bra men för mjuk bakåt. När jag åker puder så "dyker" skidan ibland, trots att man själv tycker man har koll på läget. Är det bristande teknik, för kort mjuk skida, eller en kombination av ovanstående? Jag ska shoppa ett par G4:or till hösten, finns det någon anledning att ta kortare än 198cm? Förlorar man mer än man vinner på att gå ner i längd? (snabbhet kontra stabilitet). Tacksam för dina klockrena kommentarer.

MVH Cosmai

HitMe
Det är klart att en kortare skida är smidigare att manövrera i låg fart. Dessutom blir ju svängradien kortare, så man kan, om man skulle gilla det, pressa ur lite kortare skär. Den kortare G41:an (G4 är likadan) kan dessutom kännas lite mer "direkt" än den längre. I pist blir det ett lite mer snärtigt gensvar, speciellt från skidans framdel.

Fördelarna med den längre är bättre stabilitet, både i skäret och vid raktframåkning. Detta gäller speciellt när det är stökigt och man verkligen pressar på för att skära igenom allt som kommer i ens väg. Givetvis är det bättre flyt, och därmed bättre fart i puder också, men i praktiken är nog den hastighet man håller här mer en fråga om mod än om skidval. Jag har sett folk bränna på rätt bra med 175:or (givetvis breda dock).

Så fort det går det minsta fort är inte 198:an ett dugg bökig, skall tilläggas.

Kom också ihåg att jag bara väger 65 kilo och ändå gillar min 198:a. 188 skulle var helt OK för mig också, men så kort svängradie som 178 har gillar jag inte alls. Eftersom du är 20 kilo tyngre och betydligt större borde 198 vara rätt för dig, tycker jag.

En bredare skida gör att skidan dyker mindre. Dyk kan iochförsig vare en fråga om dålig/fel teknik, men i ditt fall låter det lite som om du försöker köra hårdare är vad skidan orkar lyfta. Även med långa breda skidor kan man dock inte i lössnö lägga på samma tryck på skidans framdel som man gör i pist. Det måste helt enkelt till ett uns av bakåtlutad surfstil.

HWC HitMe

Mannen, Myten, Materialförvaltaren.

HitMe
Jepp, den gode HitMe har drabbats av vårkänslornas förbannelse. T o m skidtipsen influeras av sommarrelaterade råd. Är det drömmen om The Eternal Summer eller bara brottningsabstinens som påverkar detta?

Själv är man rätt inne på det där med dykning - oavsett om det är i puder elelr inte.

/JCM - Trött men inte rädd för nått!

HitMe
HitMe, ser att du nu som tidigare förespråkar långa skidor(substitut för något annat som är kort...?)
Långa skidor i all ära, men majoriten av de som klämmer lagg håller inte på med flygande kilometern eller backhoppning. Ett snäpp kortare skidor på G4:an passar 99% av alla åkare!

//Metallgutten

HitMe
Ja om man åker i Sälen och Idre är nog ett par kortare skidor bra, men back country i Chamonix eller Amerika ja då spelar faktiskt storleken roll. Fast å andra sidan kan ju alltid brist på storlek kompenseras med en lysande teknik.

Ski or die

HitMe
Jo, det är sant att om man skulle sätta alla världens skidåkare på g41:or skulle säkert minst 99% få det bäst på en kort modell. Minst 99% av alla skidåkare har nämligen just en rätt medioker teknik och kör i låga farter.

Mina råd gäller snarare den klick åkare som verkligen kan hantera sina lagg ordentligt och pressar gränserna lite när det gäller fart och aggresivitet och känsla. Givetvis återfinns inom denna klick både backhoppare och speedskiingåkare, men också en del "vanliga" skidåkare.

OBS: i liftkön funkar korta skidor mycket bättre.

HWC HitMe

Mannen, Myten, Menisken

Tillbaka
Topp