HJÄLP! Dränkte min GoPro, vad göra nu?

J90P

Ny medlem
Hej,

Idag så filmade jag under sötvatten med min GoPro och hade glömt att sätta på det vattentäta locket... Så kameran var i vatten i ca 20 sekunder. Jag drog ut batteriet så fort jag kunde och har torkat kameran så gott det går.

Nu startar inte kameran... Jag får tag i filerna från minneskortet när jag kopplar kameran till datorn men den startar inte själv. Är det kört? Vad kan jag göra? Tvekar på att jag får tillbaka nåt på försäkringen...

Testa att lägga den i en skål med okokt ris så brukar fukten dras ur, öppna alla luckor och låt batteriet ligga löst i skålen.
Kan ju ha blivit kortslutning och då är det nog kört :(

lycka till!

Finns en liten chans att det överlever om du verkligen får den torr.
Nu vet jag inte vad som ingår i din "torkat så gott det går", men plocka isär (guide) den och torka med hårtork på lagom värme (typ så varmt att du fortfarande kan hålla i kretsarna) ett bra tag tills den är torr (speciellt emellan komponenter där det kan samlas vatten), kör lite till och låt den ligga öppen över natten innan du skruvar ihop den igen.

Var lite försiktig när du hanterar de nakna kretsarna, speciellt om du gillar polyestertröjor, du kan jorda dig på tex höjet till en (inkopplad) brödrost eller liknande för att minska risken för ESD.

Elektronik generellt tål vatten, många krestkort tvättas (med dest. vatten) efter lödning för att bli av med fluss och annat slagg. Problemet är oftast om de spännigssätts när de är fuktiga (fukt pga "vanligt" vatten) så kan det kortslutas både lite här och där. Har man tur så är alla kretsar skyddade mot överspänning/omvänd polaritet/etc och prylarna kommer igång sen när de torkat.

/K

P.S. Ursäkta i förväg för överanvändningen av perenteser :)

Senast ändrad:
Om du inte vill ha esd skador på kretskorten borde duverkligen inte torka med hårtork då denna laddar luften den blåser ut och garanterat kommer sskada kameran. okokt ris och tålamod är det som gäller :)

Nu så funkar kameran igen! Den har legat 3 dygn i en skål med ris, varav 1 dygn var i ungnen på 45 grader :)
skönt
Tack för alla tips!

Vatten med diverse föroreningar leder ström vilket är obra när elektronik dränks. Bort med batteriet så fort det går, sedan vill man få det torrt utan att det blir oxideringar som förstör. Ett sätt är att dränka i eller skölja med ren alkohol vilket även har fördelen att den inte leder ström. Alkoholen dunstar sedan mycket fortare än vad vatten gör. T-röd fungerar. Kolla först så att det inte är plast, lim eller annat som inte tål alkohol.

Tillbaka
Topp