hjälp! köp av ny filmkamera

jVitblom

Ny medlem
Tjenare, ska köpa mig en ny filmkamera och behöver lite tips för elgiganten här i kiruna är inget att lita på.

Den ska filma i full HD och får kosta runt 6000-11000 hade jag tänkt mig.
Har ni nå tips på vilket märke jag ska välja? model? 1080i eller 1080p? hårddisk eller minneskort?

Om ni har nå förslag så dela med er!

har kollat lite på den där panasonic'en och den verkar inte helt pjåkig, men är det nån som har testat eller har en som vet lite mer? panasonic hdc-sd700 : )

nån som testat en Canon LEGRIA HF S20 ? den verkar också intressant.

Jag prova TM-700 som är ungefär samma kamera tyckte den värkade jävligt skön och händig med alla manuella settings p.g.a. den Fokusring som man kan reglera alla settings me. sammt att den kunde filma 50P i högsta kvalité.
Men tycker att du bör prova att lägga in lite klipp från kameran på datan innan du köper så du ser ifall det funkar bra för det är jävligt tung format speciellt i 50P.

inbyggt 32gb's minne så det är ju jävligt positivt!
det är svårt att få hem en sån kamera på test, finns ingenstans i stan så måste beställa och ifall det inte funkar bra så blir det ju att skicka tillbaka. Vilket blir lite jobbigt :P men tack för tipset!

har en systemkamera(sony alpha330), men jag är inte spec nöjd med den och en som jag åker mycket skidor med har inhandlat en eos 550 d så det behövs inte en till sådan men tack för tipset ;)

vitblom sa:
det är svårt att få hem en sån kamera på test, finns ingenstans i stan så måste beställa och ifall det inte funkar bra så blir det ju att skicka tillbaka. Vilket blir lite jobbigt :P men tack för tipset!
Jag åkte till media markt med SD kort häromdan och spela in och prova ifall det funkade och det gjorde det i allafall i 25P men det följer även med en mjuvara som konverterar klippen så dom inte blir så tunga att redigera i. Han på media markt sa att man knappt märker kvalitét förlusten på en dataskärm det var ca 1/10 bildkvalitét som försvann.

F-T sa:
vitblom sa:
Jag åkte till media markt med SD kort häromdan och spela in och prova ifall det funkade och det gjorde det i allafall i 25P men det följer även med en mjuvara som konverterar klippen så dom inte blir så tunga att redigera i. Han på media markt sa att man knappt märker kvalitét förlusten på en dataskärm det var ca 1/10 bildkvalitét som försvann.
okej, det låter ju grymt bra! ska kolla vidare lite, är inte så jätte bråttom att skaffa kamera än.

vitblom sa:
har en systemkamera(sony alpha330), men jag är inte spec nöjd med den och en som jag åker mycket skidor med har inhandlat en eos 550 d så det behövs inte en till sådan men tack för tipset ;)
men om du har en 550d så är det ju bara att köpa till nått fint objektiv, linser, ett bra stativ och en eller 2 mickar för 11000 istället för att köpa en film kamera? det skulle jag gjort! :)

Senast ändrad:
nillen sa:
vitblom sa:
men om du har en 550d så är det ju bara att köpa till nått fint objektiv, linser, ett bra stativ och en eller 2 mickar för 11000 istället för att köpa en film kamera? det skulle jag gjort! :)
det ligger nått i det du säger där! : ) ska kika lite mer på det där och se vad jag kommer fram till.
Vad för objektiv tycker du att jag ska ha till den?

det lutar mot en 550d eller 500d : ) men 550d är ju svår att få tag i... helst från elgiganten och jag vill ha trygghetsförsäkringen... 500d finns ju inne men vad är nackdelarna ?

Tacksam för svar

vitblom sa:
det lutar mot en 550d eller 500d : ) men 550d är ju svår att få tag i... helst från elgiganten och jag vill ha trygghetsförsäkringen... 500d finns ju inne men vad är nackdelarna ?

Tacksam för svar
Du om du inte har alltför bråttom prova att vänta på eKwLICLPUoY[/MEDIA] A55 som kommer i Oktober/November.

Några fördelar för foto:

10fps
ISO12800

Största fördelen mot alla andra film-DSLR:
Snabb Autofokus i filmläge/liveview:

Skall du ha en kamera för att köra followcam med är en DSLR lite osmidig då är en vanlig liten HDkamera svårslagen. Den bästa du kan köpa för pengar är Panasonic HDC-TM700. kolla camcorderinfo.com där finns bra med info om de flesta kameror. (Annars kan du köpa min kamerasetup om du vill komma billigt undan med hyffsat bra kvalitet)

Senast ändrad:
karln sa:
vitblom sa:

Tacksam för svar
Du om du inte har alltför bråttom prova att vänta på eKwLICLPUoY[/MEDIA] A55 som kommer i Oktober/November.

Några fördelar för foto:

10fps
ISO12800

Största fördelen mot alla andra film-DSLR:
Snabb Autofokus i filmläge/liveview:

Skall du ha en kamera för att köra followcam med är en DSLR lite osmidig då är en vanlig liten HDkamera svårslagen. Den bästa du kan köpa för pengar är Panasonic HDC-TM700. kolla camcorderinfo.com där finns bra med info om de flesta kameror. (Annars kan du köpa min kamerasetup om du vill komma billigt undan med hyffsat bra kvalitet)
har beställt en 550d, den kommer i slutat av september :D
hade du skrivit för 5 dagar sen så hade jag nog övervägt saken lite för den där sonyn verkade ju riktigt bra när det gällde filmningen, kommer priset att vara desamma eller ?

Jag hade en sony a330 som jag absolut var nöjd med... så vet inte riktigt om jag vill ha en sony igen. :P

Den kommer bli lite billigare, på bhphoto.com kan man beställa för 749usd jämfört med 550D som kostar 799usd.

Verkar bli en riktig killer för det priset. Kanske inte prestanda som Canon 1D eller Nikon D3s men för en åttondel av priset känns det som man får jävligt mycket för pengarna om man är ute efter en snabb kamera.

Senast ändrad:
hFredman sa:
Om du lägger till c:a 700spänn får du en HDC-TM700 som är lite bättre på nästan alla punkter. I den prisklass du tittar på finns det ingen anledning att inte köpa TM700 om du inte är ute efter att kapa kostnader och 700spänn är inte ens i närheten av tillräckligt mycket billigare för att motivera ett köp av en så pass mycket mer begränsad kamera.

Bara möjligheten att filma i 1080p60 är värt prisskillnaden. Sen vid filmning i starkt solljus (varje dag du vill filma på berget) är sökaren värd en 1000-lapp bara den =)

Nej jag skulle köpa TM700 varje dag i veckan om du kollar efter ny kamera i prisklassen 6000-12000.

Här är en jämförelse mellan TM700 och HF S21 som är uppföljaren till kameran du tittar på.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp