Hjälp att välja skidor

• Trådstartare Trådstartare jo1
  • Start datum Start datum

jo1

Ny medlem
Hjälp att välja skidor
Jag skulle behöva lite råd på vad för skidor jag ska åka på i vinter, jag har beslutsångest och kanske det finns någon som har råd! Jag åker mestadels pist, och föredrar långa carvingsvingar i höga farter. Medelgod åkare som åker tillhör pistfolket...

1.90 lång, 85 kilo har man dragit på sig och priset får jag ta ställning till senare..

Vore tacksam för hjälp

Hjälp att välja skidor
Dennislithander sa:
Alla skidval är individuella och vi kan ju inte bestämma åt dig, själv tycker jag att du borde rådfråga en sport/skidbutik
Det där var väll ändå lite motsägelsefullt?!

Om vi på Freeride inte kan hjälpa till varför skulle då peronalen i en skid/sportbutik vara bättre?
Jag vågar lova att kunskapen som användarna på detta forum besitter är långt bättre än vad en säljare på en sportbutik har! Så att fråga på ett forum är väll en utmärkt idé...

Tyvärr sitter inte jag inne på den kunskap som efterfrågas så jag kan inte hjälpa till.

Men det finns en klistrad tråd med info om just köp av pistskidorHÄR. Där finns länkar till andra trådar och artiklar som behandlar ämnen som längd på skidor m.m. och det är nog ett bra ställe att börja på. Sen går ju att söka i pryldatabasen för att få en uppfattning om vad man bör välja för skida. Och när du har kommit så långt finns det säkert nån som kan komma med synpunkter på en viss skida.

Men som Dennis skirver så är det ju väldigt individuellt och de flesta trådar med denna fråga brukar få svaret att det bästa är om du kan testa skidan först, innan du köper den

Hjälp att välja skidor

@jo1
Så klart du får bättre råd på Freeride än i din lokala sportaffär! :-) Men jag tror du måste vara lite mer utförlig i din beskrivning av dig själv, var du åker och vilka alternativ du funderar på.

I den här tråden hittar du ett gott exempel på en bra inledning.

Ett förslag är att du tittar i Åka Skidors oktobernummer som innehåller tester av ett stort antal pistskidor, det är en bra början.

/MM

Hjälp att välja skidor
är det inte dags att nån skriver en tråd om hur man skapar nya trådar ang. skidköp? det är tröttsamt nog att det dyker upp fem nya per dag, och då är minst hälften outförliga...

Hjälp att välja skidor
Lee-nus sa:
är det inte dags att nån skriver en tråd om hur man skapar nya trådar ang. skidköp? det är tröttsamt nog att det dyker upp fem nya per dag, och då är minst hälften outförliga...
Läser man forumets regler(som alla bör göra), speciellt 2.1 och 2.6, så framgår vad som krävs och mallen som finns säger:
MALL: Vilka skidor ska jag köpa?
Om du vill ha köpråd så ska du ha med denna information i din tråd:
- Nuvarande skidor:
- Vikt:
- Längd:
- Åkstil:
- Erfarenhet:

Har man inte förmåga eller ambitionsnivå nog att orka läsa igenom detta eller formulera en tråd efter det så tycker inte jag att forumet varken behöver vara hjälpsamt eller trevligt i bemötandet.

Tillbaka
Topp