Hjälm, ryggskydd eller annat skydd?

balanselius sa:
josemaria sa:
balanselius sa:
hmmm, det finns + 60000 medlemmar på freeride och just nu har 23 (24 med mig) svarat, betyder det då att endast ungefär 0,4 promille av oss använder hjälm och ryggskydd?
Rätt onödig tråd ur statistisk synvinkel, men ok: H,R och A om jag träffar en dam.
någon har inte hängt med i matte B kursen ;)
Vem menar du? Jag, trådskaparen eller rentav du själv? 24/60000=0,0004=0,04%= 0,4 promille?
Man kommer inte kunna dra några slutsatser ur denna tråd mer än att den är onödig.
haha nej syftade på dig, du har tydligen inte hängt med och förstått innebörden med en statisktisk undersökning...

procent håller man på med i A-kursen ;)

josemaria: jag är så gammal att jag inte ens läst a eller b kurser , men jag har läst statistik på KTH för länge sen och om du inte förstod det så var mitt exempel just för att visa att tråden inte har något med statistik att göra, det var medvetet korkat formulerat precis som tråden.

okej, men en statistisk undersökning går ju ut på att man frågar en liten del av en stor grupp men det kanske du aldrig har reflekterat över? det är ju inte direkt så att DN frågar alla sveriges män när dom skriver på förstasidan att 80% av dom dagligen kollar på porr t.ex.

josemaria: såklart det är så men då måste urvalet av vilka som ska svara ske på ett noggrant sätt, här är det ju frivilligt , så sannolikt svarar fler som använder än de som inte använder t ex.
Säg att 100 pers svarar i denna tråd (vilket är många) så är det fortfarande inte tillräckligt för att ens avgöra freeridemedlemmarnas användande (+60000) än mindre sveriges eller skidåkare i allmänhet.
När DN har "undersökning" på dn.se så skriver de alltid en liten disclaimer att den inte är "korrekt gjord " pga av den inte sker kontrollerat. Som du borde börja förstå vid det här laget har jag tänkt igenom ämnet statistik betydligt mer än vad trådskaparen sannolikt gjort så vi kanske ska släppa det här?

"det finns tre slags lögn: lögn, förbannad lögn och statistik"

äh dedär e ju fejk, kolla bara på de förfalskade citationstecknen!

Senast ändrad:
D-Nord sa:
Hej jag tänkte kolla hur många som använder hjälm, ryggskydd eller ngt annat skydd?

Om ni använder hjälm så skriver ni ett H

Om ni använder ryggskydd så skriver ni ett R

Om ni använder något annat skydd så skriver ni ett A

jag kan börja

H, R
H
R

H .. kanske lite onödig tråd .. Hjälm använder man ju för att inte slå huvet när man bailar.. Inte för att andra använder det, det är ju ens eget val lixom ..

Tillbaka
Topp