Hjälp en nybörjare...

olifen

Ny medlem
Hjälp en nybörjare...
Jag köpte för två veckor sedan mina första skidor.
Jag är nybörjare och det blev ett par Rossignol COBRA 200/AX 100
Igår när jag åkte (min tredje gång) så vurpade jag i backen och den högra skidan flög av.
När jag skulle sätta på mig den så märkte jag att bindningen som håller
pjäxan i fram hade vridit sig 180 grader och stod rakt upp. Jag vred tillbaka den och då såg jag att metallen under bindningen hade lossnat och spruckit på ena sidan.

Gick till Intersport idag och dom sa att det inte gick att laga, och dom inte trodde att jag hade ramlat vanligt utan hade hoppat med skidorna eller krockat nånstans. Men dom skulle höra med Rossignol ifall jag kunde få en ny skida.

Är bindningarna på slalom skidor gjorda så att dom kan vrida sig ifram? Kan det vara så att det är nåt fel på utrustningen eller har Intersport klantat sig när dom monterade ihop
dom så att bindningen inte sköt ut som den skulle?? Jag väger 63-64 kg och dom har ställt in skidorna på 4,5.

Hjälp en nybörjare...
Hmm. Det kommer komma bättre svar än mitt men jag känner mitt ansvar så jag ska försöka ge ett så bra svar som jag kan. Bindningen du har på den skidan har en tådel vars release-mekanism är i form av vertikal vridning. Lät bra va? Hur som helst, vingarna vrids 90 grader (inte 180) och står således rakt upp när skidan löser ut. Att den löser ut så är helt korrekt, det är tanken. På mina gamla sådana bindningar vreds den tillbaka av sig själv, annars är det bara att dra tillbaka den manuellt.

Metallen under bindningen? Bilder kanske kan hjälpa? Annars får du helt enkelt returnera den och be dom montera på en ny tådel bara. Inga problem med det så vitt jag vet. Samma hål som ursprungliga såvida du inte drog ur bindningen ur skidan?

Angående DIN-talet är det något som skidbutiker/uthyrare ställer in för lågt för att slippa bli skyldiga ifall det sker en olycka. Det anser jag. Mallar för att hitta rätt din tal finns ju men egentligen får du nog prova dig fram eftersom det skiljer från bindning till bindning. Själv väger jag 78 kilon och kör aggressivt, fort och hårt och vill helst inte att skidorna ska släppa. Jag har mina Look Pivot 14 ställda på 9.0, ett tal jag har kommit fram till efter lite provande.

Vissa kommer vara coola och skriva "skruva bindningen i botten och sen tillbaka ett halvt varv", själv är jag mån om mina knän.

Hoppas det löser sig,
/Oskar.

Hjälp en nybörjare...
Tack för svaret. Frågan är bara om dessa bindningar är såna du pratar om. Jag har ramlat med skidorna två-tre gånger tidigare och då har bindningarna inte vridit sig, bara skjutit ut som vanligt. Dessutom blev det gröna skrapmärken på den vita botten av bindningen, så det verkar ju konstigt. När jag känner på den andra skidan så sitter den här grejen stenhårt fast.

Metallen ja.. det går ju en matallkant runt om. Där i mitten av skidan så har har skidan spruckit på längden där metallen och skidan är sammanfogade kan man säga. (ungefär 10 cm lång spricka) Har ingen möjlighet att visa bild eftersom Intersport har kvar skidan hos sig.

Chefen för Intersport ringde precis och tyckte att det va konstigt att det hände från en vurpa, men det är ju inga slagmärken eller trasiga kanter på skidan så jag kan ju inte ha kraschat nånstans! Men dom skulle kanske skicka bilder till tillverkaren...

Hjälp en nybörjare...
Är man nybörjare tror jag det är vettigt att ställa bindningen så den löser tidigt, det är så rymt många misstag man gör i början och oftast i låg fart så håll ner den hellre än upp. När du börjar köra så bindningen släpper i vanliga svängar är det dags att tänka om där.
Vad jag lärt mig skall man (med korrekt förspänd bindning) ställa vikt/10-1 som normal inställning. Vilket skulle innebära strax ofanför 5:an i ditt fall. Nu är du ju helt färsk så det låter ju alldeles rimligt att man hållit ner detta lite.

Om du inte har hoppat med bindningen utan kört normalt så skall du få reklamera denna. Personalens åsikter och tyckanden är faktiskt ointressanta. Hade de behandlat mig i affren så hade jag ifrågasatt varför de påstår att jag ljuger för dem, för det är ju det de gör. Om de inte har såpass förtroende för dig som kund hade jag inte förlagt några ytterligare inköp där alls.

Hjälp en nybörjare...
Utan att att ha sett skidorna så tycker jag att Intersport ska ta på sig det och hjälpa dig för helt klart är att det inte är ditt fel iaf. Antingen har dom monterat bindningen fel och bör ta på sig det eller så är det fel från Rossignol och då ska butiken reklamera dom åt dig.

"dom inte trodde att jag hade ramlat vanligt utan hade hoppat med skidorna"... Hmmm, undrar var det står nånstans att man inte får hoppa med ett par skidor? Det har jag aldrig läst iaf.

Nä, helt klart att Intersport ska hjälpa dig. Hela grejen med att handla i butik är ju för att man ska få hjälp när något händer. Annars kan man ju lika gärna köpa sina skidor på nätet ;)

Hjälp en nybörjare...
Det här är en klassiker. Var bara tvungen att förtydliga nåt som jocke skrev. Butiken ska inte reklamera dem åt dig. Du reklamerar till butiken. Där gäller konsumentköplagen. Vad som sen gäller mellan butiken och tillverkaren behöver du inte bry dig ett dugg om. Jag vet att det är vanligt att butiker kör med "enligt tillverkaren får vi inte reklamera bla bla bla" Det enda raka då är att vara rak och tydlig och förklara att (i finare ordalag kanske) det skiter jag fullständigt i. Poängtera alltid att du har ett avtal med butiken inte med leverantören.

