Hjälmar ?

• Trådstartare Trådstartare magnus_johansson
  • Start datum Start datum
M

magnus_johansson

Guest
Hjälmar ?
Har precis kommit hem från en vecka i sälen. Under min vecka där funderade jag över varför vi är så få vi som använder hjälm? Är det coolt att inte vara rädd om skallen? Av de tusentals skid och snowboard åkare jag sett denna vecka har endast ett fåtal haft "bula" på huvudet. Dock är det vanligare bland brädåkarna än bland skidåkarna. Jag upplever dock att andra ser "hjämbärarna" som modiga, coola och duktiga, varför använder man då inte själv? Kan det vara så att dom som inte vågar släppa på fart i backen skulle känna sig mesiga med hjälm på huvudet?
För er som fortfarande inte använder hjälm, det är den bästa mössan man kan ha man behöver aldrig frysa om skallen.
Ser man skidåkning som transportsträcka till afterskin så kanske skydddet av skallen inte är så viktig. På något sätt verkar det ha blivit så bland skidåkare att sluta med hjälm, är beviset på att man kan åka och att man blivit vuxen. För min del ser jag det att man slutat använda hjärnan.

Vill du synas i backen, vill du se cool ut och vill du att andra skall se dig som en som verkligen kan klämma lagg dra på dig en störtkruka.

Magnus.

Hjälmar ?
Det är väl bara att ta en titt på senaste läsarfrågan. Här är det 57% som kör med hjälm. Bara 14% svarar nej, resten funderar i alla fall på att köpa. Antar att medlemskap här förpliktigar. Kan man inte få ett freeride-klistermärke att sätta på krukan? :-)

Hjälmar ?
Tack för tipset Magnus! Nu skall det banne mig bli av att jag köper hjälm. Funderar på att åka till Sälen över påsken, är det bra där?
Vågar man åka i väggen (lutning 45 grader) om man är en medelgod åkare?
//bnf tacksam för svar...

Hjälmar ?
Hej B-n-F du undrar om man vågar åka i väggen som medelgod åkare? det är väl upp till dig själv och ditt eget mod, min 12 åriga dotter tar sig ner för väggen med kortsväng, så jag antar att du kan också ifall du vill. är man inte van så känns det dock jävligt brant när man står vid krönet och skall börja åket. i fredags var det isigt i väggen och inte så lättåkt pistörerna hade satt upp en extraskyllt vid nerfarten MYCKET ISIGT ENDAST FÖR AVANCERADE ÅKARE. se till att ha vassa kanter så är det inga problem. lycka till. vad gäller sälen så gillar jag att åka där skaffa dig fjällkortet så kan du åka i lindvallen sälenstugan högfjället tandådalen och hundfjället. sedan är det bra att stå på så hittar du säkert din favoritbacke.
//magnus

Hjälmar ?
Eller så kan man försöka hoppa ut över krönet så långt som möjligt så slipper man åka så långt... hehe...
"When youre in the air you can´t get hurt"
var det nån som sa...

Hjälmar ?
Bäste B_n_F!

Så klart du skall åka i Väggen. Där kommer du att få trevligt sällskap
av tolvåringar på snowblades, medelålders konferensgubbs med
ölmage och en och annan telemarksåkare på full sladd.

Upptäcker du att det var brantare än du trodde, kan du göra som
många andra, släpp ner skidorna och åk på baken, det är
jätteskojsigt!

Blir du stående i backen med skakande ben kan du vända dig ner mot
"Väggenliften" och vinka. Låtsas att du är skadad så kommer strax en
pistör och ledsagar dig. Glöm dock inte att simulera bruten handled
eller någonting liknande, annars blir han j2#¤#ligt arg!

Tillbaka
Topp