Hjälm

Plogen

Ny medlem
Hjälm
Jag tänkte vara rädd om skallen i vinter. Vad ska man tänka på när man köper hjälm??

Det har pratats om hjälmar tidigare men det var mest en diskussion om man ska ha hjälm eller inte. Det är klart att man bör ha hjälm. Men vilken???

Jag åker oftast skidor. Eventuellt ska jag investera i ett par nya googles samtidigt. Vilken hjälm respektive glasögon passar bäst ihop?

Hjälm
Det absolut viktigaste när du köper hjälm är att den sitter bra (givetvis). Den ska sitta klistrad runt skallen och inte förflytta sig när/om du krashar. När du testar hjälmen, pröva skaka våldsamt på huvudet, och känn om den fortfarande sitter bra.

Sen får du titta på konstruktionen, skalet och insidan.

Köp googlarna först eller samtidigt och testa dem så de sitter bra i hjälmen.

Själv har jag ett par Arnette googlar, och funderar starkt på att köpa en hjälm av samma märke. Riktigt snygga, både hjälmen och googlarna, och framför allt tillsammans.

http://www.arnette.com/arnette/international/home_INT01.html Klicka på Collection 2002 --> Helmets.

Tror Arnette är nya på hjälm-marknaden, men visst är de snygga? Jet Wing är den enda modellen jag sett ute i butik, på Stadium. Modellen Jet Ironcross kan Stadium säkerligen ta hem.
Priset ligger runt tusenlappen på Jet Wing.

Hjälm är en väl värd investering!

Tillbaka
Topp