Hjälp en nybörjare...

olifen

Ny medlem
Hjälp en nybörjare...
Jag köpte för två veckor sedan mina första skidor.
Jag är nybörjare och det blev ett par Rossignol COBRA 200/AX 100
Igår när jag åkte (min tredje gång) så vurpade jag i backen och den högra skidan flög av.
När jag skulle sätta på mig den så märkte jag att bindningen som håller
pjäxan i fram hade vridit sig 180 grader och stod rakt upp. Jag vred tillbaka den och då såg jag att metallen under bindningen hade lossnat och spruckit på ena sidan.

Gick till Intersport idag och dom sa att det inte gick att laga, och dom inte trodde att jag hade ramlat vanligt utan hade hoppat med skidorna eller krockat nånstans. Men dom skulle höra med Rossignol ifall jag kunde få en ny skida.

Är bindningarna på slalom skidor gjorda så att dom kan vrida sig ifram? Kan det vara så att det är nåt fel på utrustningen eller har Intersport klantat sig när dom monterade ihop
dom så att bindningen inte sköt ut som den skulle?? Jag väger 63-64 kg och dom har ställt in skidorna på 4,5.

Hjälp en nybörjare...
Hmm. Det kommer komma bättre svar än mitt men jag känner mitt ansvar så jag ska försöka ge ett så bra svar som jag kan. Bindningen du har på den skidan har en tådel vars release-mekanism är i form av vertikal vridning. Lät bra va? Hur som helst, vingarna vrids 90 grader (inte 180) och står således rakt upp när skidan löser ut. Att den löser ut så är helt korrekt, det är tanken. På mina gamla sådana bindningar vreds den tillbaka av sig själv, annars är det bara att dra tillbaka den manuellt.

Metallen under bindningen? Bilder kanske kan hjälpa? Annars får du helt enkelt returnera den och be dom montera på en ny tådel bara. Inga problem med det så vitt jag vet. Samma hål som ursprungliga såvida du inte drog ur bindningen ur skidan?