Hitta beg carvingskidor

LeifA

Ny medlem
Hitta beg carvingskidor
Jag hyrde för några år sen Dynastar Contact 8 och blev väldigt nöjd.Nu har jag letat länge efter ett par begagnade såna men inte hittat några.Var kan man finna dessa eller liknande?
Jag har en stående bevakning på Blocket ( 2år) men inga dyker upp där.

Hitta beg carvingskidor
Jag tror nog att du kan hitta både bättre och roligare pistskidor nu för tiden. Bara ut och leta bland pryldatabasen här på forumet så kommer du säkert hitta någgot du trivs lika bra eller bättre med.

Hitta beg carvingskidor
Contact 8 är en riktig dussinskida som finns drösvis på uthyrningar främst. Om jag inte minns fel gjordes den även i en speciell hyrversion med tjockare belag och kanter för att den ska kunna slipas kanske tusen gånger innan den ger upp. Du gillade den för att det helt enkelt var den skidan du testade. Hade du i det läget testat nästan vad som helst annat i samma kategori så hade du istället gillat den skidan. Det är väldigt vanligt att åkare som inte åker så ofta och hyr prylar vill köpa just de skidorna som de hyr. Inte så konstigt iofs och inget fel med det, eftersom man har åkt in sig på den modellen och trivs bra med dom.

Dock stämmer det som föregående talare säger. Om du skulle testa lite fler skidor så kommer du hitta andra som är lika bra eller bättre. Om du trots detta vill ha ett par Contacts så kan du ju snegla på den här:

http://cgi.ebay.de/DYNASTAR-CONTACT...6?pt=Sport_Skisport_Skier&hash=item5645464bba

Det är en skida som är i princip identisk med 8:an. Aningen styvare bara, men annars precis samma grundkänsla och karaktäristik. Jag tror inte att du skulle märka någon skillnad i ett blindtest. Utan att veta gissar jag att den serien har skumkärna. Det innebär att du tjänar mycket på att köpa ett par nya istället. En skumkärne-skida är bäst de första 50 åkdagarna ca, sen tappar den i spänst och kantgrepp. Åker du kanske någon eller några veckor per år får du ut många säsonger med full prestanda ur en ny skida, medan en beggad tappar långsamt om den är körd kanske 50 dagar redan. Det gäller i synnerhet om du köper en skida som har gått som hyrskida nån eller några säsonger.

Hitta beg carvingskidor
Ok.Jag tackar för den informationen.Jag hyrde en Atomic nu sista gången vi var i väg och den va sämre tyckte jag, inte så lättsvängd som Dynastaren.Vi åker som ni säger 1v om året till svenska fjäll ,Sälen och norrut så man vill ju ha en skida som man gillar.Jag har hyrt i 3 år nu och nu till vinter bär det iväg till Österike så jag tänkte att man skulle kanske inhandla här,men det är kanske bättre att hyra där och sen köpa.Jag gjorde så här att jag hyrde ganska nya pjäxor och köpte dom när veckan var över utan ont i fötterna.
Det där med att ta en annan skida kan jag ju göra om jag visste vilken.

Hitta beg carvingskidor
Jag hyrde 178 cm långa skidor och tyckte det funkade.Jag är 189 och 80kg och har bra kondis då jag springer ca4-5mil i veckan.

Hitta beg carvingskidor
LeifA sa:
Det där med att ta en annan skida kan jag ju göra om jag visste vilken.
Där slår du huvudet på spiken. Det är just av den anledningen som det inte är en så dum ide att slå till på ett par Contact 8, även om den rent pryltekniskt inte är något speciellt. Vad du än köper förutom den är en chansning. Det kan bli lika bra, sämre eller bättre, men det är helt omöjligt att förutse hur du kommer att uppleva skidan. Det segmentet som den tillhör är så otroligt stort att ingen kan ha koll på olika modellers egenskaper. Jag har ganska bra koll på skidor i det övre segmentet, men bland allroundcarvers kommer det hundratals nya modeller varje år och det är en ogenomtränglig djungel, tom för de allra mest initierade på den här sidan. Istället får man fokusera på att testa ett antal modeller och sen använda sig av den erfarenheten för att gissa hur en skida ska uppträda. Dynastar och Atomic har tex helt olika grundkaraktär när det gäller respons och snökontakt.

Kolla in länken ovan. Annars kan du nog tex höra av dig till Skidåkarna i Åre. Dom hade om jag minns rätt Dynastars Contactserie som huvudskidor i mellansegmentet i hyrhyllorna förra året.

Bra att du har köpt pjäxor. Det är alltid det första man ska satsa på.

Hitta beg carvingskidor
Vi ska inte åka förrän V4 nästa år så jag har lite tid på mig att hitta nåt.
Är priserna bättre där i Flachau än här tro?

Hitta beg carvingskidor
LeifA sa:
Vi ska inte åka förrän V4 nästa år så jag har lite tid på mig att hitta nåt.
Är priserna bättre där i Flachau än här tro?
Nja, på den här kategorin skidor så spelar det mindre roll. Det går alltid att hitta billigt på nåt sätt, tex på Stadiums reor eller liknande. Att köpa mitt i säsongen i alperna lönar sig sällan. Vill du komma billigt undan är det istället Tyskland och faktiskt också pga pundkursen England som gäller. Ovan nämnda Contact 9 är ju en tänkbar lösning som inte kostade skjortan. Om man nu bemödar sig att böka med något sådant. Enklast är ju att leta runt lite i fysiska butiker i Sverige och välja något som känns ok.

Tillbaka
Topp