Hjälp! Korta skidor....

Helly

Ny medlem
Hjälp! Korta skidor....
Tjaaaaaa!
Har de få gånger jag åkt skidor åkt med snowblades för jag har problem med mina knän. Snowblades tycker jag är lättare att svänga med och inte lika tunga. Jag är absolut ingen mästare utan åker någon gång om året som mest. När jag nu var uppe i Hemsedal så kan man inte hyra blades längre... Tänkte först köpa blades men insåg att man kommer bli hatad i backen... så nu är jag på jakt efter de kortaste skidorna man som jag kan få tag i, (73 kg och 167 cm)

Nu till min fråga; vilka skidor finns det som är korta?

Mvh nybörjare och extremt oerfaren åkare

Hjälp! Korta skidor....
Tja det finns väl barnskidor som är 60 cm om det är det du vill. Får du bara plats med bindingen så. Ärligt talat finns det risk att,de,flesta svaren på detta forum blir lite ironiska runt en sådan här fråga.

Hjälp! Korta skidor....
Halvsmurfen sa:
Tja det finns väl barnskidor som är 60 cm om det är det du vill. Får du bara plats med bindingen så. Ärligt talat finns det risk att,de,flesta svaren på detta forum blir lite ironiska runt en sådan här fråga.
Jo ja tänkte att det kanske bli en del ironiska svar...
Men det finns inga skidor som är typ 120 långa då? Som inte är barnskivor. Tänker att barnskidor inte håller för min vikt....

Hjälp! Korta skidor....
Enligt pryldatabasen här på Freeride finns t e x den här Elan skidan.
Den börjar på 138cm är det kort nog? Föreslår dock att du tar en lite längre längd ca:150cm.

Hjälp! Korta skidor....
Jag tror att Head Worldcup Rebels i.SLR eller liknande i tex 155 kan vara roliga, om du mest åkte på kant på dina blades. Med dessa slipper du skämmas i backen ?. Kanske även skall nämna att dessa är snällare än i.SL, som i sin tur är snällare än i.SL RD som är den modell som används vid portåkning (slalom) på lite högre nivå.

http://www.vexario-shop.de/produkte/7272626/

Vexario är snabba och du kan lita på lagersaldot. Glisshop är också bra och har dessa till ung samma pris.

Senast ändrad:
Hjälp! Korta skidor....
Köp något med kraftig rocker och mjukt så blir det bra tror jag. Då underlättar det att sladda ner för backen men blir ändå bra mycket stabilare än blades som är en riktig knävridare annars.

Hjälp! Korta skidor....
Mountain_Man sa:
Jag jobbar så har lite annat att stå i men jag gör vad jag kan :)
Det som förvånar mig mest är att det verkar som om man kan köpa flera olika modeller Raxskis på hemsidan! Är Tom verkligen fortfarande igång??

Hjälp! Korta skidor....
Till TS skulle jag ju ändå vilja rekommendera att du lägger pengarna på en lektion eller två och lär dig åka på kant, tror inte att lösningen på knäproblem är korta skidor. Eller ta en nybörjarvecka med UCPA!

Hjälp! Korta skidor....
DrJ sa:
Mountain_Man sa:
Det som förvånar mig mest är att det verkar som om man kan köpa flera olika modeller Raxskis på hemsidan! Är Tom verkligen fortfarande igång??
Tom lanserade en ny modell i slutet av förra året, nytt koncept menar han. Givetvis gjorde han en tråd på TGR om det.

Hjälp! Korta skidor....
Jarle sa:
DrJ sa:
Mountain_Man sa:
Förvånar mig att det tog så lång tid ... ;-)

/MM
Tom lanserade en ny modell i slutet av förra året, nytt koncept menar han. Givetvis gjorde han en tråd på TGR om det.
Jag läser för lite på TGR hör jag. Jag antar att den nya modellen blev väl mottagen!

Tillbaka
Topp