Hjälp, Burton Custom eller Custom X

karar

Ny medlem
Hejsan.

Jag sitter här och funderar på att skaffa ny bräda. Jag har åktbräda i ca 10 år och har för tillfället en ca 7 år gammal Burton Supermodel. Jag kör mestadels pist och off-pist men någon enstaka gång hoppar jag lite.

De två brädor jag funderat på är Burtons Custom och Custom X, men jag har svårt att skaffa mig en uppfattning om vilken som skulle passa mig bäst. Vissa säger att X:en är på gränsen till för extrem när det gäller styvhet och att man aldrig kan slappna av på den, medan andra säger att det är den bästa brädan de har stått på. Jag håller bra tempo ner för pisterna vilket gör att X:en tilltalar, men jag är lite rädd för att den ska vara för hård när man inte står på för fullt.
Jag undrar även lite över hur ni skulle beskriva en gammal Supermodel i jämförelse med en Custom och Custom X.

Om ni har erfarenhet eller tips angående brädorna nämnda ovan så skriv gärna några rader om det.

Mvh
Karl

En gammal Supermodel är skön och surfig jämfört med Custom som är mer snärtig och har mer freestylekaraktär (men det är en bra allroundbräda). X är hård och reaktiv och jag tycker den bara passar om man alltid kör väldigt aggressivt. Kör du mest hård konstsnö skulle jag nog rekomendera Custom men får du mycket mjuk natursnö och rätt mycket puder så borde det ju vara bättre med en ny Supermodel.

Hej karar!

Jag har kört custom X under en säsong och lyckats knäcka två stycken. Förmodligen bara otur med materialet i de exemplaren och inga problem med reklamationer från Burton.

Jag gillar ganska styva brädor och trivdes utmärkt med CustomX:en! Vilken bräda du än väljer kommer att vara grym i jämförelse med en sju år gammal rigg...

Var ärlig mot dig själv och fundera över om du verkligen behöver en så styv bräda, du kan ha mycket skoj med en vanlig custom och den svarar ganska bra mot hyfsat aggressiv åkning också.

Som en parantes har jag gått ner både i styvhet och pris (alltså inte Burton) på min senaste bräda och funnit att jag haft skitkul på den också. Men nu åker jag inte på heltid heller och börjar dessutom bli gammal... =)

Satsa på CustomX om du vill utvecklas från att bara "hålla bra tempo" till att bli en riktigt aggressiv åkare, annars tror jag vanlig Custom räcker riktigt långt.

Tackar för de snabba svaren.

Hålla bra tempo var kanske lite i underkant. En bättre beskrivning är att jag blir sällan avhängd i backarna och jag alltid försöker ligga på skärande svängar. Det är svårt att beskriva sin åkstil i ord.

Johan, fanns det några saker du inte gillade med X:en?

Helst av allt skulle jag vilja provköra båda brädorna. Är det någon som har koll på om man kan hyra dessa modeller nere i Val dIsere? Ska ner dit under en vecka i februari så det vore ett utmärkt tillfälle att testa lite.

CustomX en är en underbar bräda med bra pop och galet stabil men kanske inte så förlåtande.

jag köpte min CustomX i Val dIsere borde gå att hyra/låna den där därnere om inte så förra åretsmodell i alla fall.

lycka till!

..

okej.. det beror ju rätt massa på vilken längd du tar och hur mycket du väger..

tar du en där du ligger i toppen på viktrekommendationen så känns den ju lite mjukare och lättare att jibba och köra långsammare med. tar du en längre (då hamnar du ju lite längre ned i viktrek.) då kommer den att kännas perfekt för det du beskriver som din åkstil.. (mycket likt som jag körde för 10 år sen, på en Burton dragon (svinhård och skön att dra på för fullt med))

köper du en för lång bräda så kanske, kanske du kommer att uppleva att den känns för styv för dig..

kolla på burtons hemsida. där finns alla siffror..

/Pinn (jag tror att du skulle älska en Custom X)

karar sa:
Tackar för de snabba svaren.

Hålla bra tempo var kanske lite i underkant. En bättre beskrivning är att jag blir sällan avhängd i backarna och jag alltid försöker ligga på skärande svängar. Det är svårt att beskriva sin åkstil i ord.

Johan, fanns det några saker du inte gillade med X:en?
Jag gillade X.en till allt, park också. OM jag railade hade jag en annan bräda för att spara stålkanterna på Xen. Det var iofs tre år sen så exakt hur modellerna är idag vet jag inte.

Längd och vikt spelar som nämnts ganska stor roll, jag är 178 och väger 76. Körde på en X som var 158 cm. Idag hade jag nog valt 156..

Du låter sugen på Xen så passar det med längd och vikt så är det bara att köra! Kanske skönt med en bräda som ställer lite krav på en..

Jag h*tade custom x'n. Ägde en cstm x förut men jag sålde / bytte den mot en baron es... Säger inte att custom x är en dålig bräda men den passar inte alla.. Och jag tycker verkligen att den borde passa mig! Om man skummar omkring på nätet så hittar du flertalet killar som är som mje, skeptiska, till cstm x.

Åkte pist/puder med den framförallt, det är en "död" bräda enligt mig som inte har någon känsla. Jag skulle utan tvekan tagit en Custom men om det var mina pengar skulle jag inte ens köpt en Burton längre. Ska du lägga ner 6000 kr på en bräda så föreslår jag att du kollar på märken som t.ex Gnu, Lib Tech, Unity och Never Summer.

Om du kan, teståk ! Det är alltid det bästa sättet! Hoppas du blir nöjd oavsett

..

där är ju åsikterna delade..

många lovordar UnInc-brädorna med de funkade inte alls till mig och min åkstil, även när jag var djupt nere i jibbingträsket.. en sväng.. provade 152, 154, 156 och 158 och alla var fett osköna att köra på.. (för mig)

då blev det en jussi 154 som var sååå himla skön och sen en dominant 154 som också var helt perfekt..

nu är jag tillbaks till köra fort och hoppa lite (dock 95% pist) och jag kör en Custom 156 för att kunna jibba och raila lite och för att kunna leka lite mer. för jag är en glad allroundåkare som gärna hoppar upp på en box om det står i vägen..

...

så..

jag håller med ovanstående talare - provåk om du får en chans.. köp en beggad annars .. köp inte 4 år gamla då de ofta tappat poppen..

07/08 eller 08/09 ... du kommer troligtvis inte att bli besviken OM du kört mycket på Burtons brädor förut..

/Pinn

Stort tack till alla som svarat.

Det blir till att försöka hitta något provexemplar i Val dIsere för att få en känsla för hur brädorna skiljer sig.

De var ingen som hyrde ut custom x förra året..kommer var i val d'isere i säsongens början. Har en custom x 160 07/08 i bra skick du kan få hyra/köpa om du vill.
pce

Teddershredder,

Precis som du sade var det omöjligt att hitta en custom x för uthyrning.
Däremot har jag nyligen beställt en custom x. Grymt nyfiken på att se hur brädan känns. Tack ändå för erbjudandet om att hyra/köpa din bräda.

//Karl

Tillbaka
Topp