Hjälp ang pjäxor - bindning

Srudberg

Medlem
Hej. Behöver lite hjälp, angående vilka bindningar som passar till mina pjäxor.
Jag har liten erfarenhet av utförsåkning. Jag har åkt några gånger förra säsongen, tycker att jag har fått bra kläm på åkningen i förhållande till hur mycket jag åkt. Vad gäller pryldelen har jag absolut ingen koll, därav har jag vänt mig hit.
Min plan är att kommande säsonger bli lite säkrare skidåkare, för att sen lära mig gå topptur. Piståkning är inget jag egentligen strävar efter i framtiden, även om det är ganska roligt nu i början.
Jag kom i veckan över ett par pjäxor till en otroligt bra peng och som passade mina fötter bra och som passar mina framtida planer bra. Att dom inte passar min nuvarande kunskap är jag helt med på.

Så till min fråga, kan jag använda mina La sportiva spectre 2.0 med "vanliga pistbindningar", eller behöver jag köra på hyrpjäxor ett tag till? Jag har försökt googla mig till svaret, men hittar bara de olika sorters tutbindningarna de funkar till. Min otroligt begränsade prylkunskap gör det ju inte bättre.
Tacksam för alla svar och tips.

Jag har liten erfarenhet av utförsåkning. Jag har åkt några gånger förra säsongen, tycker att jag har fått bra kläm på åkningen i förhållande till hur mycket jag åkt. Vad gäller pryldelen har jag absolut ingen koll, därav har jag vänt mig hit.
Min plan är att kommande säsonger bli lite säkrare skidåkare, för att sen lära mig gå topptur. Piståkning är inget jag egentligen strävar efter i framtiden, även om det är ganska roligt nu i början.
Jag kom i veckan över ett par pjäxor till en otroligt bra peng och som passade mina fötter bra och som passar mina framtida planer bra. Att dom inte passar min nuvarande kunskap är jag helt med på.

Så till min fråga, kan jag använda mina La sportiva spectre 2.0 med "vanliga pistbindningar", eller behöver jag köra på hyrpjäxor ett tag till? Jag har försökt googla mig till svaret, men hittar bara de olika sorters tutbindningarna de funkar till. Min otroligt begränsade prylkunskap gör det ju inte bättre.

Passar så länge bindningarna har rörlig glidplatta (ex marker AFD) och är gjorda att kunna användas med AT sulor. Många hyrskidor nuförtiden har bindningar som passar till AT sulor men långt ifrån alla. Kolla med dom du hyr av ifall pjäxorna är kompatibla.

Enligt La Sportivas hemsida ska den pjäxan bl a vara kompatibel med AT-bindningar (Alpine Touring). Det tolkar jag som att sulan uppfyller touring-standarden ISO 9523, som bl a innebär att sulan är lite tjockare än en vanlig alpin-sula. Då gäller följande:
Utöver att glidplattan i en alpin-bindning ska vara rörlig, behöver den dessutom vara höj- och sänkbar. Alla Marker-bindningar märkta med Sole.ID och Salomon med MNC går bra. Vissa Tyrolia-bindningar passar, men inte alla. Look fungerar inte - de är bara gjorda för vanlig alpin-sula och GripWalk (eller WalkToRide).
Ett tips är att skaffa SkiTrab TR2 som turbindning när det blir av, eftersom den pjäxan är en av få som passar med den bindningen. Det lär vara en riktigt bra turbindning.

Det finns feedback på WildSnow att La Sportiva Spectre 2.0 och Syncro sitter precis på gränsen när det gäller AFD adjustment tex. i Salomon/Atomic Shift. Dvs AFDn går inte att justera tillräckligt mycket att anpassa enligt sulans profil utan att slipa bort material från pjäxan.

Hei!
Gå till nån sutare/skomakare med dina pjäxor. Jag gjorde så med mina Dynafit Ones. Han tog kanske 1-2 mm bort från sulan, och då funkade mina pjäxor också med vanliga salomon 916 bindningar. Och det kostade 5 euro!

Tillbaka
Topp