Hjälp/förslag om bindningar

Hampalot

Ny medlem
Hejsan, suttit och små läst lite och verkar som man får bra råd ifrån flera håll här :)

Jag och några vänner skall ut på tripp till St Anton ett tag och tänkte därför köpa nya skidor..

Jag anser mig själv vara en medelgod pist åkare, jag åker inte fort , inte heller i avancerad fart / teknik. Men Ner kommer jag.

Hittils har jag mest åkt i Sälen med familj och 2 veckor i St Anton. då enbart åkt i Pist, men nu när vi är borta i ett tag lär det ju bli att testa på offpisten med så därför undrar jag efter tips om bra skidor..

jag har tittat på är Völkl Wall 07/08 med 115-87-115
i mått..

Räcker bredden på 87 för offpist ? Jag är rädd att gå för högt för att på så sätt förlora åkning i pisten, eller om det kanske blir svårare att svänga/behålla åkteknik även i offpist med breddare skidor om man inte är så skicklig..

Sen till fråga nr 2;

Vet du någon bra bindning till denna skidan för ett hyffsat pris ?

Jag är cirka 172 och väger runt 64 - 66 kg.

behövs mer info så skriv gärna :) vet inte riktigt vad som behövs för att ni skall kunna svara bra.

tack på förhand

Du vet väl att Völkl Wall är en renodlad parkskida? Svara på den frågan först, sen kan du få tips av mig...

Nej det visste ja faktsikt inte, just nu verkar sidan nere.. men när det stod "info" om den så stod det 50/50 på pist /offpist..

EDIT: okej det stod inte riktigt så, bara jag som "antagit"

"Karma successor! One of the most versatile skis of the V series.
Park & pipe or backcountry? On or Off piste? It doesn´t matter, the Wall takes it all... "

Senast ändrad:
Skall du köpa på Sport-Conrad eller?

Mitt tips är att du nog kan gå på en halvmjuk skida i 90mm-området. Völkl Bridge är ett bra tips... Kan nog vara en ganska bra nybörjarpuderskida. Den har ett bredare brätte så du kommer känna ett ökat flyt.

Bindningsmässgt så spelar det nog inte så stor roll, du åker inte hårt och du kör inte park så en vanlig 12-bindning kommer funka. Allt annat än Marker kommer funka bra.

Ja jag är inne på sport- conrad just nu. men finns det andra bra sidor så varför inte ? finns det någon annan bra du kan tipsa om ?

eftersom jag inte är så avancerad så letar jag ju rätt billigt, om man kan säga så..Völkl Bridge alltså, skall kolla upp..

tackar så mycket, och för snabba fina svar :)

Marker funkar kanon fortfarande som bindning...

Sport-conrad? mnmnmnmnm mummel mummel fnys blaaaaa...

//H

Det va ju inte bara en fråga om bindningar. en om du ska köra både pist och offpist så känner iaf jag att köpa en symmetrisk twintip som säkert har sin tänkta att mittmonteras (vet inte riktigt monteringpunkten på dessa men eftersom 115-87-115 så känns dom som att dom ska frammonteras en del) inte gör sig så värst sådär super bra varken i pisten eller offpisten.

Mitt tips är att kika lite på Head Monster serien tex 82an som då säkert skulle fungera bättre både i offpisten och pisten än Wallen.
Även Dynastar Big Trouble 166 som antagligen skulle gå lika bra i pisten som wallen fast sedan fungera mkt bättre än wallen i OP.
Dynastar Legend Mythic Rider kan oxå vara värd att kika på.
Volkl Bridge kan vara ngt att ha som Carled säger.

Bindningar skulle jag nog rekommendera ett par Look/Rossignol/Dynastar PX12.

Senast ändrad:
Per sa precis vad jag hade tänkt skriva... Kolla också på skidbutiken.com, riktigt billigt!

En grej med S-C som jag tror är det som Hasse fnyser åt... De envisas med att inte ha i trälim/epoxy/någonting i hålen när de monterar bindningar. VILKET ÄR HELT ÅT HELVETE!!! Så om du beställer därifrån får du skruva upp skruvarna och pytsa i lite själv..

Goodha 181 beteer sig precis som den gamla Karman gjorde, värt att kika på kanske?

Annars har de andra redan betat av det viktiga

Jarle sa:
Goodha 181 beteer sig precis som den gamla Karman gjorde, värt att kika på kanske?

Tänkte oxå föreslå den men kom sedan på att den blir nog lite för lång. 172cm 65kg åker inte fort..känns som att den kan bli lite tråkig och livlös för honom.

Senast ändrad:
PNyberg sa:
Jarle sa:

Tänkte oxå föreslå den men kom sedan på att den blir nog lite för lång. 172cm 65kg åker inte fort..känns som att den kan bli lite tråkig och livlös för honom.
Sant, ska inte svara på inlägg när jag är för trött för att läsa hela, förmodligen blir den ganska tråkig, precis som du säger.

