hjälp från folk som kan chamonix, tack

matlea

Ny medlem
jag har boende på gång på olika håll men behöver hjälp! har ingen aning om hur stort chamonix är och om det bara är cham sud som gäller, eller om det är okej att bo i andra delar av cham också.. har två funderingar just nu:

"studio located very close to the city center and all shops with a
direct access to the ski slopes of Le Savoy and Le Brévent" - vart ligger det? är det långt från allt eller är det verkligen centralt?

Argentière - är det väldigt långt bort och långt att ta sig?

tack på förhand :)

Senast ändrad:
Om den första lägenheten ligger i närheten av Brevent, vilket det låter som är det mycket centralt och nära skidåkning. Dock en brant uppförsbacke hem till lägenheten från stan, men nära till allt och troligtvis fin utsikt... Argentiere är ju nära till Grand Montets där det alltid går att hitta bra skidåkning... dock lite bökigare att ta sig mellan Chamonix och Argentiere kvällstid. Taxi efter kl. 20 kan du glömma, och bussarna slutar före dess så då får du lifta hem om du varit på någon bar inne i Chamonix på kvällen. Är du bara där för skidåkningen är Argentiere att föredra. Vill du festa i Chamonix och samtidigt ha nära till ett mindre skidsystem är Brevent bättre...

Kanske bör tilläggas att ett boende i närheten av Brevent inte på nåt sätt innebär att det blir krångligt att ta sig till de andra systemen med skidbussarna. Cham sud är ett rätt okej ställe att bo på, nära till det mesta , men Cham är såpass litet att man mycket väl kan bo i vilken del som helst och ändå ha nära till det mesta.

jag bodde i brevent förra säsongen, i en liten studio på 23kvm (vi hyrde av en svensk tjej, elin). vi åkte mest i brevent, eftersom det bara var några 300 meter till liften. nu i efterhand hade det nog vart skönare att bo i cham sud, eftersom man måste ta bussen därifrån och då kan man ju välja ort. det var sällan vi orkade gå ner för den långa backen till bussen och sen gå upp för den med pjäxorna på. hade jag åkt igen hade de blivit cham sud.

de e roligare att bo i sud också, de e där alla bummare bor så man kan ju förfesta å dra ihop fler grejer om man bo i sud

Senast ändrad:
vet inte om det räknas till brevent men vi bodde typ 50 meter från super u (kanske inte finns längre, va där 98/99 :P ) och jag har för mig att vi bara hade runt 100 meter till barnliften som tog oss upp till brevent. Minns jag fel eller är det inte en liten knapplift där?

Hur som helst va det klockrent att bo där.

Jo, jocke. Men då har du även nära till bussen. Om du bor ända upp vid liftstationen brevent blir det en bit att gå i backen till och från bussen om du vill åka någon annanstans är brevent...

Men jag tror inte det ligger så värst mycket lägenheter ända där uppe.

Fråga bara om adressen och kolla upp det.

Bronkenstein sa:
Vill du festa i Chamonix och samtidigt ha nära till ett mindre skidsystem är Brevent bättre...
Hmm senast jag kolla sitter Brevent ihop med Flegere och tillsammans kallar iaf inte jag det för ett litet system...
Men skulle hålla med andra här att det är bättre att bo i sud än brevant. Annars funkar huvudgatan fint, kanske lite dyrare? Så länge det inte är för långt till Chambre 9 så borde ni blir nöjda och se till att ha bil då ni kan vara först vid liften och handla mat i dalen.

Senast ändrad:
haha... ok Blide... Jag var kanske inte helt sanningsenlig med den kommentaren. Brevent är inte litet och ja Hnrk, det är lätt att ta sig till alla andra skidområden med buss från Chamonix, var man än bor. Allt är relativt. Personligen skulle jag hellre bo i Brevent än Cham sud om jag var tvungen att välja.... men det är ju en smaksak.

Jag skulle nog välja sud, förutsatt att lägenheterna är identiska och samma pris.

1. Du kommer på först på bussen och slipper se bussarna åka förbi fulla på puderdagarna

2. Alla bussarna går i sud. Det e nog fan jobbigt att gå nedför den där backen på brevent alla puderdagar och halka sig fram i snön, slasket och gruset.. Eftersom brevent är inte där man vanligtvis åker på puderdagarna.

3. Stenkast från aiguillen

4. Närmre till/från krogen...

Med det sagt, är sud ett ghetto ;) Och jag undviker det ;) Men läget är bra.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp