HJÄLP, Hur tar man sig från Malmö till Breuil Cervinia??

EbbaWiking

Medlem
Hej!

Jag har bokat säsong i Cervinia i år och är så taggad på att komma iväg. Men jag har ingen aning om hur jag ska ta mig ner. Jag har varken körkort eller bil och bor i Malmö atm. Verkar vara väldigt svårt att hitta flyg till turin där jag kan ta med skidbag och transfern från alla flygplatser var VÄLDIGT dyr. Jag är INTE kräsen med att åka buss eller att det tar tid osv, bussade ner till chamonix senast.

Men denna gången har jag haft lite svårare att hitta. Jag undrar bara om någon vet ett bra sätt att ta sig till Cervinia utan bil?

Tar gladeligen emot alla tips ni har.

Senast ändrad:
Hej!

Jag har bokat säsong i Cervinia i år och är så taggad på att komma iväg. Men jag har ingen aning om hur jag ska ta mig ner. Jag har varken körkort eller bil och bor i Malmö atm. Verkar vara väldigt svårt att hitta flyg till turin utan mellanstopp men är inte så kräsen med det ändå. Jag undrar bara om någon vet ett bra sätt att ta sig till Cervinia utan bil? Bussar och tåg är typ 20+ stopp?? Flygen är på typ 6000 och då kan jag inte ens välja att ta med min skidbag.

Tar gladeligen emot alla tips ni har.
Är du 27 år eller yngre så kostar ett Eurail Global Pass för 4 dagar 167 euro. Ta dig till Hamburg med ordinarie tåg och sedan nattåg till Zurich (bokning för nattåget kostar typ 30/40 euro har jag för mig). Därifrån kommer du förmodligen fram till Cervinia redan nästa dag. Alternativt kan du njuta lite och stanna en natt i någon stad på vägen.

Edit: Ett förslag på rutt som tar två dagar
Dag 1: Malmö - Köpenhamn - Hamburg
Nattåg Hamburg - Zurich
Dag 2: Zurich - Milano - (eventuellt byte i Turin eller Chivasso) - Chatillôn
Från Chatillôn går buss på en timme till Breuil-Cervinia

Senast ändrad:
Testa att kolla på flyg till Milanos flygplatser. Milano linate eller Milano Bergamo. Därifrån kan du sedan åka kollektivt.

Att åka från Malmö till Aosta med FlixBus kostar från 700 kr. Ett byte i Hamburg. Sedan är det bara att försöka sova hela vägen som tar lite över 26 timmar... Tänk formeln: "good - fast - cheap" där du bara kan välja två saker. Den tredje blir vad den blir.

Easyjet från cph till Milano (Malpensa) med 23 kg väska + liten kabinväska samt skidfodral går på 862 kr enkel resa i början av januari (kanske är danska kr, men ändå vettigt pris.) Buss från Malpensa till Chervinia får du googla på själv!
Ha en fantastisk säsong!!
(Turins flygplats är närmre, men svårt att hitta bra flyg till tror jag…)

Du lyckades boka säsong men inte att ta reda på hur du ska ta dig dit? :rolleyes:

Som andra redan nämnt så om du väljer flyg är det bättre att flyga till Malpensa. Eller bättre ..... det finns fler flighter dit = billigare. Jag har själv flugit EasyJet Stockholm - Malpensa och med reservation för att jag inte kommer ihåg exakt så har jag för att tot. för mig, en stor incheckad resväska och knökfull boardbag landade på straxt över lusentappen enkelväg. Sen var jag både lat och ute i sista sekund så jag åkte till en kostnad av 400€ t.o.r. med Aostadalens sämsta taxichaffis som höll på att göra så jag missade mitt flyg hem. Så varning för Willis Airport Transfer/Willis Taxi Transfer.

Från Malpensa kan du ta tåg och buss till Cervinia.

Flixbuss får du googla fram själv :-)

Sen finns det ett gäng andra bolag/tjänster som erbjuder "shared shuttle" mellan Malpensa och Cervinia. En av dom som du kan googla fram är https://www.skiholidaytransfers.com/reservation/milan-malpensa/cervinia

Dessutom kan du kolla på Aostadalens turistbyrås webbsida för mer information https://www.lovevda.it/en/coming/by-plane/airport-transfers

Ha det så sjukt kul och passa på att glida ner till Valtournenche nån gång och testa La Maison du Coq Rouge som har himmelskt gott käk!

Ingen alls. Det var mer om det fanns ett bättre sätt. Transfern från flygplatsen kostade mellan 6000-8000kr 🥺
Nej, det kostar mycket mycket mera, om du verkligen måste ha en limousine. Men, om du orkar resa med buss och tåg, det kostar kanske hellre 600-800 kr. Vi, urgamla människor, inte alls vikingar, har rest från Geneve till Cervinia och från Milano till Gressoney med buss och tåg. Det tar tid men är billigt.

Tillbaka
Topp