Sorry för lite OT men som lite yrkesskadad kunde jag inte låta bli..;)

Hjälp en nybörjare...
Menar du att skidan har spruckit där bindningen är fastskruvad?
Låter i så fall som en klåpare monterat detta. Att det blir lite repor får man leva med men om det spricker runt skruvar osv. är inte acceptabelt med tanke på både din ringa vikt samt att bindningen var ställd så lågt. Att du även är nybörjare talar för att du inte kan utsätta skidan för särskilt mycket (så länge du bara åker skidor med dom) som kan tillfoga grövre skador.

Du ska definitivt kräva ny skida eller pengarna tillbaka. Krånglar dom så ta kontakt med konsumentombudsmannen där du bor.

Skulle oxå vila ge rådet att undvika usla kedjor som intersport, stadium och team sportia när du ska handla prylar. Vänd dig istället till en riktig skidbutik så får du bättre hjälp och service.

Hjälp en nybörjare...
kleverboi sa:
Vad jag lärt mig skall man (med korrekt förspänd bindning) ställa vikt/10-1 som normal inställning. Vilket skulle innebära strax ofanför 5:an i ditt fall. Nu är du ju helt färsk så det låter ju alldeles rimligt att man hållit ner detta lite.
Man skall INTE utgå från den "formeln". Det bästa är att göra som Oskar har gjort, nämligen att pröva sig fram. Löste skidorna ut, fast du hade kontroll? Skruva lite hårdare... Ville du att skidorna skulle lösa ut? Skruva ned fjädern... Det är inte bara vikt som bestämmer inställningen, även sullängd och åkstil, i viss mån även ålder. Med stora fötter så förstår jag att olifens bindningar ställdes in på 4,5, det verkar vettigt med tanke på hur mallen brukar se ut.

Man skall alltså inte utgå från vikt/10-liknande formler, utan prova sig fram... Dock brukar man hamna runt sin egen vikt/10, kanske något över, när man testar sig fram.

Hjälp en nybörjare...
Tack för alla svar! Nu har jag varit i Intersport och dom skulle ringa Rossignol och han sa att jag kunde reklamera skidan. Då skulle dom skicka den till leverantören för att dom skulle kolla på den. Skulle ta 10 dagar ungefär..

han i affären tyckte att plasten va skadad som om jag hade krockat med skidan, men då borde ju också metallen ha märken sa jag till honom.

Aja vi får se hur det går...

Hjälp en nybörjare...
Om dom krånglar mer så är det bara att lagom högt så alla i butiken hör säga "OK, det va sista gången jag handlade nått i den här butiken". Hatar pissbutiker som Intersport som bara vill krångla och komma undan hela tiden.

Hjälp en nybörjare...
Carled sa:
kleverboi sa:
Man skall INTE utgå från den "formeln". Det bästa är att göra som Oskar har gjort, nämligen att pröva sig fram. Löste skidorna ut, fast du hade kontroll? Skruva lite hårdare... Ville du att skidorna skulle lösa ut? Skruva ned fjädern... Det är inte bara vikt som bestämmer inställningen, även sullängd och åkstil, i viss mån även ålder. Med stora fötter så förstår jag att olifens bindningar ställdes in på 4,5, det verkar vettigt med tanke på hur mallen brukar se ut.

Man skall alltså inte utgå från vikt/10-liknande formler, utan prova sig fram... Dock brukar man hamna runt sin egen vikt/10, kanske något över, när man testar sig fram.
Slutsatsen med att dissa användandet av denna formel var alltså att den stämde väldigt bra som en startinställning på bindningar? Jag är nog helt enkelt bara dum som inte fattar nåt då...

Hjälp en nybörjare...
Om man väger 75kg (vilket sammanträffande, precis som jag!) skall man med din modell ställa in på 6,5. Det jag sa var att man brukar hamna "runt vikt/10, kanske något över" alltså typ 7,5-9. Se på Oskar ovan som exempel, han väger 78kg, och har kommit fram till att 9 funkar bra. Jag väger 75 och har kommit fram till att runt 10 funkar för mig i pist och park och runt 12 i offpist.

Vid bindningsbyte och nyinställning är det bästa att helt enkelt fortsätta på det man körde på förra skidparet, om det är "första" skidorna är det att utgå från mall som gäller, medveten om att det kan spruta skidor de första dagarna...

Hjälp en nybörjare...
Pillard sa:
Butiken ska inte reklamera dem åt dig.
Du reklamerar till butiken.
Där gäller konsumentköplagen.
Vad som sen gäller mellan butiken och tillverkaren behöver du inte bry dig ett dugg om.
Dom där är så viktiga för oss konsumenter att det är bra om dom syns igen.

Dessutom (lägg speciellt märke till det kursiva):
Konsumentköplagen sa:
Sexmånadersregeln, när en vara har fel
Om en produkt visar sig ha fel inom sex månader från köpet, ska säljaren enligt huvudregeln åtgärda eller gottgöra felet.
Om den säljande affären vill hävda att produkten var felfri när den såldes, så måste affären föra fram övertygande bevis på detta.
Det räcker inte med enbart ett påstående. Denna omvända bevisbörda för säljaren är av samma slag som i garantisituationer.

Den här sexmånadersregeln, som ingår i konsumentskyddslagen, tillämpas inte

om varan är sådan att den inte är tänkt att hålla ens i sex månader
om felet uppstått genom sedvanligt slitage eller felaktig behandling
om det är fråga om livsmedel.
-peace
/r

Tillbaka
Topp