Hjälmar för oss med stora eller udda huvudformer

Max_Power

Ny medlem
Letar som sagt efter en hjälm som passar mitt huvud, kör förnärvarande med norsk hjälm men vill ha en riktig. Jag har letat ( och provat) i 3-4 år nu men inte hittat något. Dom hjälmar jag provat är antigen för trånga på höjen (den sitter "uppe" på skallen) eller för trånga på djupet (trycker i pannan). Så nu undrar jag om någon vet var det finns någon som kan trycka ut inredningen eller "gjuta ny inredning" inuti ett befintligt skal.

har rätt stort huvud och kör med en sweet trooper, norsk dock? :)
storleken l/xl är stor..

Jag har stort huvud och sweet är åt helvete för små.
Giro, tyvärr, är typ det ända vettiga som funkar för mig.

Håller med om att Sweet känns små.

Jag har mailade POC och kollade om det var möjligt att göra någon typ av custom-fit/skräddarsydd hjälm och kostnaden för bara verktygen var ca 200 tkr. Deras tips var att köpa en skull light (kolla hemsidan) och knacka ut den lite med en kulhammare där det behövs då den klarar viss plastisk deformation.

Själv kör jag med Giro G9 i XL. De senare årsmodellerna (som går att justera i nacken) skall tydligen vara ännu lite större!

jag har nästan 59, jag kör med med k2 rant nu, hade burton skycap innan, båda väldigt sköna.

I vintras sålde jag väldigt mycket utav Scott Shadow till killar med väldigt stora huvuden. Dem är väldigt stora i storlekarna.

Tack för alla tips, ska kolla upp POC hjälmen och ev Scott, kan ju inte skada att hammra lite i den om den sitter bra för övrigt? det måste ju fortfarande vara bättre än en mössa?. vart kan man hitta en butik som säljer dessa hjälmar.

Sweet har jag provat flera modeller av och alla har tyvärr varit för trånga.

Hjälmar är ju som pjäxor. Sitter dom bekvämt i butiken så är dom för stora.

MaxPower sa:
Dom hjälmar jag provat är antigen för trånga på höjen (den sitter "uppe" på skallen) eller för trånga på djupet (trycker i pannan).
Det skall ju tyvärr finnas plats för goggles i pannan, så en hjälmtillverkares våta dröm om att hjälmen skall nå ner till ögonfransarna hör ju inte hemma i verkligheten.
Svårt att veta om du tagit hänsyn till detta när du provat eller ej utifrån texten i din fråga.

Jag tycker man skall ha med sig sina goggles när man provar hjälm eller vara beredd att köpa dom man lånar i butiken medan man provar.

Appropå passforms-anpassning så brukar jag "trycka till"/komprimera det stötdämpande materialet på de sista "hot-spots'en". Man kastar ju all garanti överbord med en sån justering men om det tillåter en tajt/perfekt passform så kommer den hjälmen att skydda bättre än en som är lite för stor och som rör sig vid kraschen.

mina 5 öre.

-snö
/r

Max_Power sa:
Letar som sagt efter en hjälm som passar mitt huvud, kör förnärvarande med norsk hjälm men vill ha en riktig. Jag har letat ( och provat) i 3-4 år nu men inte hittat något. Dom hjälmar jag provat är antigen för trånga på höjen (den sitter "uppe" på skallen) eller för trånga på djupet (trycker i pannan). Så nu undrar jag om någon vet var det finns någon som kan trycka ut inredningen eller "gjuta ny inredning" inuti ett befintligt skal.
jag har gjort såhär i både skid och mc - hjälmar : köpt en som är lite trång över pannan - där trycker alla hjälmar jag provat -sedan slipa med grov slipduk . Det går lätt i frigoliten .Sen har du förmodligen en hjälm som passar, annars kan du slipa igen !Vissa hjälmar är stora över öronen (runda i formen) köp ingen sån .Försök att välja en som är mer avlång .

Fångar upp en gammal tråd.
Önskar tips på "avlånga" hjälmar.
Alltså som inte är luftiga runt öronen och trycker i pannan.

Låter som vi har liknande huvudform du å jag bjoern!
Har provat säkert 15-20 olika modeller... måste upp på storlek ~63-64 för att få plats... men då e det hur mycket luft som helst på sidorna...

Men har hittat en hjälm som funkar riktigt bra!!
Scott Quiver plus, räckte dessutom med en L då...
Finns på ditt lokala Xxl varuhus :) (har dom inte kampanj just nu, spara kvittot! Fick tillbaka 400 kr 2 veckor efter jag köpt min... dom brukar rea denna hjälmen med jämna mellanrum för 5-600).

Tillbaka
Topp