Fischer Watea, antingen med 84 eller 94 mm i midjan, kanske skulle vara något? Inte kört den själv men med tanke på vad andra sagt om den kanske den skulle kunna vara något?

om jag nu då går på ett par skidor..

antagligen Völkl bridge ( bra pris för mig )

vad bör jag gå på för bindning..om nu marker inte är något att ha så finns två sorter "dynastar" kvar för rimligt pris som kan passa mig..

Dynastar PX 12 TI Jib Wide black 07/08 - Din 3,5 - 12

eller

Dynastar PX 18 Racing WIDE CRAZY/BLUE 2007-08 - Din 10 - 18.

Mina vänner som kan åka skidor bra ansåg att jag bör nog ta den nedre 10 - 18..

man kan väl endå justera den så att den antingen ligger på 10 eller max 18 ? därför borde väl den vara det bättre valet ?

Eftersom du inte väger speciellt mkt och du själv ansåg dig som en medelgod åkare så kommer px 12 att fungera allldeles utmärkt. px18 kommer att bli en för kraftfull bindning, det vore trist att få ligga på soffan hela vistelsen i alperna pga att knät löste ut och inte bindningen :)

OK...

Jag kan uppfattas som brutal, dryg och arrogant, men jag kommer vara rak och ärlig.

Du är en enligt dig själv, medelgod piståkare. Du använder frasen "men ner kommer jag". (En som åker på PX18 skulle aldrig använda den frasen...) Som medelgod piståkare räknas man som nybörjare i offpisten. Du kommer falla, och faller du i låg hastighet med PX18 vrider du sönder knäna, rejält. Det kan jag ta gift på.

PX12 är en bra bindning, den kanske kommer glappa efter en säsong, du kanske kommer få några tjuvsläpp, kanske böjer bromsarna, men du kommer inte skadas allvarligt. Med fokus på det sistnämnda.

Jag kan ta mig själv som exempel. Jag anser mig vara en avancerad åkare, jag kan åka mig nedför alla nedfarter, i alla förhållanden med fart. Jag har kommit så långt i mitt piståkande att det börjar bli tråkigt. Att carva med offpistskidorna med ~40m svängradie i landsvägsfart är ända spänningen... I offpisten kör jag fort och stort och branta partier är inte något problem. Men t.o.m jag skulle tveka på PX18, och jag har Salomons STH16 (9-16) på offpistlaggen. Den gamla p18 funderar jag på att köpa, men konstruktionen på PX18 är så radikalt förändrad vilket gör skillnaderna enorma. Den är stor, tung och utlösningsmekanismen är inte alls lika bra som den var på de gamla Pivot/FKS-modellerna. Nu är det den förenklade Axialhälen som finns på alla Look/Rossignolbindningar. Och den litar jag inte på till 100%. Det gör jag med Salomons bindningar, och de gamla Pivotbindningarna.

Du väger 65kg, nybörjare, jag väger 75kg, erfaren och med ben som har fått bra träning. Jag har mina STH16 inställda på 12,5, och tidigare hade jag mina park/allroundskidor med motsvarande PX14 inställda på 10.5. Tror du ärligt att det är en bra idé att du kör med PX18?!

Jag ber om ursäkt om jag var arrogant, men jag bryr mig om dina knän...

jag tackar för ditt raka svar, precis vad jag behövde, det de sa igår var ungefär som du skrev

med att de kan släppa osv , men visst ser man på helheten att istället vrida benen så är det ju värt det..

Jag var bara rädd att folk tolka det som att jag ung åkte som en Dansk i våra egna fjäll, och ville därför fråga igen..

Jag är ju ingen avancerad åkare, utan en medel kan vi säga.. och med tanke på att detta är ett skidforum så tänkte jag att de som svarar kunnigt är ju antagligen till 99% avancerade :) därav min fråga igen.. men med ditt svar känns det som att jag fick vad jag sökte och 12;an blir väl perfekt då :)

tackar er alla som get skidtips, ( speciellt ibörjan, hade ingen direkt susnig om att det var en park skida och där kmr ju inte jag hålla hus direkt mkt )

även tack till er som get mig tips på bindningar, och nu det sista rådet som fick mig att förstå :)

speciellt till Carled som get mig tips om ungefär allt
Mvh

Senast ändrad:
Underbart, jag tror du kommer ha skitkul på ett par Bridge, det kommer kanske kännas lite plankigt i början med tanke på bredden, men de är så användbara så du kommer älska dem, speciellt när det dumpat eller på vårkanten när slasken kommer. Medans andra sliter sitt hår kommer du surfa igenom med ett leende på läpparna... Och med bridgen så kan du faktiskt prova på att köra lite park, de har ju faktiskt twintip!

Tillbaka
Topp